Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
Joana

Eländes havstulpaner..

Rekommendera Poster

Hej på er,

Då jag hade väldigt mycket havtulpaner/snäckor på vår Gori folding propeller i höstas så undrar jag om någon har ett bra stalltips för att få rent efter dessa, skrapade så gott det gick vid upptagning men beläggning finns kvar. Har försökt med diverse svampar och skotty brigth utan framgång. Drömmen vore något super duper vätska som man bara sänkte ner propeller och som löste allt fult. Glad

/Steven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja ... plastskrapa och försiktig syrabehandling i omgångar, kanske!?

Snäckorna är kalkhaltiga och löses av syran (jmfr kalkning av försurade sjöar, så märks sambandet syra/kalk.). Men antagligen trivs inte riggen/propellern heller bra av överdrivet syrabad, så lite försiktighet påbjuds ...
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=100916

// Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

International Barnacle Remover, en välbalanserad saltsyralösning just för havstulpaner.

post-27568-1394236304,2557_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

låna / hyr en tryckluft slip och  andvänd den sedan till och polera   :D hadde samma problem som dig förut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oxalsyra köper man på färgafären blanda med vatten eller tapetklister så det blir smetigt och inte rinner av, det bleker gulnad plast oxå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt en flaska Waterline Cleaner av Jotum,,, se om detta funkar, dom säger det i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte prova med våtslippapper och tålamod?

Sakta men säkert, skittråkigt men effektivt!

Avsluta med svinto och polera!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan, tackar och bockar för alla förslag. Lutar nog åt syrabehandlingen då jag har väldigt mycket snäckor i foldingens kuggsystem som man inte kommer åt mekaniskt.

Mvh

/Steven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är prop. av metall?

Jag testade med svavelsyra, sån man häller i nya mc-batterier. Det biter fantastiskt bra på kalken, det rykte och reagerade starkt med snäckorna. Dessvärre även med bronset. På bara några sekunder hade jag fått svaga etsningar av de förhatliga djuren.

Med lagom blandning med vatten eller på en plastpropeller borde det kunna funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gick på med Water Line Cleaner igår. Hjälpte inte ett smack fast jag körde med upprepade behanndlingar. Men det gulnade på plasten gick bort, så nu är det lite vitare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ättika löser ju kalk. borde vara ofarligt för propellern. billigt är det åxå. Du kan ju blötlägga den. Luktar iofs lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har googlat på International Barnacle Remover och hittar inte produkten på våra vanliga båtbutiker. Finns produkten kvar, tro?

/Steven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jajamensan, International Barnacle Remover gjorde susen! havstulpanrester och kalkavlagringar bokstavlingen rann bort Skrattande

/Steven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Det var väl det jag visste!Flört

Det är lätt att vara ödmjuk när man kan så mycket.Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har skrapat, putsat, slipat, polerat i många år men nu vet jag lösningen. Jag la mina blad från foldingpropellern i vanlig trädgårdsättika över natten. Tvättade sedan enkelt av rester av blad utan skrap eller gnugg. Perfekt och billigt!

Själva propellernavet som sitter kavr på båten får jag däremot putsa som vanligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalkosan från konsum för 29 :- och pensla på är en enkel o billig sak.

På kalk använder man en svag saltsyrelösning, som kalkosan.

Oxalsyra använder man på mineral och manganutfällningar, inte kalk.

Vanlig enkel skolkemi......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast nu är det ju så att Kalkosan inte innehåller saltsyra utan fosforsyra och citronsyra. Vanlig enkel skolkemi?Skrattande

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...