Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
gerjoh

Trailerlås till TIKI BT 1000

Rekommendera Poster

Jag är på jakt efter ett av försäkringsbolagen godkännt lås till min nya TIKI trailer. Det jag har som krav är att det skall kunna användas både när vagnen är kopplad till bilen och när den står parkerad. Jag har tittat på ALKO och ROBSTOP men dom verkar inte passa till TIKI´ s kulhandske, har letat på nätet men har ej funnit det jag letar efter. Kanske är det så att man helt enkelt får byta kulhandsken till en av ett mer kännt märke. Någon som har erfarenhet och som är villig att dela med sig. Jag har inte för avsikt att fortsätta att använda mig av klass 3 kätting och klass 3 lås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TIKI har ett eget lås, men jag vet inte fabrikat eller om det är godkänt.
Skulle tro att Al-ko låset funkar på tiki. Kolla vad det är för modell på kulkopplingen på trailern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kollat kulkopplingen och den är av märket KNOTT-Bremsen, frågan är ju om ALKO funkar på denna koppling. Jag får väl dra med mig ekipaget till någon handlare och be snällt om att få pröva de olika låsen ;-).

Borde väl vara fler som råkat ut för samma problem som jag här på forumet!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skicka ett mail till al-ko så ger dom säkert svar. brukar vara bra att ha att göra med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är 98% säker på att AL-KO lås bara fungerar med deras egen kulhandske. Jag bytte kulhandske till AL-KO på min TIKI. Jag köpte ett paket med kulhandske och lås tilsammans på Båt & Trailer i Huddinge.

Att byta kulhanske är enkelt. Var bara noga med att följa instruktionen när du demonterar den gamla kulhandsken så att du inte tappar tryckstången till bromsen. Det följer med en liten rund stålstav som man använder för att knacka ut bulten som går igenom kulhansken och bromsens tryckstång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar för informationen! Verkar som om det blir till att byta kulhandskeRynkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej, vet inte om du fixat det ännu. Men jag har själv precis köpt ett ROBSTOP lås emn måste byta handske på trailern för att kunna låsa den både när den sitter på trailern och är parkerad utan bilen. Lägger ut en tråd om det finns någon som gjort det och vet hur man gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...