Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Krabat

Val av motor?

Rekommendera Poster

Jag äger en Krabat 740 som ska genomgå ett motorbyte. Det blir en Diesel på ca 100hk, men jag vet ej än vilket Fabrikat. Vore tacksam att få lite info av er andra som genomgått detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Krabat 740 har genomgått motorbyte långt tidigare i ägarkedjan. Det sitter en marinkonverterad mercedes 200 diesel på ca 80hk. Dessvärre har nog inte backlsag eller propeller bytts då motorbyte skedde så den går bara hälften så snabbt som en bensinare. Det skall dock utredas under vintern då båten ligger på land. Har du tips om lämplig utväxling på backlsag/propeller får du gärna höra av dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett diagram på boatfittings.com som visar på ett ungefär vad man bör ha för storlek på prop och reduktionväxel. Sen ska man väl få någon som kan räkna mera exakt Har du någon aning om hur fort en Krabat med bensin gör, de motorerna bör ju ligga nästan på 100hk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en avlägsen bekant med Krabat 740 där det sitter en B20 bensin eller liknande och den gör ca 14-15 knop vid 4000 varv på motorn. Har lyssnat runt lite i bekantskapskretsen och byte av propeller kan hjälpa oss en bit på väg med vår diesel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja,det är ingen dum ide. Jag har nu tagit kontakt med ett företag som ska räkna på vilket motoralternativ som passar bäst. Min Krabat har varit utrustad med en MD17. Den är i klenaste laget plus att den har strulat en del! Det lutar åt att köpa en ny,så hoppas jag att ha många problemfria år på sjön utan att krypa runt motorn så fort man ska ut!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jon

När du kollar priser på motorer jämför med dessa också. företagsreklam bortagen osäkerhet om ursprung

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Krabater! Nu har vintern passerat och min Krabat verkar behöva annan utväxling för att gå lite snabbare för det fungerar inte alls bra med nuvarande motor/backslag - en riktig lus-Krabat. Det har visat sig att med dieselmotorns komfortvarvtal på ca 2400 går propellern (17´´x14) ca 900 varv (6-7 knop) med nuvarande utväxling på 2.63:1 men önskat är ungefär 1.5:1 som skulle ge ca 1600 varv -> 10 knop?. Någon som kan berätta om vad de har för motor, reducering samt propeller och vad det ger för farter? Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla senaste Båtliv, där byter man motor på en Krabat men bara till en Misubitchi Solé på 60 hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför byta reduceringen??? Byt proppeller till en med högre stigning. Om motorn är stark kan du även ändra bladarean. Ta kontakt med någon som kan proppeller så kan dom hjälpa dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,,jag såg funderingar om MB 200 diesel,jag har en sån i min båt,,de uppgifter jag har så ger den 55hk.men med industriblock,,alltså marinutförande,som sitter i min båt ska den ge 60hkvid 4200 rpm,,om du är säker påatt din motor ska ge 80 hk,,vore jag intresserad av hur det kommer sig,o vad man i så fall gör för att få ut detta,,tacksam,, ,,,Hoogan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okey ,, ett tips ,,ring Leemhuis marinkonsult i Hallstahammar,o prata med en som heter Ola,han kan detta med att räkna på propellrar,finns fler,men det är en jag har förtroende för. ,,,Hoogan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fel av mig, det är 60 hk vid 4200 på min motor också. Vad har du med samma motor för reducering och vilka farter/varvtal/propeller gäller för dig? Kan vara intressant att höra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,min båt är 9.5*3,25m.väger ca:6 ton,,reducering mellan motor o prop.är 2,25-1,men då båten har en benägenhet att ploga så når jag bara 6,5 knop i nuläget,,propellern är 20diameter o 18stigning,jag har inte fått till nån varvräknare än på denna motor,men vid den farten har den inte jobbigt,,,,åker gärna länge,men inte så långt :roll: ,,,Hoogan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en TMD30 med MS4 (red 1,93:1). Hoppas nu att få ihop allt till 21maj,har jobbat som en oxe med inredningen och i helgen ska jag passa in motorn om jag får tassar och Python-drive´en

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen Krabat ägare.. 13 knop/3400rpm, 16 knop/3800rpm (hade räknat med 14kn) Ner en tum i storlek och öka upp stigningen 3-4tum,plus att byta till en 4-blads prop.Då kommer den att plana ut vid 3200rpm. Jag ville inte byta propellern före provkörningen,pga det kommer bli enklare att välja då! Ha en trevlig Båtsommar allihop..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...