Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Jazzselect

aq130 mek. sökes gbg. vatten i oljan

Rekommendera Poster

hej, blev ledsen när jag fann att oljan var som mjök i kaffet färgad. Bytte topplockspackning hos auktoriserad VP mekaniker för 2 år sedan för 7500:- och undrar nu om läcka uppstått igen. Enligt mekanikens rekommendationer skulle jag ej varva motorn över 4500rpm vilket jag ej gjort sedan dess.

Innan jag tog upp båten i höstas började motor bete sig konstig, den blev för varm och ojämn på tomgång men för kall vid höga varv.

Jag undrar om det finns nån prisvärd privat mekaniker här i göteborg som kan hjälpa mig felsöka, jag har kollat enklare saker som impellerhus läckage, bytt tändstift, olja, men där slutar min kunskap.

övriga tips om vatten i oljan mm. är jag otroligt tacksam för.

AQ130 sjövattenkyld. Startar o går som en klocka, men kaffelatte-oljan håller på att förstöra min sommar.

ha det gott!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att oljekylet är okej. Läck i insatsen eller uttorkade o-ringar kan ställa till det ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker du ska komptesta den innan du börjar riva........Är inte så svårt. Kan det vara så att toppen inte är riktigt jämn och att topplockspackningen gått igen?

Funderar dock på varför den inte når rätt temperatur vid högre varv! Hur som helst ska du byta ut den mjölkiga oljan omedelbart så det inte börjar rosta i motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack, plockade ner oljekylaren idag. O-ringarna på båda sidor såg bra ut. Har ej provtryckt insatsen ännu men upptäckte att en bit av kanten var borta på den. Det är på den änden av insatsen som gär in i vattenutloppslocket. Dock såg o-ringen ut att ligga innanför jacket i kanten men kan detta orsaka läckage när allt dras ihop av centrumbulten?? Jacket på kanten är ca 2cm brett och 5mm djupt.

Skall prova att kompressionstesta, är det något specifikt värde på en aq130 man skall gå efter?

Tack för tipsen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

16 i Drevias tabell för din motor, detta gäller startmotorvarv.

Senast ändrad av MatsHansson | 09 april 2010 | 14:08

Senast ändrad av MatsHansson | 09 april 2010 | 14:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, kanon. Då skall jag kolla.

Lämnade in oljekylen för renovering idag, han trodde att o-ringen kunde pressas över jacket på kanten och orsaka läckage in i oljan.

Skall komptesta i morgon. tack för att du kollat upp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...