Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
gockemannen

Elschema...hjälp tack!!!

Rekommendera Poster

Har nu suttit och pillat med mitt elschema så jag vet inte längre vad som är plus eller minus...

 

Kom med synpunkter, tips och idéer, allt mottages med tacksamhet!

Elschema



Senast ändrad av gockemannen | 06 april 2010 | 16:05



Senast ändrad av gockemannen | 06 april 2010 | 18:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

400 A huvudsäkring till startbatteriet och 100 till förbrukning verkar rimligt. I övrigt har jag svårt att begripa hur sladdarna i schemat är tänkta att dras i praktiken. Vilka säkringar, kabelareor och planerade utbyggnadsmöjligheter etc ...

Skulle faktiskt vilja börja ifrån grunden, vad är det egentligen för fel med ditt nuvarande elsystem? Beskriv alltså gärna orsaken till missnöjet litet närmare - och även förväntningarna på det nya - så blir det kanske lättare att föreslå vilka förändringar som eventuellt krävs för att uppnå detta.

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas

 

Orsaken till att jag ska dra nytt är att båten ej varit i min ägo förut så jag vet inte skicket på det befintliga systemet. Dessutom så var batterierna slut så nya ska/har inhandlas. Fick tag på 2 st 225ah heavy duty batterier till ett pris jag ej kan tacka nej till. När jag ändå håller på så ska jag installera solceller oxå så ett nytt system helt och hållet känns smartare, därav mitt elschema.

 

Befintligt system: Fyra 75ah batterier vara av tre är för förbrukning. Åtskiljt med vanlig 1 - 0 - 2 brytare. Kopparkabel med oxiderade kabelskor.

Nytt system: Startbatteri, Förbrukningsbatterier, Förtent kabel, skiljerelä, solcellspanel etc etc

 

//GockeMannen



Senast ändrad av gockemannen | 06 april 2010 | 18:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga, efter plusplint 2 och minusplint 2 kommer resterande system med säkringspanel och förbrukare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ser nu att det är väldigt likt skyllermarks exempel grundsats 2.

http://www.skyllermarks.se/pdf/infohafte_2010.pdf

Har fuskat in din solpanel (med inbyggd regulator) och 230 V laddare, lite slarvigt i deras skiss. Verkar ju stämma, så har allt rätt dimensionering så borde det väl också funka bra!

post-10006646-1394236303,4978_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt och ritade lite el-schema i julas inför mitt vårprojekt. Men företaget tar för mycket tid så det får bli till nästa vinter.

Lägger in det som lite inspiration(?). Har ingen solcellspanel eller landström. Har inte haft det behovet än. Men en solcell blir det nog då kylskåp ska in i båten.

/Murpy

Edit: Händer något i konverteringen i forumet. Om det är intressant med schemat, finns det någon som kan tipsa om hur man lägger in med bättre kvalitet?

 



Senast ändrad av Murpy | 06 april 2010 | 22:10

post-10011480-1394236303,5359_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt schema gjorde jag i paint och sedan la jag upp det hos picsa och länkade bilden, hajade inte hur man gjorde små klickbara bilder, där av min stora bild.

 

//GockeMannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering, laddare och solcell är inte inkopplad på starbatteriet (skiljereläet är i vägen), är det någon tanke med det? Brukar man göra så?

Ett tips för den som ska göra kopplingsscheman, prova att göra det i Powerpoint. Fördelen är att man kan flytta på sakerna, och linjerna följer med.

Bifogar min schematiska bild, utan säkringar (som jag ska ha). Röda linjer är 230 V.
Några synpunkter?

post-10011009-1394236303,7408_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gragru:
Startmotorn drar mycket ström men körs bara helt kortvarigt, så det blir inte många Ah ändå. Mao, normalt inga problem för generatorn ensam att hålla det toppfyllt.


Skulle solpanelen även ladda startbatteriet förloras skiljereläets fördel, alltså säker start, då man får en överledning mellan start- och förbrukarbatterierna. Alternativt skulle man då behöva införa dioder, men de har ju nackdelen med spänningsfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Thomas var sekunden snabbare)

 

Jag ska försöka svara men jag vill att du ska veta att jag är novis på området och om nån rättar mig om jag har fel så är det bara tacksamhet från min sida.

 

Varför man kopplar laddarna på endast förbrukningssidan är pga att en motorstart drar så otroligt lite av startbatteriet att det är fulladdat efter ungefär 10 minuters körning. Förbrukningsbanken å andra sidan laddas ur i mycket större omfattning varför det är viktigare att lägga extraladdningen där. Detta då man inte har ett spänningsavkännande relä. Detta blir en senare investering från min sida.

 

(Dessutom, med full förbrukningsbank kan man ju alltid starta motorn med startkablar)

 

//GockeMannen



Senast ändrad av gockemannen | 07 april 2010 | 13:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja ... Skyllermarks exempelkopplingar behöver knappast faktagranskas map felkopplingar. Däremot så är det exemplet (utbjudna paketet) enligt länken specificerat med vissa värden, avseende strömtålighet, kabelareor etc.

I ditt fall gäller det kanske två ovanligt stora parallellkopplade förbrukningsbatterier, så lite varsamhet kan krävas map de ingående delarnas dimensionering. Vilken maxladdning kan din generator prestera, såna saker.

Att koppla solpanel och fastinstallerad 230-laddare till plus- /minus-plint 2 (endast ringar i min slarvskiss) verkar rätt okej ifall kabelareorna i övrigt överensstämmer med skyllermark-specen*.

Varken landladdare eller solpanel levererar normalt några jätteströmstyrkor.

Notera f.ö. diagonalkopplingen vid förbrukningsbatterierna, en liten men dock gratis finess vid nyinstallation (läs mer i länken eller sök här på forumet).


(*) Skyllermarks är kända för att vilja dimensionera i överkant, de säljer ju kablage. Har därför bara antagit att dina iofs stora förbrukningsbatterier utan vidare ryms inom deras exempel2-ram.

// Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra! Då ska allt vara i sin ordning. Tyvärr vet jag inte vad min generator levererar då jag inte tror det finns någon egentlig generator på min motor utan en, ja va fan hette det nu...en sån där magnetiserad mojäng i svänghjulet. Motorn är en 200 hk Suzuki från början av 90-talet. Jag hoppas att den orkar ge lite kräm iallafall så man slipper köra landström för ofta. Kan ju iofs slänga ned mitt lilla elagg i båten som en säkerhetsåtgärd.

 

Mina stora förbrukare är en kyl från hedenhös och en värmare, en Thermo 2500, sen bara lite lampor som kommer att bli av led-typ och kanske lite cd/mp3 nån timme på kvällen. (Kanske lite dator när frugan somnat.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, du kan rimligen vara helt lugn.

Den rejäla förbrukningsbanken påverkar strömmen ifrån generatorn, är de djupt urladdade utgör de sas ett stort slukhål.
Slå därför gärna av stora förbrukare ifall batterierna råkar vara rejält urladdade, innan du kör igång motorn/generatorn, så belastas systemet mindre.

Skyllermarks-exemplet har ett 75 A skiljerelä, vilket motsvarar en riktigt stor generators maxström. Räcker gott ihop med viss sund försiktighet, enligt min mening.

Dessutom har suzukin knappast denna maxström, och maxström uppnås f.ö. sällan eller rentav kortvarigt/aldrig i praktiken.

// Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 09 april 2010 | 21:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...