Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
stje

Svetsa/nita Buster?

Rekommendera Poster

Första inlägget på forumet, jag behöver hjälp!!!

Jag kom över en gammal Buster RS idag som jag tänkte göra sjöduglig. Det är ingen skönhet och jag har ingen avsikt av att göra den speciellt vacker heller... Den skall användas som en slitbåt och för hummerfiske.

Nu till mina frågor:

Relingen är nitad på båten och nitarna har gjort sitt (se bild). Vilka alternativ har man, svetsa eller nita? Hur nitar man, var får man tag i nitar till Buster? Vad skulle det kosta att svetsa relingen istället, någon som känner någon i Göteborg som kan svetsa Aluminium?

På barbords sida har det blivit några mindre hål ovan vattenlinjen som troligen är från något kemikalieskvätt. Hålen är ca 15-20 till antal och diametern på resp. hål är ca 2-3mm. Hur lagar man detta, också via svetsning eller har ni några andra tips?? 

Tacksam för all hjälp jag kan få och även tips på kunniga svetsare inom Göteborgsområdet. 

post-10013885-1394236302,9422_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativet till att nita skrovet kan vara att skruva ihop skrovet med rostfria skruv och mutter, vad tror ni??

Jag har provat med blindnit och insåg att jag inte får ihop relingen på det sättet, behöver mer kraft. Istället började jag att sätta i skruv och mutter (Rostfri A4) i alla hålen i relingen och skruvade sakta och systematiskt ihop relingen. Frågan är om rostfria A4 skruvar lirar med Aluminium, kan man göra så här??

Om jag skall täta emellan innan man skruvar ihop är det silikon som gäller då eller finns det bättre alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget Silikon i båten !

Det är inte ålderbestänigt så då får du göra om jobbet inom några år.

Kör med Sikaflex 291 eller motsvande, tror att det finns något som heter Simson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rostfritt skruvförband äter på aluminiumet. Metallerna ligger lång från varandra och aluminium offras till de flesta metaller och speciellt rostfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade förut en Buster R.

Svetsade nitarna under vattenlinjen.

Innan så läckte det lite vid varje nit...Skäms

Jag lämnade den till en kille i stockholm som fixade det.

Han hade en sorts punktbläster som han sprejade varje nit med

sen svetsade han igen densamma.

Förstärkte även akterspegeln på samma gång med durkaluminium 2 st fyrkants profiler

uppifrån och ner.

Efter det kändes det som om jag kunde hänga på va fasen som helst.HP alltså.Tungan

Stadig & om man nu kan säga så-styv blev den likaså.

Så mitt tips lämna till någon som svetsar och som vet va han håller på med.


 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rostfritt skruvförband äter på aluminmium

Vad f*n skall jag använda?? Jag vill använda skruv och mutter då jag annars inte får ihop (med popnit) relingen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske skruva ihop tillfälligt, och sen byta ut mot aluminium-nit en i taget?
Antingen alu-popnit eller ...

Finns 3 - 6 mm:s vanligt alu-nit med 1,5 mm tjock bricka, där man bankar med mothåll. Lite svårt med mothållet men alu är ju mjukt, så det går nog bra ändå.
Med en nagelapa med en tung slägga på motsatt sida som mothållare, precis som på varven förr. Han trycker släggan emot nitskallen och du bearbetar niten med dorn och hammare tills den låser tajt i brickan.

http://www.regale.se/Grupp 2 Blad 21.htm

Edit: Såg just att brickan är av varmförsinkat stål, men det ligger ganska nära alu (-0,50) mot zink (-0,85) och åt rätt håll. Alltså brickans zink skyddar aluminiumet, så det borde hålla ett bra tag kan tyckas.
Spänningsserien: http://www.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/korr.pdf

// Thomas 



Senast ändrad av Thomas-1 | 12 april 2010 | 13:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beställde igår ett lass al nitar från www.skruvbutiken.se igår till min aluminiumbåt.

Nitar är billiga och går att banka dit med hammare och mothåll. Jag kör med tryckluftshammare och en bult som nithammarhuvud samt slägga som mothåll så går det snabbt.

Vill du din båt ska hålla så fuska inte utan använd riktiga KN al nitar och inga popnitar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon beställde väldigt mycket nit från Skruvbutiken igår, dom har tillfälligt slut...

Klart att jag får nita båten, nu är den tillfälligt ihopskruvad och det är ganska enkelt att byta ut kruv för skruv. Är det den här niten som jag bör använda, 0660A 6 18 KN ALUM 6X18 DIN 660 tillsamans med BRICKA  DIN 125  FZV?

By the way; Tack för mycket bra hjälp!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just 6*10 och 6*18  och 6*40 beställde jag igår.

Jag hade en annan Al båt på 70 talet som sprack pga för stor motor jag satt på. Men då dubblerade jag spanten i botten och nitade och sen höll den. Några brickor har jag inte med. Varför ska du ha det? Och absolut inte brickor av annat än al om du ska ha.

Man ska inte blanda olika material på Al under vattenytan.  

Min nye båt (-92) behöver förstärkas för spanten spricker och den läcker. Trots specad för 40Hkr motor så har den pajat för 20-30Hk. Kanske beror på att jag kör mycket och även i lite sjö. Krusad yta och hög fart värst.

Nya spant ska sättas dit med nitar. Då håller den 20 år till. Jobbigt att laga, men bra båt väl den är hel.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, nitning bör funka bra. Men mått oach materialval är viktiga, skulle prov-hamrat lite olika kombinationer innan jag köpt massor ...

Popnitar saknar ju egentlig materialdimension/styrka, är ju egentligen bara klent lättformade skal, så det hade jag försökt undvika.

Att brickan i min länk ovan är av höghållfast stål - om än varmförzinkat - förvånar inte, brickan måste ha styrka nog för att motstå den radiella sprängverkan - med låg snygg bygghöjd - som nitning innebär. Men ifall man nu inte bryr sig om utseendet/klumpigheten? Hur högt skallen bygger?

Då kan väl en extratjock alu-bricka göra jobbet? Säg exempelvis 4mm tjock massiv nit, och en hela 4 mm tjock bricka med ytterdiametern 14 mm. Inte brister väl en sån?

Eller 5 mm tjock alu-bricka med 10 mm:s diameter? Eller 4mm tjock med 7 mm:s ytterdiameter?? Nånstans finns kanske en lämplig kompromiss, som inte brister under hamrandet och istället bara ser ut som en klumpigt hög nitskalle, men ändå inte lika hög som bricktjockleken antytt ifrån början?

Ja, alla fattar säkert tankegången, en ideal måttkombination av idel aluminium som vid hamrandet inte bara mosar ihop själva nitskaftets längd utan även i någon mån brickans tjocklek till en homogent rundad nitskalle. Nåt sånt ... finns det ??
Obestämd

Edit: 2taktarn var aningen snabbare samt har ju gedigna egna erfarenheter, så mitt teoretiska brick/sammanhållnings-problem verkar plötsligt klart överarbetat ...
Skrattande



Senast ändrad av Thomas-1 | 12 april 2010 | 21:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Al nitar var svåra att hitta på nätet, men när jag väl hittade kostade 1200 nitar bara 310kr. Med reservation för att jag inte fått de levererade än.

Viktigt med olika längder av nitar beroende på hur många och tjocka plåtar man ska nita samman.

 Visst finns det Al nitar av olika hårt material, men var ska jag få tag på det? Det jag beställd duger säkert för har haft liknande förut som tagit slut. Om materialet är något svagare så ta några extra nitar.

Just min båt (Seanymf 16M) är nitad och är byggd av relativt tunn härdad marinaluminium som är svår att svetsa. Åtminstone för en kladdsvetsare som jag. Men nita går ju.

Och 6mm Al nitar kan man banka till nödtorftigt bra med hammare och slägga som mothåll.

Men bekvämare som nu då jag har en tryckluftsmejselhammare (119:- på Biltema) som jag gjort nithammare till av en bult. Då går det fort om tanten ställer upp som mothåll med slägga.

   

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...