Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
iceman356

Anoder för Mälaren/Saltsjön

Rekommendera Poster

Vad ska man ha för anoder om man ligger i Mälaren men är ute i saltsjön på helgerna och ca 2-4 veckor i sträck.

Har en Zinkanoder nu men den ser nästan ny ut fortfarande efter en sommar och det är ju inge vidare.

Vad använder ni andra som ligger i sötvatten men brukar vara i saltsjön lite då och då.

//Tomas (sthlm)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt om mer än 50% är borta. I saltvatten (inkl Östersjön) används zink,

och i sötvatten används magnesium.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men som jag sa tidigare så ligger jag i sötvatten men åker ut i saltsjön då och då och ca 2-4 veckor i sträck under semestern.

Ska jag behöva byta anoder när jag åket ut i saltsjön eller vadå ?

Jag har hört att det kan bli en beläggning på anodern om man använder ex zink i sötvatten och då funkar den inte när man kommer ut i saltsjön.

//Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man inte vill hålla på att byta anoder (inte jag iaf), skulle jag använda magnesium. Visserligen äts dem upp lite fortare i havet men då har man ett fullgott skydd, vilket inte blir fallet med zink. Ligger själv i Mälaren och aluminium eller zink är inte att tänka på. Magnesium är ett måste.

Hade aluminium första säsongen (som sägs fungera i både sött o salt), och rosten fick grepp direkt (ny VP gxi), men upphörde efter byte till magnesium.

/Tissen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ligger i Mälaren och hade grymma problem med korrosion på drevet på min förra båt, så allvarligt att drevet faktiskt fick bytas ut.  På det nya drevet sattes det på magnesiumanoder och problemen försvann.  Salthalten i vattnet utanför slussarna i Stockholm ligger på ungefär 0,5%, att jämföra med Västkustens 3%, så om du smackar på magnesiumanoder kommer de att klara dina dagsturer och en semester på ett par veckor, men det blir nog till att byta dem varje år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet var man får tag på anoder i magnesium till ett 280 drev ?

//Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...