Joana 0 Postad 7 April , 2010 Hej på er, Då jag hade väldigt mycket havtulpaner/snäckor på vår Gori folding propeller i höstas så undrar jag om någon har ett bra stalltips för att få rent efter dessa, skrapade så gott det gick vid upptagning men beläggning finns kvar. Har försökt med diverse svampar och skotty brigth utan framgång. Drömmen vore något super duper vätska som man bara sänkte ner propeller och som löste allt fult. /Steven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 April , 2010 Tja ... plastskrapa och försiktig syrabehandling i omgångar, kanske!? Snäckorna är kalkhaltiga och löses av syran (jmfr kalkning av försurade sjöar, så märks sambandet syra/kalk.). Men antagligen trivs inte riggen/propellern heller bra av överdrivet syrabad, så lite försiktighet påbjuds ...http://www.maringuiden.se/forum/;thread=100916 // Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 7 April , 2010 International Barnacle Remover, en välbalanserad saltsyralösning just för havstulpaner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tiger51 0 Postad 7 April , 2010 låna / hyr en tryckluft slip och andvänd den sedan till och polera hadde samma problem som dig förut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wicke909 0 Postad 7 April , 2010 Oxalsyra köper man på färgafären blanda med vatten eller tapetklister så det blir smetigt och inte rinner av, det bleker gulnad plast oxå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jj64 0 Postad 8 April , 2010 Jag har köpt en flaska Waterline Cleaner av Jotum,,, se om detta funkar, dom säger det i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 8 April , 2010 Varför inte prova med våtslippapper och tålamod? Sakta men säkert, skittråkigt men effektivt! Avsluta med svinto och polera! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joana 0 Postad 10 April , 2010 Hejsan, tackar och bockar för alla förslag. Lutar nog åt syrabehandlingen då jag har väldigt mycket snäckor i foldingens kuggsystem som man inte kommer åt mekaniskt. Mvh /Steven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 April , 2010 Är prop. av metall? Jag testade med svavelsyra, sån man häller i nya mc-batterier. Det biter fantastiskt bra på kalken, det rykte och reagerade starkt med snäckorna. Dessvärre även med bronset. På bara några sekunder hade jag fått svaga etsningar av de förhatliga djuren. Med lagom blandning med vatten eller på en plastpropeller borde det kunna funka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jj64 0 Postad 12 April , 2010 Gick på med Water Line Cleaner igår. Hjälpte inte ett smack fast jag körde med upprepade behanndlingar. Men det gulnade på plasten gick bort, så nu är det lite vitare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motvind 0 Postad 12 April , 2010 Ättika löser ju kalk. borde vara ofarligt för propellern. billigt är det åxå. Du kan ju blötlägga den. Luktar iofs lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joana 0 Postad 12 April , 2010 Har googlat på International Barnacle Remover och hittar inte produkten på våra vanliga båtbutiker. Finns produkten kvar, tro? /Steven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjelle11 0 Postad 12 April , 2010 Den säljs i alla fall i Norge, se http://www.yachtpaint.com/norway/default.asp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjelle11 0 Postad 12 April , 2010 Även av alla som för WATSKI, se; http://www.watski.com/no/Butikken/Produkt/?EnovaId=35002 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joana 0 Postad 21 April , 2010 Jajamensan, International Barnacle Remover gjorde susen! havstulpanrester och kalkavlagringar bokstavlingen rann bort /Steven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 21 April , 2010 Det var väl det jag visste! Det är lätt att vara ödmjuk när man kan så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tcrona 0 Postad 22 April , 2010 Jag har skrapat, putsat, slipat, polerat i många år men nu vet jag lösningen. Jag la mina blad från foldingpropellern i vanlig trädgårdsättika över natten. Tvättade sedan enkelt av rester av blad utan skrap eller gnugg. Perfekt och billigt! Själva propellernavet som sitter kavr på båten får jag däremot putsa som vanligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svampbob 10 Postad 27 April , 2010 Kalkosan från konsum för 29 :- och pensla på är en enkel o billig sak. På kalk använder man en svag saltsyrelösning, som kalkosan. Oxalsyra använder man på mineral och manganutfällningar, inte kalk. Vanlig enkel skolkemi...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 28 April , 2010 Fast nu är det ju så att Kalkosan inte innehåller saltsyra utan fosforsyra och citronsyra. Vanlig enkel skolkemi? Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser