Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
dasv

Trailer och tjänstevikt

Rekommendera Poster

Hej

Behöver några goda råd när det gäller trailer, funderar på att köpa en båt där trailern inte följer med i köpet. Inget konstigt med det men när jag försöker lista ut vilken trailer man borde ha blir det lite klurigt.

Båtens vikt är specad till 740 kg men vad ingår i dessa kilon?

Är det med full tank 120 l (fast tank) och ett batteri eller måste man räkna upp båtens vikt med detta?

Min fundering är alltså hur mycket väger båten igentligen med specad standardutrustning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Min uppfattning är att det är båtens tomvikt som anges. Sen får man lägga på vikt för bränsle, batterier och utrustning. Köpte båt i sommras där det följde med en obromsad trailer men jag låg precis på maxlasten innan all utrustning, bränsle och batteri var ilastade. Det var bara att byta trailer. Att gå över maxlasten kan bli både farligt och dyrt. I ditt fall borde det vara en 1300-trailer som är aktuell, dom brukar få lasta ca 1000kg. Har sett Ny Easyline 1300 för 19.900kr på nätet. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte vikten specad båt motor så måste du även lägga på motorvikten på dessa kilon, så då blir det väl minst tonnet du ska ligga på i max lastvikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att du får räkna med att lägga till vikt för batteri, motor, bränsle, och allt annat i båten. Har lärt mig att det blir alltid mer än man tror, och därför köpte vi en trailer som klarar 1 ton trots att båtens tomvikt är 525 kg. Med motor, batteri, och utrustning är man snabbt uppe i några extra hundra kilo och då är det bättre att ha en trailer som klarar lite mer än lite mindre. Säkrare att köra med och ingen risk att du åker dit heller. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes, du måste räkna totalvikten inklusive motor, batteri, tank mm, sen köper du så klart en trailer utefter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en easyline 1300 och en Finnmaster 5300BR / Yamaha F100 - årsmodell 2008.

Är mycket nöjd med denna trailer.

OBS! vad som det inte skrivs något om här är att trailerns totalvikt (har inget att göra med vad din båt väger) inte får överstiga bilens tillåtna dragvikt beroende av om du har B-körkort eller BE-körkort. Spelar alltså ingen roll om båten på en 1300 trailer väger 200 kg eller 800kg, det är totalvikten för trailern som skall vara godkänd för bilens och förarens körkortskombination.

Själv har jag en Volvo S80 D5 - 2009, som får dra totalvikt 1300kg då föraren har B-körkort.

En V70 får inte dra samma trailer upplysningsvis...

(Kolla ditt registreringsbevis för bilen som skall dra trailern innan du köper något)

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du skrev att du sett Easyline 1300 på nätet, kommer du ihåg var?

Har letat lite men inte hittat någon för det priset, bästa hittills är 22200:-.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, vet dock att reklam censureras på forumet. Men skicka mig ett mail så kan jag höra av mig.Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg på deras hemsida att Easyline 1300 nu går att få för 19000kr!

Där fanns också denna information som det pratats om tidigare i denna tråd!

 

Bromsade släp

B-Behörighet tillräcklig i två fall

1. För alla släpvagnar som har en totalvikt på högst 750 kg.

Bfig1.jpg

Totalvikt 725 kg

2. För släpvagnar med en totalvikt på över 750 kg på två villkor:

a) Släpets totalvikt får inte vara högre än dragbilens tjänstevikt.

B) Dragbilens och släpets sammanlagda totalvikt får inte var högre än 3 500 kg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skiljer mycket mellan årsmodellerna på v70 vad man får dra med b-kort. En bekant har en -04 och han får dra drygt 1300, medan en annan kompis har en v70 xc -06 och han hamnar under den tröskeln.

Men som du skriver: Kolla regbeviset vad som gäller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lurar lite på att byta bil och har också en 1300kg registrerad trailer (Fogelsta). Många bilar som är 4wd och lite större hamnar ju just under 1300kg gränsen med B-kort. Så min fundering är, vad händer om man kör en bil som får dra 1250kg med B-kort men drar denna 1300-trailer? Blir det böter för 50kg överlast? Eller ses det som att man kör utan behörighet och kan bli av med körkortet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50kg eller 500kg spelar juridiskt inte någon roll, lär bli olovlig körning.
Huruvida man ser mellan fingrarna med 50 kilo är kanske beroende på humör!

Körde själv ganska ofta med överlast utan att åka dit när jag hade 4wd bil.
Rekomenderar dock att ta e-kort lite plugg (måste göra om bilteorin nu mera) men det skadar ju inte! (man blir inte av med nuvarande behörighet om man kuggar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det kostar ju en slant att ta E-behörigheten också. Pengar som jag gärna sparar till annat om det nu inte behövs. Men håller man sig till Subaru så verkar bilarna klara över 1300kg med B-kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla goda råd.

Måste säga att det verkar som att bästa alternativet är att köpa en helt ny kärra. De begagnade som jag sett kostar ungefär 75% av vad en ny kärra kostar.

Min båt väger med motor ca 900 på det ska väl batteri, soppa och allt annat man vill ha med sig adderas för att komma upp i totalvikten.

Kommer förmodligen att sikta på en 1000 kg kärra.

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför bad jag dig att maila mig??? Du har ett mail att läsa, länk till företaget inkluderat. Easyline har ingen 1000kg trailer. Det närmaste är 950kg,lastar 680kg och den tar dom 16800kr för 1300 kostar 19900kr lastar 1000kg. Läste nog fel på priset sist jag svarade.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips på bra dragbilar som får dra närmare 1,5 ton med B-kort är Subaru Legacy och Audi A4 Quattro. Tex Audi A6 så blir hela ekipaget för tungt....

Drog själv min förra båt (DC inkl släp totalvikt ca 1400kg) med en gammal A4 Quattro från 1998. Gick perfekt uppför vilka ramper som helst.

Så någon vinglig SUV behövs faktiskt inteGlad

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska köra lagligt så kan du ju inte köpa en 1000kg-kärra till en båt som väger 900kg. 1000kg är ju totalvikten på kärran och easylines 950kilos får endast lasta 680kg.

Du måste satsat på en 1300-kärra för att klara vikten. Easy lines får lasta 1000kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ska du traila mycket så skulle jag rek en Fogelsta med själv justerande vaggor har själv en sådan och är jäkligt nöjd.

Men priset blir ju ett annat.

 

 

Mvh Henrik



Senast ändrad av seasnail | 10 april 2010 | 16:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I registreringsbeviset på min V70 står det att bilen får dra 1340kg med B-kort.

...men jag har kanske en specialutgåva av V70?

Jag får alltså dra en 1300 trailer vilket jag också gör.

Dock gäller det att tömma tanken och skruva av lanternorna så att jag inte åker fast för överlast på släpet. Det är bra att denna form av överträdelse inte är lika bekymmersam som att köra med övervikt, dvs. att dra för tungt släp.

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...