Gäst Håkan Schutz Postad 17 Augusti , 2004 Vågar man köpa en Bayliner 2755 och vad skall den göra för fart med 235hp motor Prisförslag hur mycket skall man betala? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_Holm 0 Postad 18 Augusti , 2004 Jag köpte min för 3 år sedan och har förutom en rejäl uppfräschning in- och utvändigt, kört denna båt utan ett enda fel under drygt 3 säsonger. Vår båt utnyttjas flitigt av hela familjen (2 vuxna och 3 barn) och det fungerar bra. Jag har aldrig tokpressat min båt men 30 knop kommer jag lätt upp i men tror inte att jag kan nå de 35 som den ska göra. Marschar mellan 20 och 25 knop. Priset är som vanligt oavsett vilken båttyp man köper avhänget av skicket och utrustningen men tippar på att spannet på en 2755:a ligger mellan 200' och 260'. Är man lite händig finns pengar att spara på en lite sliten båt men tänk på att tex ett drev kostar ca 35' att köpa så man får inte bli dumsnål heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Håkan Schutz Postad 19 Augusti , 2004 Tack för inlägget Peter !! Hur går en 2755 i hård sjö ???? Tycker att det är ont om styvutrymmen hur löser man det? Funkar båten att köra i regn och dåligt väder med kapell? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_Holm 0 Postad 20 Augusti , 2004 2755'an är känd för att vara en båt som går mycket bra i sjön och det kan jag skriva under på. Vi plocker inte ens bort disken som ligger på tork på diskbänken och det är sällan som något trillar ner. Har man bara chans att klyva vågorna så är det bara att stå på! Jag pratade om detta med en ägare till en Nimo 27 och han sa att hans båt slog ordentligt när han åkte, det gör inte 2755'an. Man får lära sig hur trimplanen fungerar och jobba lite med dessa men det klarar tom barnen nu. På min båt har jag fortfarande det amerikanska hamnkapellet samt biminitoppen med tillhörande sidorutor och det är väl inte direkt anpassat för regniga somrar. Använder alltid hamnkapellet då Biminikapellet går innanför targan och gör båten blöt invändigt. OM vi behåller båten kommer vi nog att byta till ett heltäckande kapell som även täcker bakre soffan, mycket plats att hämta där! Men så finns det också ett sug efter en större båt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_Holm 0 Postad 20 Augusti , 2004 ...och så var det frågan om stuvutrymmen. Inte särskilt bra som du märkt, det är ju trots allt ingen sommarstuga vi pratar om utan en större daycruiser. Jag har satt dit ett skåp ovanför det smala skåpet vid toalettväggen där vi har torrvaror samt glas- och porslin. Man får använda sig av stuvutrymmena under britsarna, ganska gott om plats. Men visst, efter att 5 personer varit ute i båten i 2 veckor så blir det gärna lite rörigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Schutz 0 Postad 21 Augusti , 2004 Det låter ju lovande ! Kanske skulle man gå vidare mot köp! Vad är då de vanligaste felen som man skall se upp med. :shock: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_Holm 0 Postad 21 Augusti , 2004 Det som är känsligt på dessa båtar är ju drevet. Kolla att dom har bytt växelvajern (ska vara röd färg på höljet) och att den växlar lätt och bra. Om växlarna går trögt eller hoppar ur ska man vara beredd på ett ev. drevbyte. Det bästa är givetvis om drevet är utbytt till Pentadrev förstås. För övrigt tror jag inte att 2755án har några andra saker man måste kontrollera som man inte behöver göra på andra motorbåtar. Klart är att om man inte hållt efter båten och vädrat den hela tiden så sätter sig mögel lättare i en textilinredning än i en trä/plast-inredning. Det är också ett plus om kapellet är utbytt och helst då till ett helkapell, då får man lite extra utrymme bak i båten vid regniga dagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Perra Postad 22 Augusti , 2004 Hejsan...Jag har en 2755 -89..En toppenbåt på många sätt. Men VARNING för bensintanken,den bör vara bytt till syrafast. Orginal är den 3 mm alu,inte alls bra. Den är väldigt utsatt för punkt korrosion.Vår tank hade totalt 17 angrepp,och började läcka. Det har hant fler¨båtar.... Var beredd att byta tank eller köp en som det är utfört på,det är livsfarligt annars.Ganska tufft jobb att byta..Men väl värt det. Sedan är det ju en fördel med svenskkapell.. Vi satte också in en bogpropeller ,något som också är käckt att ha.Teakdurkar piffar ju också upp,när man tröttnat på heltäckningsmattan.Det är ju i grunden en välutr båt,med kyl,toatank,v k vatten,landström,laddare etc som orginal.Håller i övrigt med föregående... Vi trivs toppen med vår båt,även om vi nu funderar lite på snäppet större.. MVH Perra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_Holm 0 Postad 22 Augusti , 2004 En annan sak man bör tänka på när man köper båtar som inte är byggda i norden är elsystemet. Ofta på dessa båter finns ett 110 voltssystem och det kan vara lite klurigt att anpassa detta till Sveriges 220 volt. Antingen sätter man in en transformator som hanterar hela systemet eller så byter man ut alla (eller nästan alla) apparater till 220 volts dito. Man kan givetvis göra en kombination av av dessa alternativ vilket innebär att man får en billigare och lättare trafo i båten. Kablarna behöver man inte byta ut, de är 2.5 mm2 och räcker gott och väl men tex eldosorna bör bytas om man sätter in 220 volts uttag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Dr NO Postad 23 Augusti , 2004 Köp inte en skitbåt som är tillverkad på ett sätt så hållfastheten är samma som PET-flaskor. Tänk på ordspråket: Det är med Bayliner som med HIV - lätt att skaffa men omöjligt att bli av med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Schutz 0 Postad 25 Augusti , 2004 Tack för alla inlägg!! Skall nu ge mej ut och leta obj.... Stämmer det att båten gjordes med 260 eller 235 hp motor -89? Har bara hittat 235hp båtar???? Och hur stor är bensinförbrukningen med dessa motorer????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Perra Postad 11 December , 2004 Hejsan.. Hur gick det,blev det en 2755? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Schutz 0 Postad 15 December , 2004 Kollar fortfarande efter ett bra objekt! Har en på gång men den saknar sötvattenkyl och varmvatten....kanske skall man leta efter en som har detta???? Men det skall bli en 2755 innan våren Mvh Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Perra Postad 21 December , 2004 Min ligger till salu..Kan kanske vara kul att ta en koll på annonsen..Mest bilder på www.batnet.se Även om du inte faller för den,kan du ju få en del tips.. Jag har fått gjort det mesta med båten..Saker som är mer eller mindre nödvändiga..obs SE TILL ATT TANKEN ÄR BYTT... Maila gärna om du har frågor.. MVH Perra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Perra Postad 21 December , 2004 Försök få en med sötvatten.. Det är inte bara ur rostsynpunkt.. En sötvattenkyld motor har en arbetstemp på ca 85 grader. En Saltvattenkyld skall inte ha mer än 65 grader,vilket är för kallt för lager etc,de slits mindre vid 85 grader,pga bla viskositeten på oljan.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Roddarn Postad 21 December , 2004 Hej Håkan! Själv vet jag inget om denna modell och jag vill inte alls verka negativ, men jag tror att det var Praktiskt båtägande som gjorde ett test av båten. I varje fall varnade dem om vissa årsmodeller och att en del kan vara sk. riskköp. Det jag vill säga är att du ju kunde ta reda på vilken tidning det var som skrev.(PB eller Båtliv) Då kunde du även kontakta journalisten som gjorde testet och få massor av råd och tips. De brukar ha mycket ingående kunskaper, och det kommer med all säkerhet att ge dig mycket värdefullt på ett dessutom opartiskt sätt! Lycka till och förhasta dig inte! Med vänliga hälsningar: Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser