Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
cataholm

Montera VP-drev ?

Rekommendera Poster

Hej !

Nu äntligen är det hög tid att börja med båten och då har jag samma problem som tidigare år.  Jag tar alltid bort drevet vid upptagningen men får varje år problem med monteringen.  Finns det något smart sätt att göra detta på ? Har jag tur så hamnar knutkorset rätt på drivaxeln efter ett par försök, men vanligast är att det tar tid att lirka grejerna på plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, fy f.... Att hänga dit mitt 290-drev hör till de värsta jobb jag vet. Särskilt när knutkorset är nytt och välsmort pekar det som det själv vill och mina ganska grova fingrar har ingen chans att komma åt att styra. En sak som underlättar är att placera drevet på någon typ av lyft så att man kan finjustera i höjdled utan ansträngning. Själv använder jag en modiferad motorcykellyft från Jula, men den är inte helt optimal. Sedan har vi bälgarna som brukar ställa till det. Lite diskmedel, eller fett, som smörjning, och och en snörstump i en strypsnara i yttersta vecket. Om man kompletterar med ett extra snöre som sticker ut mitt emot ingående till snaran får man två utstickande ändar med vilka man kan styra bälgen ganska bra. Sedan har man åtdragningen av slangklämmorna kvar. Skitkul!Skrattande

Mern som sagt, trots detta är det fortfarande ett skitgöra att hänga dit drevet och om någon har några ytterligare bra tips tas de tacksamt emot.

Mvh/Sea Manic

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar hänga drevet i ett rep eller sännband, (jag fäster repet i badbryggan, ta spännband för höjdjustering). Tycker det är det smidigaste sättet för då har jag möjlighet att finjustera riktningen med handkraft. Har prövat att ställa drevet på stubbar och annat, men tycker det är svårt att hitta rätt höjd. Det brukar ta en halvtimme men det är slitigt innan drevet är på plats. Lycka till.

Senast ändrad av larban | 07 april 2010 | 10:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade ett jäkla göra att få tillbaka mitt drev förra våren efter jag fått ett nytt underhus. Hade en SJ-pall och lite brädbitar under och justerade höjden med. Tyckte det fungerade rätt bra. Sen var det supernoga att putsa tapparna och hålen i skölden så de verkligen var tokfina. Då gick även de i.  Powertrimet var det jäkligaste att montera ihop. Det skulle jag med vilja veta hur man gör smidigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför tar man bort drevet? Förstår det om man skall serva det, men annors klarar det väl sig ute??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom en del medmänniskor inte kan skilja på sitt och mitt så är det vanligt att ta bort drevet under vinterförvaringen. Dessutom skall bälgarna bytas med visst intervall.

Senast ändrad av Flipp760 | 08 april 2010 | 17:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, tar man själv inte bort drevet så gör någon annan det. Det åker av timmarna efter upptagningen, får inte ens sitta över natten.

För min del så brukar jag köra montering med två personer. Använder en garagedomkraft för att finjustera i höjdled. Knutkorset brukar lirkas på plats efter lite svärande.

Det smidigaste skulle ju vara en ordentlig drevlyft typ http://seaquip.se/products_003_002.php

Undrar om man kan få båtklubben att köpa in nåt sådant...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TACK ! för alla tips. Med mycket tålamod skall det nog gå att få på drevet i år också.

Brukar få hjälp av en av sönerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...