Coffeman 0 Postad 4 April , 2010 Hej alla! Vi är ett gäng som tänker segla till skagen för första gången från marstrand! Vi undrar var man bäst får tag i danska sjökort över skagen, hur mycket de brukar kosta samt vilka kort man behöver? Andra tips som kan vara bra att tänka på vid överfart? /C. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marterius 0 Postad 4 April , 2010 Sjökorten hittar du exempelvis här: http://www.nautic.se De finns både webb-butik och en mycket trevlig butik i V. Frölunda ifall du har vägarna förbi Göteborg. Hälsningar, Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 5 April , 2010 Eller så kan ni låna Hellman´ s kompass... Den hittar alltid till skagen...Fast ni får nog fylla den med sprit, för den har han druckit upp:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 April , 2010 Jag tycker de Tyska sjökorten över Danmark är bäst. Finns bl.a hos Hjertmans Göteborg. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1044&artname=Sjökort, tyska båtsportkort&sok=sjökort För Skagen är det kortet 5777-3 som gäller. Skall ni bara segla mellan Marstrand och Skagen klarar ni er med kustkortet 92 Kattegatt eller 93 Skagerrak östra delen. Inseglingen till Skagen är inte speciellt märkvärdig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 5 April , 2010 Ska ni bara segla över så gör som toaen säger använd kort 92 och ev kommplettera med att låna en kommas hamnguide. Då har ni allt som behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 April , 2010 Båtsportkorten innehåller också skapliga navigabla översiktskort, iaf 2005 års Varberg-Måseskär, som duger för överfarten. Detaljkort över Skagen saknas förstås. Google earth har fina bilder, inklusive de nya 360 graders bubblorna. Danska Eniro verkar tyvärr inte ha sådana sjökort som vi är bortskämda med, men deras flygfoto har bra kvalitet ... http://kort.eniro.dk/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 April , 2010 så här såg sidan med Skagn i min Kommas från 1993 ut. Jag är helt säker på att pirarna inte flyttat sig så värst mycket sen dess Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 April , 2010 Ett tips kan ju vara att lägga in tungtrafik-korridorerna i enkla GPS:er, alltså bara de räta linjerna Route B & T. Man känner sig lite som en sköldpadda som korsar en motorväg, och bara att veta var man har mittsträngen underlättar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 5 April , 2010 Det kan vara tät trafik runt Skagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
filuren 2 Postad 8 April , 2010 Hamninfo finner du också på:http://www.danskehavnelods.dk/#HID=827 Strömmen vid grenen (toppen av Danmark) är östlig (dvs mot ränner mot öst). Som regel är sjön orolig runt grenen och det lönar seg att angöra lite söder om grenen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 April , 2010 Gällde inte frågan Skagen på Jylland???? Detta ser ut som Läsö i mina ögon! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 April , 2010 Ön som man ser på klippet är helt riktigt Läsö. Området sträcker sig dock upp till Skagen som man har alldeles till vänster om övre vänstra hörnet. Har markerat området på Lasses klipp på ett ungefär på bifogad bild. Sen är det bara ca 30 distansminuter mellan östra Läsö och Skagen. Dvs mellan 1 och 2 timmar för de stora båtarna. Senast ändrad av toaen | 10 april 2010 | 12:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 April , 2010 Bilden visar något suddigt en enkel gps-kartbild, där avståndet ifrån den egna båten till tungtrafikens mittsträng snabbt mäts med en tillfällig kartpekare. Alltså här 0,88 nM och 237 grader till korsningspunkten. Som en liten service följer här nedan koordinaterna som behövs för mittsträngen. Lägg in dem i ordningsföljd som början på din rutt, lägg sen in en rejält ostlig slumppunkt som nr 5 för att få renare kartbild. Fortsätt därefter med din egen rutts verkliga startpunkt vid marstrand nånstans, och avsluta slutligen din valda rutt med skagens pirfyr. ((1. N 57g 16,180 E 10g 42,250 2. (gemensamma nordliga startpunkten för route B&T) N 57g 47,084 E 10g 46,110 3. N 57g 27,855 E 11g 24,956 4. N 57g 05,441 E 11g 39,819 )) (skagens gröna pirarmsfyr har f.ö. koordinaterna N 57g 42,877 E 10g 35,654) Alla punkter är plottade ur pappsjökort och sen kollade med sjökortsprogram (utom punkt nr 2). Ruttlinjerna kan f.ö. bågna 50 kanske uppåt 100 meter nordvart pga de långa avstånden mellan waypointsen, plus beräkningsförenklingar i gps:en. // Thomas Edit: Finjusterat pirarmsfyrens position. Senast ändrad av Thomas-1 | 11 april 2010 | 14:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 11 April , 2010 Skräm nu inte upp trådskaparen med handels sjöfarten på vägen till Skagen. Jag har aldrig upplevt det som något problem att korsa trafiken med min lilla bår som gör 6/7 knop i bästa fall. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 April , 2010 Sant, liknelsen med sköldpaddan var kanske att ta i ... Men att man kan få göra nån sorts manöver för att inte störa trafiken, är väl inte så ovanligt. Exempelvis vänta ut ett fartyg genom att segla parallellt med route T en kort stund. Då kan det underlätta med linjen i gps:en. Radarreflektor är inte dumt, särskilt ifall sikten skulle råka försämras. Underlättar oavsett för skepparna inbillar jag mig, de lägger väl i tveksamma fall en markör på mitt tydliga eko och får fartvektorer på sina skärmar? Och tutar ilsket ifall man råkar ligga nära kollisionskurs, trots att det formellt sett är de som ska väja för segelfartyg. Gör man dessförinnan en tydlig manöver så fattar de att man är med på noterna och struntar i att tuta. Nå, det är som sagt inget problem att ta sig över. Frånvaron av sjöbris kan däremot vara irriterande, man kan bli tvungen att välja mellan att fartlöst guppa och slita ut seglen i dyningen, eller helt trist köra med motor. Brukar försöka sticka iväg då ett större och gärna långsamt lågtryck passerat, och vinden börjar avta. Då blir det fart på baljan, men man kan iofs få vänta lääänge med såna krav. // Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 April , 2010 Inga problem på dagen. Däremot gick vi till Skagen på hösten i svarta natten och hade svårt att se lanternorna bland alla ljus på handelsfartygen. Kunde inte avgöra om vi låg framför fören på ett och valde kontrakurs med slänggipp som följd lite panikartat. Bland det otrevligaste jag varit med om till sjöss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 11 April , 2010 AIS är det bästa som hänt efter GPSen. När det gäller navigering i trafiktäta områden. Med AIS-transponder ser andra fartyg dej. http://lasselundell.se/page3.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 13 April , 2010 Väldigt användbar och pedagogisk sida. Tack ! fair winds, Leif, Gbg oceanplurra.blogspot.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser