Gå till innehåll
onsdag 16 april 2025
bjornfalk

Från Åbo till Stockholm

Rekommendera Poster

Jag har köpt en 23 fots DC i Åbo och har allvarliga funderingar på att köra hem den från Åbo via Åland till Stockholm. Är det någon som har gjort den rutten och har några erfarenheter att dela med sig av?

Enligt mina uträkningar skall det ta cirka 5-6 timmar i ca 20 knop. Kan det stämma?
Är tacksam för alla tips - tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du lyckas hålla 20 knop hela vägen så bör du klara 6 tim till Furusund men varför ha så bråtom i en så fin skärgård???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag köpte en annan båt fär några år sen och skulle jag segla den till Stockholm som första etapp. Funderade på hur långt det var lämpligt att segla per vecka och kom fram till att 100 distansminuter per vecka var lagom. Sträckan som skulle avverkas var 800 distansminuter - alltså begärde jag 8 veckor ledigt från jobbet. Det blev totalt 1004 distansminuter som avverkades på exakt 8 veckor.

Nästa år seglade jag båten Stockholm Kungshamn, en sträcka på ca 600 distansminuter. Dessvärre hade jag bara tre veckor till förfogande och sträckan tog följdaktligen exakt tre veckor att segla. När jag kom hem konstaterade jag att även Måndagen den 6 juni var heldag. Det grämde mig lite att jag inte hade koll på det och sträckte ut seglatsen ytterligare en dag.

Nu gör inte mina båtar mer än ca en fjärdedel av 20 knop, men jag skulle nog sträcka ut en sån färd i en sån fin skärgård till möjlig ledighets yttersta gräns.

Båten på bilden är en tidigare båt, i första hamnen i Sverige efter ett besök på Åland.

Det är väl ca 120 - 130 distansminuter

tommy

Senast ändrad av toaen | 05 april 2010 | 23:30

post-945-1394236303,1328_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Föreslår en tankning och övernattning på Åland. Och låt färden ta tid. En vacker resa!

Rätt utrustad båt, god väderprognos, och pålitlig maskin!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...