Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
columbus_racer

fläckar på vinylklädsel

Rekommendera Poster

hej. har en liten fråga angående hur man bäst får bort fläckar från en skin vinyl klädsel! fläckarna är djupt rotade och jag har varit på dem med det mesta man kan hitta i ett hushåll utan större resultat! ser inte så kul ut med rosa fläckar på en vit vinyl! någon som har något mirakel medel eller vet någon gammal huskur som vil dela med sig av informationen så är jag väldigt tacksam!!

mvh kristofer

post-10009930-1394236295,3367_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är plast så skulle du kunna testa autosol. Brukar göra under med de flesta plastytor, och du har säkert nån tub liggande.

Senast ändrad av monark-670 | 04 april 2010 | 20:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3M och Starbrite har vinylrengöringsmedel kolla på nåt sånt, använd inte klor eller andra starka medel om du inte måst.. Skulle personligen testa med Meguiars APC 10:1, en blandning som jag använder på allt och har inte blivit besviken än. Klädsel som din kan skuras ganska kraftigt med en mjuk borste och varmt vatten, ren det gör mycket för rengöring. Behandla sedan med Aeorospace 303, så skyddar du vinylen ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

www.amans.se/tips/flackar.htm  kolla sedan under frukt. Dina fläckar ser ut som hallonrött? eller möjligen rödvin?

Då är tipset ättikslösning och sedan på med citronsyralösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder en vit svamp som är lite som ett suddgummi och interiör cleaner från autoglym när jag stöter på svåra fläckar på vinyl......dock kan det vara knepigt att komma över detta som privatperson. Mitt råd är att hitta en rätt hård svamp med små porer gärna lite sträv i ytan men absolut ingen slipyta. Sen tar du grovrengöring av någontyp och spär med vatten. Prova dig fram.

Gå över ytan med små cirkulerande rörelser och eftertorka med en våt microduk.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, använd inte en sk slip svamp, det skadar ytan trots att den kanske rengör den, men man skall alltid börja med det mildaste först...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag hade samma problem på min och testade ganska många medel utan större framgång. Det finns ett möbelpolishmedel som jag tror heter Baolin eller liknande som tar bort en del - men inte riktigt allt.

Jag ser att du har en Ryds-båt, så jag kan - om det är intressant - tipsa om Bröderna Augustssons möbler i Ryd (www.augustssonsmobler.se). Jag beställde ny vinylklädsel till båda stolarna och det var inte särskilt dyrt - mindre än halva priset jämfört med vad Ryds Båtindustri själva ville ha. Och Augustssons möbler har ändå gjort originalklädseln till Ryds båtar i väldigt många år - förmodligen är det de som gjort de stolar du nu har.

Lycka till!

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du provat vanlig Yes? Fungerar inte de så går du på jif-flaskan! Fungerar oftast.

MVH

Kareem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lyckat få dynor riktigt snygga med hjälp av gulsåpa oc rotborste.

Bara att hälla på en klick direkt på galonen och gnugga med rotborsten, sedan torka av med fuktig trasa. Räddade mina dynor i en tidigare båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag provade med miljövänligt avfettningsmedel som man använder till bilar

och blev förvånad över hur bra det fungerade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns som sagt mycket som fungerar för att få det rent, men mycket som folk föreslår här gör mera skada än nytta för vinylen i det långa loppet..

Att torka av och skydda med lämpligt medel regelbundet är den bästa metoden att hålla vinylen snygg länge..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...