Bergius 0 Postad 7 April , 2010 Nu är jag trött. Jag är inne på mitt fjärde renoveringsår av min Storö. Jag har inte kört en millimeter för egen maskin (varav den ena förövrigt är i smådelar. Igen.) Det senaste nederlaget är att mitt helt nya kapell nu möglat sönder och, enligt samlad expertis, är kört. Kort historia om kapellet och sen min fråga: Kapellet sytt i Italien och syddes upp till en annan Storö 1:a, för 12 år sedan. Har legat snyggt och prydligt packat sedan dess. Aldrig använt. Köpte paketet av en privatperson (som sålde det i tron att det faktiskt fungerar, så det var inget lurt där.) Mitt nya kapell monterade jag förra året. Nu är det helt mögligt och bedrövligt. Rentvätt i Bromma, som rekommenderas varmt av många, beklagade sig och sa att eftersom det är tillverkat i bomull (och inte vanlig kapellväv) så är det kört. Det blir hål om man tvättar det, eftersom möglet äter upp bomullsfibrerna. Det känns inte så bra att få det beskedet. Vad kan jag göra nu? Om jag inte själv lyckas både tvätta och impregnera den tjocka bomullen, så står jag inför en utgift på 25.000 kr för ett nytt kapell med rätt material. Det kunde lika gärna vara 250.000. Eller en miljon. Jag har scannat av alla forum vad gäller kapelltvätt, men det rör ju kapellväv och kan därför inte appliceras på mitt kapell. Detta är ju bomull och liknar en mjuk canvas. Jag har läst ett antal inlägg om att impregnera med allt från linolja, lampolja och bivax. Finns det någon som har erfarenhet av detta (äldre kapell/tältdukar/kläder...)? Mycket tacksam för era råd. Vänlig hälsning, en trött träbåtsgubbe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 7 April , 2010 Hittade i ett annat forum om hur man tvättar bomull som möglat.. Behandling av mögel på lin och bomull: Lägg det angripna i surmjölk (lättfil)och låt ligga i 24 timmar .Skölj och om det behövs efterbehandla med ammoniaklösning . Om fläckarna är kvar : Lös 1 tsk kaliumpermagnat i 1 liter vatten Låt tyget ligga i lösningen 5-10 minuter Skölj med vatten Mögelfläckarna ska nu vara borta men tyget har blivit brunt och måste blekas . Lägg det därför i en lösning av 1 liter vatten och ½ dl väteperoxid plus två saltsyratabletter (apoteket) låt ligga tills brunfärgningen är borta . Taget ur TEXTIL HANDBOK från konsumentverket (Finns på biblioteket) http://www.alternativ.nu/index.php?topic=83938.0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 7 April , 2010 Är det så att du har ett gammalt kapell vars funktion och utseende du är nöjd med (förutom mögel och felaktigt material) så bör det inte kosta dig 25 papp att få ett nytt. Sprätta upp det försiktigt, malla av och sy ett nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 7 April , 2010 Håller med mariatherese, om du är nöjd med nuvarande passform och kan tänka dig lite lite sämre än den så kan ditt gamla kapell användas som mall, ring runt till olika kapellmakare och kolla pris på detta, vissa vill dock inte sy kapell med gamla som mall, utam kräver att få malla på båten för bästa passform. Men gör du lite avkall på passformen så kan du säkert komma undan mycket billigare. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sy7morf 0 Postad 13 April , 2010 Ren Tvätt i Bromma är väl ansett av många. Jag har själv lämnat in kapell för rengöring där. Inget tvivel om att de blir rena och fina. Skälet till att det blir så rent är att de har maskinell utrustning för tvätt som sliter hårt på tyget. Jag hade själv ett bomullskapell tidigare som jag lämnade in där ett par gånger. Rent och snyggt blev det men kapellet klarade inte av deras hantering. Numera har jag flyttat till västkusten och lämnar in mitt nya kapell endast på handtvätt. Det blir inte fullt lika rent, men kapellet håller betydligt bättre. Mitt tips är att du kollar av med någon firma som handtvättar kapellen istället. Det kan vara några hundralappar dyrare men det är värt det. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser