AnteKba 0 Postad 5 April , 2010 Väntar på leverans av den nya båten. Har inte haft drev tidigare. Hur behandla/måla drevet. Båten kommer ligga på västkusten. Känns sådär att slipa ner och bottenmåla ett helt nytt drev. Finns det alternativ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 6 April , 2010 Har lite samma dilemma.. Verkar inte finnas nån vettig färg så jag skulle satsa på att hoppa i vattnet och tvätta av det då och då...Eller lyfta hela båten, så det inte växer på den.. Senast ändrad av Mark77 | 06 april 2010 | 07:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AnteKba 0 Postad 6 April , 2010 Ja det var min första tanke också, men tror du det funkar i längden..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 6 April , 2010 Hej Antar att det växer bra mycket värre på västkusten än här i Mälaren. Men jag brukar tvätta drevet några gånger per sommar och när jag tar upp den. Såg även någonstans att det fanns någon genomskinlig spary, typ klarlack man sprayar på så det inte växer. Men har svårt att tänka mig att det gör så stor skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 6 April , 2010 Klarlacks sprayen finns inte längre, iaf inte sån som fungerar.. för giftig.. Dom förbjöd en massa produkter utan att ge alternativ, sånt gör mig förbannad.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wicke909 0 Postad 6 April , 2010 Har läst att kayenpeppar i färg funkar, tänkte skälv testa att blanda i vax och lägga på. Funkar det inte får jag väl tvätta några gånger extra i sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FirstSeaLord 0 Postad 6 April , 2010 Jag hade samma fundering förra våren. Efter viss tvekan slipade jag det nya drevet mycket lätt samt sprayade med primer och Prop o Drev (det går åt en sprayburk per lager färg). Det fungerade perfekt, inte en snäcka eller annan beväxning när jag tog upp båten i december! Senast ändrad av FirstSeaLord | 06 april 2010 | 21:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 7 April , 2010 FirstSeaLord; Var ligger båten ?? Senast ändrad av Mark77 | 07 april 2010 | 05:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FirstSeaLord 0 Postad 7 April , 2010 Värmdö, så det är inte lika tufft som på västkusten. Men jag kunde jämföra med min svågers obehandlade drev i samma fjärd. Hans snäckodling var imponerande! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 8 April , 2010 Mycket viktigt att det är en färg baserad på zink och inte på koppar. Finns att hitta på blocket och liknande ställen då och då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 8 April , 2010 Antar att du använde PropoDrev av västkustkvalite? Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser