stickanh 0 Postad 5 April , 2010 Hej Är det någon som har instruktioner på svenska hur man använder en Autohelm 800? Eller som kan beskriva hur man gör för att använda den. Jag vet att den finns att ladda hem på Engelska men den kopian är av så låg kvalité att det är svårt att läsa den. Tackar på förhand //Stickan Senast ändrad av stickanh | 05 april 2010 | 09:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 April , 2010 1. Styr ungefär åt det håll du vill åka, och hitta ett roderläge som håller kursen konstant. 2. Tryck på eller - för att avpassa 800:ns styrarmslängd för detta läge. 3. Styr in på exakt kurs, kroka ihop roder och styrarm samt tryck på auto. 4. Justera eventuellt kursen med gradknapparna -10, -1, 1 eller 10. Gör man på detta sätt går inkopplandet smidigt trots att styrarmen rör sig ganska långsamt. Tryck inte flera gånger i snabb följd på -10 eller 10, styrarmen går isf till endera ändläget och stegmotorns drivspänning börjar hacka för att minska belastningen. Strax därefter ljuder också ett ur kurs-larm. 800:an styr bra, lär sig efterhand vågmönster och pararerar sen inte så raskt vilket sparar ström. (Vill man ändå strömslösa dvs finstyra, så kan man trycka in knapparna -1 och 1 samtidigt.) Spraya kontakten rikligt, extremt glappande pga salt förorsakade mig ett kretskortsbyte för en tusenlapp. Tycker f.ö. inte att den engelska manualen är så risig, inte denna varianten i varje fall ... http://www.raymarine.eu/en-EU/customer-support/owners-manuals/autopilot-systems/retired-autopilot-manuals/?assetdet=1472&assetdetesctl686962=1470 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 5 April , 2010 Bockar och tackar Den engelska var mycket bättre än den som jag hade hittat. Och suvärent med den enkla svenska som du har beskrivit, var precis så jag hade hoppats att man kunde göra. Och om jag förstod dig rätt så kan man slopa det där med kallibrering mot huvudkompass då den endast skall tjänstgöra korta stunder kustnära //Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 April , 2010 Precis, inget kompassdonande behövs. För att smidigt få manicken ur vägen kan den hängas på undre mantågslinan, ifall man har en sån här hemslöjdad krok. Alltså oavsett styrarmens tillfälliga längd. (Ser att du inte verkar ha en undre mantågslina, men men ...) Kroken sitter f.ö. med djupförsänkt skruv underifrån i tiller-hålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 5 April , 2010 Fattar jag rätt att du inte använder någon form av Pidestal utan använder mantågslinan/öglan på pullpit som dragpunkt. Eller är det när du inte använder den? //Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 April , 2010 På min Amigo 23 sitter styr-james fast på sittbrunnssargen, och när den inte används för ögonblicket så hänger den framåtriktad och ur vägen i sin krok. Man kan ha en särskild sladd-fjärrkontroll för att ändra kurs. Själv har jag dragit en permanent fjärrkontroll så jag kan justera kursen ifrån nedgångsluckan. Bra t.ex. om det plötsligt börjar regna, man kan dra på regnkläder, hålla utkik och justera kurs bekvämt. Ingen särskild sladd behöver anslutas för detta eftersom jag dragit ut kablar som är parallella (anslutna till samma punkter) som -1, -10, 1 och 10 internt i apparaten. Kräver iofs en ny dyr guldplätterad 6-polskontakt istället för den befintliga. Fyra knappar från ett gammalt tangentbord sitter permanent vid uppgången. Arrangemanget har fungerat perfekt, och som sagt utan tillfälliga extrasladdar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 5 April , 2010 Smart idé. Har du någon bild på det hela? //Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 April , 2010 Man behöver som sagt en ny 6-polig kvalitetskontakt, marinbutiker har sådana. Min är iofs 7-polig men en anslutning används inte. I övrigt en skärmad signalkabel med 4 ledningar samt 4 st slutande tryckknappar av nåt slag, tex från ett gammalt tangentbord. Samt som innan ett par grövre kablar för plus och minusmatning. Att öppna 800:an och löda in skärmledningens 4 ledningar internt på tryckknapps-kortet vid respektive knapp är inga problem. Den insmorda packningen kan möjligen stöka lite, det är den orangea som syns i skarven (ej i bild). Har ritat min kontakt från samma håll som fotot med anslutningar och färger, men ordning o färger väljer man ju iofs själv. De blå rutorna visar vilka kablar respektive tryckknapp skall sluta ihop när man trycker, ifall man kopplat rätt på tryckknappskortet. Har ingen skiss på det, men det borde gå att klura ut ändå med ledning av vilka som sluts parvis, t.ex svart kabel är gemensam för såväl 1 som 10 osv. Har placerat fjärrkontrollen i en helt minimal plywoodlåda precis innanför nedre ingångsluckans översta del, vid kajuttaket. Fyrknapps-tangentbordet är placerat om styrbord men vänt åt babord. Tanken var att man också lätt skall se och nå den ifall man är på fördäck och grejar, blir ju kortare promenad än till aktern. Har som sagt fungerat perfekt i 10 - 15 år, nåt sånt. Hade förresten god nytta av den i höstas, svinkall och kraftig motvind vid sista turen in till avmastning. Sprayhood ner, och mössa på huvudet så kunde jag stå inne och styra ... / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 April , 2010 Kanske inte jättevackert, men med lite sikaflex så har det iaf fungerat och hållit tätt. Edit: Tja, har man 7-polig kontakt kan man ju lika gärna använda den sista till att exempelvis fördubbla minusledningen genom kontakten. Gör väl alltid något avseende spänningsfall och glapprisk-reducering. Har själv ingen svensk manual, kanske finns det ingen? Var väl inte lagkrav tidigare? Senast ändrad av Thomas-1 | 06 april 2010 | 14:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 5 April , 2010 Tack //Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser