icecold 0 Postad 7 April , 2010 Jag har en Crescent 430 styrpulpet tror jag med en johnson 30 hp från -89! Allt funkar perfekt och inga fel nånstans men jag har den till att fiska och tydligen är det ingen bra motor för att trolla med! Så nu undrar jag vad den kan va värd? och vad är ett bättre alternativ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesperfh16 0 Postad 7 April , 2010 20 000-25 000kr skulle du nog kunna få för den sen om du skall köpa en annan skall det vara samma prisklass? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 7 April , 2010 Skulle också tippa 20-25 tkr. Varför fungerar den inte att trolla med? Tycker den borde vara idealisk... Går den för fort på tomgångsvarv? I så fall är det väl bara att hänga på en mindre propeller. Enklare och billigare än att byta båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedlarsson 0 Postad 7 April , 2010 eller en liten extramotor, 4takt 2,5 hp vid sidan av vore väl smidigt.! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
icecold 0 Postad 7 April , 2010 Jaha? Jo det gäller motorn, att den kan koksa efter några minuter så man får lägga den i friläge så att säga. Vart köper man mindre propeller? Kostar inte sånt runt 5tkr? Men om jag tar en mindre motor då? Det blir väll krångligt att koppla in alla vajrar? Själva båten gillar jag stenhårt då den har gott om sitt platser tack för alla snabba svar!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gockemannen 0 Postad 7 April , 2010 Mitt tips, behåll båt och motor men köp ett extra motorfäste och som någon sa, en liten 4-taktare på några hästar. Detta blir bra mycket billigare och du kan nu utnyttja båten till max! //GockeMannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
icecold 0 Postad 7 April , 2010 Tack Tack!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
icecold 0 Postad 7 April , 2010 Kanske en riktigt dum fråga men vart skulle jag kunna montera extramotorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gockemannen 0 Postad 7 April , 2010 Finns inga dumma frågor, bara dumma svar! Jag skulle skaffa ett extra motorfäste från exempelvis biltema eller watski och plasera det på akterspegeln. //GockeMannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 0 Postad 7 April , 2010 köp ett trolling ankare istället det är mycket bättre det fungerar faktisk med en gammal tio liters hink o en snörstump.http://www.blocket.se/orebro/Drivankare__trollingbroms___for_gos_gadda_m_m_18852184.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 0 Postad 7 April , 2010 http://www.blocket.se/orebro/Drivankare__trollingbroms___for_gos_gadda_m_m_18852184.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 7 April , 2010 Nja, för att få ner farten funkar det ju bra.. men om man vill köra 8-10 timmar på tomgång så är inte en 2-taktare idealiskt... den sotar ju igen likförbannat. Som tidigare föreslagits, ett extra motorfästa att bulta på akterspegeln i komb med en 4-taktare på runt 5 hk är egentligen det rätta, om du inte vill byta upp dig på huvudmotorn. En 4-taktare på runt 30-40 hk kan du köra veckovis på tomgång utan att den sotar igen. Men.. då pratar vi givetvis andra pengar också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 0 Postad 7 April , 2010 med en trollingbroms så kan du dra på lite mera i det registret du åker när du trollar.hade en 3 cyl yamaha 40 som jag använde på min cresent 434 o den surrade alldrig.sen vart det en ny båt med en 90 hk yamaha på o där satt det ett extra fäste på.sen bytte jag till en 140 hk fyrtakt o har sen dess alldrig använt nån extra trollingmotor efter det.även en fyrtaktare mår inte bra av att få gå på tomgång en längre tid då dom går för kalla o det blir kondens i oljan efter en tid.många upptäcker det när dom ska bytta olja att det är mer i motorn när dom tappar istället för tvärtom.ju kallare det är i vattnet ju mer kondens blir det.jag skulle nog som killerbo säger satsa på en motor en fyrtaktare o strunta i ett äggstra motorfäste o extra motor rillez trollare sen 30 år tillbaka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 7 April , 2010 Eller också kanske man kan skaffa en ställbar Propulse propeller.. Annars är väl en lätt elmotor ett alternativ på ett extra motorfäste.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pripps 0 Postad 7 April , 2010 Liten punkt bara, är till 99.99% på att det är en cresent 415D du har. Min ser likadan ut och min är en sån . Med samma motor. Den är värderad till 25000. men jag har haft fel 1 gång innan för längesedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tiger51 0 Postad 7 April , 2010 Köp En el motor eller En liten 4 t På typ 4 hk -. Har jag sett många som har . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 7 April , 2010 Det där med elmotor skulle jag inte fundera på särskilt länge. Dels med tanke på driftstid och dels med tanke på att om du trollar i motvind behöver du lite speed för att orka hålla önskad fart över grund. min gamla 430 orkade inte hålla styrfart i 10m/s med en 6hk extramotor så... nja, lägga pengar på en elmotor känns lite B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 8 April , 2010 Enklast och billigast måste nog ändå vara en mindre propeller. Visserligen får du inte lika hög toppfart som du hade innan, men det spelar kanske mindre roll om du ändå använder båten mest till att trolla med. En propeller till en 30 hp Johnson är inte särskilt dyr. Vill minnas att jag betalade 800-900 kr på propellertrim för en sådan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
icecold 0 Postad 9 April , 2010 Tackar för alla svar! Nu vet jag med all säkerhet att det är en 415D Jag har en elmotor men det är fan jobbit att ta med sig den fram och tilllbaka och att byta propell är ingen dum ide men då kanske jag får svårare att dra en tub efter mig Jag får kanske börja inse att man inte kan göra allt man vill med båten. Jag får helt enkelt lida denna somma och sedan byta båt i slutet av sommaren. Jag köpte den för 25000 med humminbird ekolod 5 series och en 30 kärra. Så det borde kanske inte va problem att bli av med den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser