Segelbo 2 Postad 17 Augusti , 2004 Jag har fått höra att jag är dum som tror att man kan ta upp en båt typ Nidelv 24 med en båtupptagningsvagn på en ramp med den vinsch som sitter på vagnen. Båten är alltså 7,3 m och väger ca 1800 kg. Är jag det? Tacksam för synpunkter och erfarenheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nick Postad 17 Augusti , 2004 jag har sett dom ta upp Solö25 på det sättet....fast det är klart...kör du nissan micra kanske det inte är att rekommendera... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 17 Augusti , 2004 Nja, tänkte mer att be grannen hjälpa till med sin stora traktor (han har gård). Vår Saab får bara dra 1500. Visserligen är det bara några hundra meter till platsen där jag tänkte ha båten, men den skall ju upp ur spat också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Leif Postad 17 Augusti , 2004 Med traktor och en brant ramp är det ju hur lätt som helst. Då åker ju vagnen ned så djupt att du bara låter båten flyta upp på vagnen och surrar fast. Du behöver inte ens wincha. Wincha behöver du bara göra om det är långgrunt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 17 Augusti , 2004 Du menar att man låter vagnen gå såpass djupt att båten flyter fram till främre stöden och sedan gör man fast den och drar sedan upp vagn och båt med traktorn, så att båten efterhand som hela ekipaget kommer upp ur vattnet, sätter sig på vagnen? Låter ju lysande. Låter som om jag gör ett försök till hösten. Frestande, eftersom vi bor nära en bra ramp och kan ha båten på tomten i vinter. Enklare att gå och småpyssla utan att behöva resa iväg till en marina. Tack för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bo Postad 17 Augusti , 2004 Tror inte det blir nåt problem att vinscha upp 1800 kg på t ex en Bålstasläpet LGF2000 (båtupptagningsvagn). Den har dessutom en tippvagga som underlättar upp- och iläggning. Har själv en Bålstasläpet REG1350 trailer (får alltså köra 80 km/h med den) som har sådan tippvagga. Fungerar mycket bra och jag klarar både att lägga i och ta upp båten själv, dock väger mon båt med motor och full tank bara ca 1000 kg. Kolla på http://www.balstaslapet.se (Båtvagnar 30 km/h i ditt fall, LGF2000) Att ha båten på tomten är guld värt både ur stöld- och meksynpunkt. Härligt att på våren kunna göra iordning båten i lungn och ro när man har lust (har min båt 3 meter från garagedörren och verkstan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kjell Postad 17 Augusti , 2004 Tänk bara på att inte göra fast båten i trailern helt stumt vid denna typ av upptagning, använd lämpligen nån form av gummistropp mellan båtens för och trailern....eftersom båten flyter och trailern går snett nedåt kan det bli en form av fällknivseffekt när man kör upp ur vattnet........ Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst gäst Postad 18 Augusti , 2004 Det går bra att ta upp på ramp om rampen är lång och går rakt ner i vattnet .vinscha båten till rätt läge,släpp lite på vinschen. när du kommer till krönet på rampen,ta det väldigt försiktigt med hur spänd vinschviren är. ta det lungt! är det vagn eller trailer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 18 Augusti , 2004 Har ingen vagn ännu. Funderar på en ny upptagningsvagn, men de är så dyra, minst 18-20.000. Har ev en begagnad vagn på gång, men utan vinsch. Det kanske kan fungera... Mycket tacksam för alla goda synpunkter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crille 0 Postad 19 Augusti , 2004 Jag har varit med och tagit upp en 3 ton tung Scand 27 med traktor på en hemmagjord kärra utan vinsch och det var inga som helst problem. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 19 Augusti , 2004 En liten reservation bara, är det din egen kärra och saltvatten så skulle jag inte rekomendera att backa ner den så naven blir vattenfyllda. Då är det stor risk att den inte rullar alls nästa gång du ska använda den. Är det en lånekärra så är det väl mer samvetet som sätter stopp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 21 Augusti , 2004 Nej, det är sötvatten (Norde älv). Då är det väl OK att backa ner hjulen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 21 Augusti , 2004 Skulle inte tro att det är någon fara då, jag har köpt en 10 år gammal kärra som backats ner djupt i söt vatten sen den var ny, den är fortfarande lika fin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser