Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Crusier

Projekt ( B20 + Drev)

Rekommendera Poster

Hejsan Galna båt fantaster!

Jag har kommit över en b20 (dock utan förgasare) med tillhörande drev av en bekant  :)

Det kommer nu att bli mitt lilla projekt att få ordning på dessa. (Själv har jag inga kunskaper när det gäller stora motorer, men jag har vänner som lovat att bistå med viss expertis)

Men för att int tjöta hål i huvudet på dessa på startar jag här med denna tråden.

Jag vill varna för dumma frågor men det får ni ta. :)

Jag ska börja allt med två riktiga idiotfrågor.. men det är bara för att jag är intersserad.

1. När man snackar om olika storlekar när det gäller drev (tex 100, 200, 250, 270 osv)

Vad är detta måttet baserat på eller kan man ens mäta detta? är det tex propellerns radie eller kanske längden på propeller axeln..

2. Jag är tveksam på om det är en aq 130A, B eller C hur kan jag ta reda på detta så jag vet i ett senare stadie bla vilket komp.förhållande jag ska ha.

Ha det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till båtdårarnas paradis!

Det finns inga dumma frågor bara dumma svar!

Din första fråga handlar egentligen inte om drevstorlekar utan olika modeller av samma sak aq-drev. Det är ungefär som Volvos utveckling av en annan antik Volvo 444 vilken innan den lades ner hade modellbeteckningen 544.. Sök på nätet på de olika modellerna så ser du skillnaden.

Din andra fråga gäller vilken modell du har. Lite framför hålet för oljestickan skall det sitta en pentaskylt med modellbeteckning. Men ifall skylten saknas så är det egentligen egalt. Din komp bör inte vara högre än 11,5 kg för högre komp medför spikning och svårigheter med tändinställning. Själv är jag mer än nöjd ifall kompen ligger mellan 10,5 och 11.

Lycka till med projeket/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kompression mäts inte i kg utan är ett förhållande mellan förbränningsrummets volym vändhöjdens volym cylinderns slagvolym och förbränningsrummets volym vändhöjdens volym. Alltså hur mycket hur mycket en bestämd volym pressas ihop.

Tryck mäts inte heller i kg utan i kg/cm^3.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tryck har aldrig mätts i kg per kubikcentimeter, däremot i kp per kvadratcentimeter, senare i bar, och numera i Pascal.

Senast ändrad av Rollen | 08 april 2010 | 06:17

Senast ändrad av Rollen | 08 april 2010 | 06:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej! tack så mycket för hjälpen.

Är inte 1 kg/cm3 = 1 bar ?

om jag tar ett exempel så står det

Kompressionsförhållnde:  9,5:1   vad betyder då detta?

Just nu ligger motorn i ett garage hos en kompis på landet och jag har inte hunnit åka ut än för att kolla..

Jag tar några bilder nästa gång jag är där.

Min vän hade plockat  sär motorn för att hona ur den och upptäckte att det var hål rakt igenom en av lyftarna. Obestämd

Hur illa det blivit pga detta har jag ingen aning om.

Nu planerar jag åt köp för sommaren okså :) (inte till denna motorn)

Funderar på om en selco för 10.000- 18.000 kanske skulla vara något.

Denna tråd kanske skule flyttas till mekforum istället... hur gör jag det?

Ha det!

Senast ändrad av Crusier | 18 april 2010 | 00:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

* 1 bar 1kg/cm2 var det nog jag tänkte på...

ojoj det blev mycket med måttenheter nu, inte riktigt mitt huvudämne om man säger så.

Då är de ju tur att det finns folk på detta forumet som kan det betydligt bättre ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kompressionsförhållande 9,5:1, betyder att volymen ovanför kolven är 9,5 gånger större, när kolven är i sitt nedersta läge, än när den är i sitt översta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag köp en selco 18 cabin med b18. :D motorn är kanon fin.

Den andra ligger på is och jag lovar att jag ska updatera när det väl sätts igång.

Jag måste på och bottenmåla den nya båten.

Jag kommer köra i en sötvatten sjö med den.. Nåon som har tips på någon bottenfärg..

eller ska man bara åka till biltema och köpa en burk?

http://biltema.se/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Bottenfarg-zinkbaserad/ ?

Hur många lite går åt tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp 2 x 0.75L. Det ska räcka. Det räckte mer än väl för min flipper 700 i alla fall. Lycka till.

/Joje

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...