HR435 0 Postad 5 April , 2010 Får hem min nya Flipper 515 om ett par veckor och undrar om man ska behandla skrovet med något innan man sjösätter? Är det något annat som man behöver fixa innan den åker i sjön? Skulle vara tacksam för tips! /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 6 April , 2010 Skadar aldrig att lägga ett lager vax på.. Bottenbehandling, typ epoxy och antifouling färg om du tänker ha den i havet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 6 April , 2010 Eee... Varför epoxy på en ny båt? Jag ligger i mälaren och har ren botten dvs ej bottenmålat då jag tycker det är lättare att se ev småskador då jag bottentvättar ca 3gg/säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 6 April , 2010 För att förhindra vattenintrång i skrovet.. Vet nu inte hur alvarligt problemet är på nya glasfiber båtar, men antifouling behöver ju nån grundfärg iaf.. kan du skippa att måla så gör det, en målad båt behöver mera underhåll så länge den har färg under sig.. Tänker själv skaffa en bytlyft så båten inte ligger i vattnet, då slipper man målandet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HR435 0 Postad 6 April , 2010 Båten ligger i vättern så någon direkt påväxt blir det inte. Ska man köra med vanligt båtvax eller någon form av föseglare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 6 April , 2010 Bilvax funkar utmärkt, kanske helst nån typ av cleaner-wax.. Det som skiljer är att gelcoat är hårdare och mindre känsligt, så polerprodukter för glasfiber är mer aggressiva och bör inte användas på bilars lack.. En annan sak som skiljer ibland är att båtvax påstås ha nån sorts UV skydd i sig vilket inte alla bilvax har, vet inte hur mycket det hjälper, kanske bara marknadsföring?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 6 April , 2010 På ny båt funkar TCnano Gelcoatförsegling då du inte skall polera något utan bara skydda. Har jag haft hela tiden. http://www.seasea.se/SectionList.aspx?CatID=2500 Mvhhttp://www.seasea.se/SectionList.aspx?CatID=2500'> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 7 April , 2010 Även helt nya båtar och bilar kan ha defekter och orenheter i ytan.. i motsats till vad många tror.. Ett cleanerwax är så milt att det inte är nån fara att du polerar för mycket med ett sånt, så länge du nu inte använder en roterande maskin med ullhätta.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wicke909 0 Postad 7 April , 2010 Måla båtten med epoxy det täpper till porerna i gelcoaten så slipper böldpest i framtiden växtskyddsfärg av något slag, över vattnet lackförsegling och vax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser