goranbor 0 Postad 6 April , 2010 Köpte en båt i höstas som jag gör iordning det sitter en Volvo Penta 400 på Med inkopplan sitter en sak som jag inte vet vad den Se bild är, kan någon svara på det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 6 April , 2010 Var är bilden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wicke909 0 Postad 6 April , 2010 Bifoga bilden oxå ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranbor 0 Postad 7 April , 2010 Nytt försök Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gockemannen 0 Postad 7 April , 2010 aaa...en typisk mojäng! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 7 April , 2010 Ser ut som en kopplingsbox av något slag. Kanske är ett motstånd eller nått. Har du öppnat den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 7 April , 2010 Jag ser inte om det är sladd eller slang/rör på var sida om mojängen. Är det rör skulle det kunna vara något sorts filter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranbor 0 Postad 11 April , 2010 Den går inte att öppna, den är i hel gjuten plans På ena sidan står det Volvopenta och andra sidan ett nummer 2860-4021-00. skall kopplas med två kablar en svart och en grå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 11 April , 2010 Nån slags templarm kanske? Satt den på topplocket? Har annars eg ingen aning. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranbor 0 Postad 11 April , 2010 Nej den var inte i närheten av motorn utan var fast skruvad i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 11 April , 2010 Likriktare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranbor 0 Postad 15 April , 2010 Jag tror inte det är en likriktare eftersom det inte finns någon växelströms generator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 15 April , 2010 Diesel? Kan då vara ett motstånd för eventuell förvärmning vid kallstart? Eftersom delens nummer finns borde närmaste VP-representant kunna svara på frågan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 15 April , 2010 Det ser ut som om det står något på toppen. Vad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranbor 0 Postad 15 April , 2010 Vid ena kabeln står det ett bakvänt s vid andra kabeln ett = tecken på framsidan ett Volvopenta emblem och bak sidan ett nummer 2860-4021-00 Motorn är en Volvopenta 400, 40hk bensin 2 takt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 15 April , 2010 Alltså en likriktare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 16 April , 2010 Precis, en likriktare. Ett liggande S markerar ingång för växelström och = utgången för likström. På elstartade Penta-snurror brukar likriktaren vara inbyggd i motorn och ser lite annorlunda ut, av aluminium med kylflänsar. Den du har är nog tänkt som tillbehör till motorer med handstart för att kunna ladda ett batteri från belysningsuttaget på motorn vilket ger växelström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 16 April , 2010 Tveksamt. Skulle detta vara en likriktare är det en halvvågslikriktare (en diod) då den bara har två anslutningar. Hur det skulle gå att exempelvis ladda ett batteri med den vet jag inte säkert, men jag har svårt att tro att en likspänning som varierar så mycket är särskilt lyckat. Och utrustning för 12 V DC lär inte gilla den vågformen heller. En riktig likriktare är en brygga av 4 dioder och har då fyra anslutningar, 2 in och 2 ut. Men min förra gissning, förkopplingsmotstånd för förvärmning av diesel var ju fullständigt åt h-e då det handlade om en 2-takts bensinutombordare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikLXIV 5 Postad 16 April , 2010 Helt klart en mojäng. Japp. För avstörning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 16 April , 2010 Hur svårt kan det va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranbor 0 Postad 19 April , 2010 Jag var på en verkstad och fick bekräftat att det är en likriktare men det finns en likriktare monterad på motorn exact som Stefan_L beskrev, denna var monterad i båten, kan vara för att ladda batteriet, Den har två sladdar i varje enda, funkar det att ladda batterien med denna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ingen 0 Postad 28 April , 2010 Hej ! Det är en Likriktare / Batteriladdare till MCB motorer ( Monark - Crescent - Archimedes - Volvo Penta ). En sladdlikriktare, för att kolla så det inte är kortslutning i den så mät med en ohm-mätare och då skall värdet stiga till oändligt. Mvh. Inge A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser