Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
wohlfie

Dessa Flytblock

Rekommendera Poster

Efter ha rivit ut båten. o lagt ny durk.

Samt byggt upp den bakre sittsen så bestämde jag mig för o testa båten i sjön.

så hänger på motorn ..

visst båten är lättare ja MYCKET lättare.

Båten känns väldigt instabil, kanske för jag inte har hunnit byggt mitten sittsen som stabbilserar up båten mer.

Men min fundering är dessa flytblock de har inget med stabilsering eller hålla båten uppe mer?

De jag hört är att fltyblock på en båt är för OM den blir vatten fylld så ska den inte sjunka.

allså de har inget med hur mycket jag lastar på, eller?

Har ju sätt båtar som inte har block.

Detta är en öppen båt på 5meter o 1.98m bredd,,  fiskebåt.

tillägg att motorn är en 30hk 2takt. så ingen super tung motorn heller.

Senast ändrad av wohlfie | 05 april 2010 | 22:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fattade jag inte riktigt vad det var för båt du har, men om det är en öppen plasteka modell med flytblock under den bakre sitsen och eventuellt framme i fören så ska det inte spela så stor roll. Där är det nog mera att du inte byggt mittensitsen som spelar roll.

Om det däremot är en båt med golv och flytelementen ligger under golvet, så har dessa en stabiliserande faktor också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

försöker förklara igen.

Håller på renoverar min båt som är en cresent 500 öppen båt. (Plastbåt)

Rev ur allt sittsar druk allt.  Börjar med o lägga stötter under durken för o få stabilare durk.

la dom på längden för att få en bra kanal för vatten under durken.

sen plasta jag durken o de vart bra, börjar nu bygga sitt plattser första jag bygger upp är bakre.

När jag rev ur så satt det massa flytskum, bakre, mitten samt fram.

Min fråga är vilken fuktion har flytskummet.

Något med stabilitet?

För jag har hängt på motorn o testa i sjön, o båten känns hur ostabil som helst.

Kanske för jag inte har byggt mitten plattsen samt fram sitt plattsen.

De jag läst så har flytskummet bara den fuktionen att OM båten blir vattenfyld. så ska båten inte sjunka..  eller är det så att skummet har någon mer fuktion? typ bättre flytförmåga?

Senast ändrad av wohlfie | 05 april 2010 | 23:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt Arkimedes hjälper skum inuti båten inte till med flytkraft förrän båten fylls med vatten. Flytkraften beror ju på hur mycket vatten båten tränger undan, och så länge vattnet är på utsidan av skrovet kvittar det ju om det är luft eller skum på insidan. (När båten fylls med vatten spelar det däremot roll, eftersom båten har noll lyftkraft om den fylls helt med vatten, men om där finns 300l skum har den fortfarande nära 300kg flytkraft.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som du har haft flytskum under golvet/durken..

I och med att skummet är hårt och inte kan ta sig någonstans, så hjälper det till viss del att styva upp skrovet. Båten i sig får inte bättre flytförmåga förutom om den blir vattenfylld.

Men när det gäller din båt Crescent 500... så har ju den stora sittplatsen i mitten en avgörande roll i stabiliteten och styvheten i skrovet.

Vanligtvis så ligger det stöttor eller inplastade träreglar längsgående eller tvärställda med fack för flytskum. Själv har jag i min båt 4 längsgående balkar med skum inuti.. men det är ju en annan typ av båt.

Flytskummet fanns ju där av en anledning.. inte bara för stabilitet utan om du t.ex. skulle köra på grund och få ett hål i skrovet så sjunker inte båten.
Kan ju vara värt att lägga i skum, om den dagen skulle dyka upp.. även om inte båtskrovet är så värst dyrt så är ju kanske motorn desto dyrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det satt flytklossar eller vad man vill kalla det på båten.

Bakre sittplats 2 st samt mitten 2 st öven längst fram.

I den sjön jag är o fiskar i är så djup så ända grund man kan göra på är väll om man kör upp på land:) men så full brukar jag aldrig bliGlad

Iallefall ska testa bygga upp mitt mitten parti sen prov köra i vattnet igen se om dete bir bättre.. för väljer heller stora förvaring utrymme än detta skum / flyt klossar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...