Gå till innehåll
söndag 06 april 2025
Rammsee

Nationalitetsflagga utomlands

Rekommendera Poster

Hej!

Har letat men inte hittat vad som gäller. Funderar på att åka till Finland med min båt i sommar. Krävs det där att jag har svensk flagg hissad under gång på finskt vatten?

Samt måste jag ropa upp på VHF och anmäla min ankomst?

Sen som följdfråga, någon som har erfarenhet om våra andra närmaste grannar?

Jag förstår att jag bör ha den hissad...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte anmäla dig om du inte har något att förtulla, jag tror att du inte får ta med husdjur som måste lämna båten. Vad gäller flagga så skall du bära den svenska som vanligt, sedan är det vanligt att bära Ålänska gästflaggan på ålänskt vatten sedan gå över till den Finska flaggan. Men den Finska gästflaggan går även i ålanskt vatten.

Tips: Kökar sydhamnen och Källskär, Finska Utö

Jätte fin skärgård jag har varit där i 2 år i rad.

Senast ändrad av Florina | 05 april 2010 | 21:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar, ska över till Åbo skärgård. Funderar på natta en gång på vägen, startar från Furusund.

Är det tvång på flagg? I så fall måste jag köpa en...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte man måste men det hör till god sed att visa sin uppskattning i det land som man besöker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Priset är inga större problem Gråter, var mer nyfiken på regler kring nationalitetsflagg för fritidsbåtar i främmande vatten. Och ja, jag tycker det tillhör trevlig tradition, även med gästflagga. Så? Någon som läst om reglemente?

Bra mätt! Jag räknar med ca 110M enkel väg, ska inte ända in i Åbo.

Fler tips på gästhamn på Åland?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rödhamn som ligger sydost om Mariehamn. Har en underbar bastu.

Det är en utmärkt första natthamn när man kommer över. Eller sista natthamn när man ska tillbaka. Brukar ligga en hel del båtar där och vänta på väder. Utmärkt svajhamn också. Efter Rödhamn är det lätt att ta sig mot skiftet, kanske via Kökar.

Ligg vid Brudhällan (södra Kökar) och ta utflyktsbåten till Källskär så får du träffa en enastående guid och kökargubbe. Passa på han är gammal nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strikt formellt hävdar jag att Du är skyldig att anmäla Dig när Du kommer till ett nytt land. Tidningen Vi Båtägare hade för , tror jag, två år sedan en notis om en svensk seglare som fick 3 ooo i böter när han angjorde Tyskland oanmäld. Skälet skulle vara att man på vägen dit passerat internationellt vatten, som alltså inte är EU-vatten. Skrämd av det har jag anmält min ankomst varje gång, men ingen tycks bry sig.

Talade med Kustbevakningen då jag en dag var ute och åkte med dem. De bekräftade att det strikt formellt är likadant i Sverige - de kan ge böter, men det sker tydligen aldrig - i vart fall inte mot skandinaviska båter. Slå en signal till tullen eller kustbevakningen för säkerhets skull.

I Polen, visserligen för några år sedan, var det strikt anmälningstvång - annars dryga böter. Annat att tänka på är att ha ett svart klot att hissa vid ankring. Härhemma tycks ingen bry sig, men tyskarna t.ex. är hårda med det och ger böter. Slutligen - självklart skall Du hissa de länders flagga Du besöker i masten - det är artigt. Och så den svenska stolt i aktern.

Carl-Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för all bra info och synpunkter!

Vet inte om ni såg serien kustbevakarna som bordade en utländsk båt i svensk naturhamn? Intressant!

Fler som har info om när de seglat till t.ex. Norge, Danmark, Tyskland, England?

Misstänkar att det skiljer sig mellan länderna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan med gästflaggan signalera sitt nya färdmål. Vi sätter ibland gästflaggen för det nya landet redan när vi ligger i hamnen. Vet inte om vi gör fel men tycker jag läst att det är rätt att visa den nya destinationen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beträffande anmälningstvång, kan det vara skillnad mellan Norden / Europa för en Svensk båt. För länder med anmälningstvång, måste man inte hissa gul karrantäns flagga innan man anmält sej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Numera brukar man väl inte göra så men jag har hört att man gjorde det förr så jag skulle nog påstå att det inte är fel. Anledningen till att man ska ha gjort det förr i tiden var för postgångens skull. Man hissade gästflaggan för nästa destination ett visst antal dagar innan avfärd. Folk fick då en chans att skriva färdigt sina brev för att kunna skicka dem med fartyget till rätt land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer. Det gäller ju som du sa inte i Norden för nordiska båtar och inte för medborgare i Schengenländer vid färd till andra Schengenländer. Man kan bli bordad och kontrollerad ändå. Vi blev bordade i Holland en gång och anropade av kustbevakningen 4 dagar i rad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...