Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Deltamittpulpet

Räcker det med 60hk?

Rekommendera Poster

Hej.

Har en Delta17 HT som är ombyggd till mittpulpet i syfte att använda båten till fiske.

Eftersom detta är ett budgetbygge så letar jag äldre motorer för billig peng. Har ev fått grepp på en 60hk Johnson.

Räcker denna till för att kunna ge båten runt 25knop med två personer och viss last.

Har sett tidigare i annons en Delta17 DC med äldre 65hk som skall klarat strax under 30.

Tacksam för svar!

MvH/ Micke, Östersund

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer ihåg att Båtnytt testade en Delta 17 dc med en 80 hk Mercury, gjorde då 37 knop! Mkt lättdrivet skrov. Den bör klara 25 knop med ett par personer och lite last ombord även om du kommer ligga nära fullgas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kört Delta 17 DC med tvåtakts Johnson 60 (10-15 år gammal) och den toppade cirka 28 knop med 2 pers ombord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

borde räcka om motor och propp är 100

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en 60hk Evinrude på min Delta 17DC i höstas och ensam kunde jag få upp den i 27 GPS knop med 17 stigning på proppen och tiltad för maximal hastighet. I år har jag en Yamaha 85hk som jag ännu inte provkört med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara den plannar upp så når du din önskade fart.
Det är där ditt problem kan ligga

Jag hade en Ockelbo B11 med 9,9 HK i min ungdom (10-11 år gammal).

Jag var förvisso 40-50 kg lättare då men med lite teknik (fullgas, springa fram i fören och sedan tillbaka) så sköt båten iväg som ett skott i mörkret och jag blev den blixtrande faran i Öresund.

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en helrenoverad Johnson 70 hk från mitten av 80-talet. Nu är det lite kvar sen är det sjösättning bara vi får nog med vatten i Storsjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan få hämta vatten från min hemma sjö.. Flört

Det är nog 0,5-1 meter högre vattenstånd än vad det brukar vara.. översvämningar lite var stans runt sjön och bryggor som ligger under vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det snart dags för sjösättning. Motorn är monterad och nu skall sista elen fixas. Är glad nu att jag förmonterade en multikabel när jag byggde om golvet och byggde mittpulpeten.

Känner viss oro för att motorn ej styr nog mycket åt ena hållet eftersom det tar stopp med teleflexen mot motorbrunnens ena kant. Dvs där den kommer ut genom motorn för att sedan sätta fast länkarmen/styrstaget.

Återkommer med resultat.

post-10004814-1394236368,12_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...