Mark77 0 Postad 8 April , 2010 På Mercruisers 3,0 finns det en eller två slangar som man enkelt kan lossa och på såvis dränera vattnet ur blocket. Lönar det sig att göra detta efter varje åktur eller är det bara för vinterförvaring? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 8 April , 2010 I din manual står det med största sanolikhet att detta ska göras efter varje åktur, särskilt om du åker i bräck/salt vatten. Mercruiser monterar jo inte ditt dessa för att dom tycker det e roligt Bra att spola rent också om du kör i smutsigt vtten (sand, lera mm.mm) Sedan om det lönar sig,tja det borde jo förlänga motorns skydd mot sönderrostning något, eller några år. Senast ändrad av BerraS | 08 april 2010 | 11:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 8 April , 2010 Med det antar jag att dom menar att man skall sätta spolmuff på och köra med sötvatten..vilket ju går om båten är på trailer.. Jag menar det att bara tömma ut vattnet ur motorn, inte nödvändigtvis spola ur den, och vad är alternativet till spolmuf? Att öppna kylslangarna varje gång och hälla sötvatten dit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 8 April , 2010 Din motor mår bättre av att stå med vatten kvar under den varma årstiden (inte vinter). Tömmer du så kommer luft in och rosten får turbogödning. Vidare så dränerar man motor och limpa via för detta ändamål avsedda pluggar på block och limpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 8 April , 2010 Ok, tack för svaret, bra att få snabb hjälp på sina funderingar här.. Utombordare dräneras ju iaf delvis när dom stängs av.. Hur mår dom av att få in luft i kanalerna? Trodde det va bättre utan vatten just av denna anledning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 8 April , 2010 Du har gjutjärn och dom aluminiumblock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 8 April , 2010 Tack, jag vet det..Vet bara inte varför aluminium skulle må så mycket bättre av att vara tom på vatten än gjutjärn.. aluminium oxiderar ju också? Men kanske inte lika mycket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 9 April , 2010 Aluminium klarar luft/fukt bra. Gjutjärn är det som drabbas värst av denna kombination. Du vet, aluminium kan du ju ha utomhus utan något skydd men skyddar du inte järn så börjar det rosta omedelbart och äter upp din motor. Tyvärr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser