redneck 0 Postad 4 April , 2010 ngn. som kan instruera mig i ämnet ankare??? varför, form, när till vilken botten osv. har aldrig blivit riktigt klok på detta fenomen?! 1.stock 2.brezze 3. delta 4.CQR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 4 April , 2010 Kolla den här tråden: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=331833&highlight=ankare Men sök också på ankare här på mg och du får läsning så det räcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 5 April , 2010 Du ställer en allvarlig fråga... som rör upp mycket? Alla har sina favoriter alltså. Förutom att söka på detta och andra forum ( utländska tester säger en hel del anser jag... ) så får du det här av mig: Det beror på! Du behöver alltså minst två olika ankartyper med dig - för olika typer av botten då... Tänk dig halvsmält glass. Du drar en sked genom glassen, använd dels ätsidan och dels med baksidan. Olika resultat? Så är det. Det finns inte två skeppare som bedömer ankarbotten likadant eller har samma tyngd i ankaret, kätting, lägger ut lika lång lina - eller drar fast ankaret ordentligt. Det sista är enligt min mening det som gör att ankare inte fäster tillräckligt bra. Utomlands drar man fast ankaret med motorn... i en stilla vik i skyddad skärgård så lägger vi väl bara i ankaret? Inte undra på att det kan dragga lite då innan det fäster vid en vindkantring? Eller för korta linor helt enkelt? Nr 3 ovan är exempel på en ankartyp som är lite som baksidan på en sked, väldigt överförenklat. Det ska ploga sig ner i botten är tanken. Ju mjukare desto längre ner? Men för mjukt så fäster det aldrig. Har med yta att göra, ju större yta desta mer fäster det kan man tro. Hög vikt hjälper självklart. Nr 2 ovan är väl en kopia av Bruce? Allmänt utskälld för dåligt fäste? Och speceilt kopiorna är synbart grövre än original ( original är smidda i stål, kopior oftast gjutna - om du inte köper ett i rostfritt förstås. Utländska tester visar klart att de sk originalen verkar fästa bättre än kopiorna. Det har alltså med utformning att göra också!) Detta ankare är lite en kombination av bak och framsida på skeden, har ganska stor yta för sin vikt. Funkar bra i halvhård lera. Används traditionellt mycket i England ( lera ) men i Frankrike/Medelhavet är botten ofta hårdare och ankaret dras bara med på botten. Då behöver du ett spetsigare? Ett s.k. SPADE är ett spetsigt ankare som är som ätsidan på skeden. Ner i glassen... förlåt sanden snabbt och sedan sitter det direkt där mer plogande ankare måste dras en längre sträcka. Jag som gått omkring i marinor i Medelhavet ser många Spade men fåtal Bruce... Olika botten = olika ankare? Nr 4 ovan är en gammal konstruktion som en del nu upplever har överträffats av en del nya ankartyper? Det finns också andra helt nya konstruktioner som upplevs effektiva och kommer bra i tester men som är ganska okända ännu i Sverige ( vi har i Sverige inte så avancerade behov av att ligga på svaj på 15 meters djup i kulingstyrka... ) Nr 1 ovan hade jag länge som stormankare. Det krävs dock ett mycket tungt sådant. Anses väl även bra om du utomlands ska ankra där det är mycket sjögräs, kelp. För då kan de smala spetsiga flyna ta sig ner till botten? Men ankaret är byngligt för dagligdags bruk. Hoppas detta bidrar? Vill även slå ett slag för ett traditionellt svenskt ankare - plätten! De nytillverkade är i rostfritt och med tyngden lågt, spetsiga kanter. Ett sådant ska jag sätta i aktern! Funkar bra i aktern då du förtöjer in mot land men inte att ligga för ankar på svaj. Utom i mjuk lera för då kan det sätta sig hur hårt som helst. Enda ankartypen jag kapat linan till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redneck 0 Postad 5 April , 2010 Tack Funkis! informativt & bra! uppskttas! Då jag tänker långsegla framöver vill jag skaffa kunskap om detta mkt. viktiga ämne! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 5 April , 2010 Varsågod. My 5 cents worth... OM jag själv skulle långsegla skulle jag bara titta på de nya typerna av ankare. Det finns namn som ROCNA, BUGEL mfl. Ev ett stort stockankare som 4:e reserv. STORT. Andra reserv är ett likadant som det första? Och en del har ett lättvikts DANFORTH för att kunna få ut det med en jolle. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 5 April , 2010 Plätten!!!??? Jag har endast en gång fått en plätt att fästa. Det var vid en grupp skär med stora stenblock på botten och plätten var det enda ankaret jag kunde tänka mig att bli av med - och blev det nästan också! Hade fastnat mellan två stenblock. I övrigt mest ett ankare som är enkelt att hantera men utan några andra bra sidor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 5 April , 2010 Angående plätten. Jag kör bara med plätt, Mälaren och stockholms skärgård. Det går nu på rutin att jag enkelt kastar i det, draggar typ aldrig och sedan kör jag loss det med motorn eftersom det sitter så hårt. Det har blivit det ankare jag litar mest på när det är viktigt att få fäste på första kastet, så att säga. Och jag ligger alltid på svaj. Klart underskattat ankare, bland förståsigpåare i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 5 April , 2010 Håller med Eustace ang blyplätten på blålera, smacklera botten. Senast jag hade min blyplätt, inte den från butiken utan en stöddigare modell på 20 kg hade jag ett rent helvete att dra upp den med motorn. Platsen var yttre sidan av bryggan på Birka/Björkö i Mälaren förra sommaren. Inget annat biter lika bra där. Har 2 m extra grov kätting på den. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 6 April , 2010 Rocna, Manson Supreme, Spade, Bugel eller Delta. Plätten är i princip värdelös utom i lera, men även där finns det andra ankare som är överlägsna. Gör som Terrafobica sa och läs tråden han länkade till. Där finns mycket matnyttigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 April , 2010 Ja plätten skrattar man åt på västkusten och jag har aldrig haft nån härnere. Men på ost var det den vanliga ankartypen. Vi hade båten i Mälaren och seglade både där och i saltsjön och plätten funkade fint som regel. Det var ju små båtar och oftast ingen påkänning i linan när skogen gav lä åt de flesta håll. När jag tänker efter så var det bara när man lagt sig för natthamn i stiltje som man sen fick flytta sig för att ankaret draggade om vinden kom på natten. Att dra fast ankaret med motorn var inget man gjorde på den tiden. Men med ålder kommer en del visdom. För att sova gott testar vi ankarfästet redan innan förtamparna knyts fast. Släpper ankaret när man belastar ankaret så backar vi och tar man nytt tag. Sitter ankaret för full fart framåt kan det hålla även när det blir sidvind. På så sätt skaffar man sig god nattsömn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 12 April , 2010 Plätten (skålankaret) kanske kräver nog några litet mer nyanserade kommentarer. Det är ett ankare som utvecklats under lång tid i områden med mjuka bottnar med lite eller ingen växtlighet. Och fungerar bäst på sådana bottnar. Och är billigt och enkelt att tillverka. Och typen har ibland använts (i jätteformat) på våra fyrskepp - ett jobb man inte kan förakta! Så de som säger att de ankrat hela sitt liv utan att dragga med sin plätt och finner att det är ett utmärkt ankare, och som undrar varför de skall byta till ett vasst, klumpigt Rocna för 10-20 X högre pris har ju naturligtvis rätt. Byt inte! Men dessa nöjda, glada människor rör sig naturligtvis endast i de områden ankaret fungerar bra, insjöar och de inre och mellersta delarna av våra skärgårdar. Annars vore de inte lika glada och nöjda! Men den som ger sig iväg på litet längre turer, på långfärd och kanske kommer att ankra både i Mälarens vassvikar, ytterskärgårdens sandlera, väskustens skaltäckta bottnar, Gotska Sandöns vågpackade sand eller på tång- och kelpbeväxta bottnar utanför våra farvatten kommer snart att upptäcka att plätten är värdelös som allroundankare. För att klara alla användbara bottentyper krävs ett bra allroundankare, ett sådant är inte plätten, inte heller paraplydraggen, brucekopian eller stockankaret. Ett bra ankare av plogtyp/grävande (Delta, CQR, Rocna, Spade m.fl) klarar alla användbara bottnar hyggligt, även de där plätten excellerar. Men inte tvärtom. Tyvärr är det också så, att i förhållande till ankarets vikt har plätten ofta sämre grepp än ett plog/grävande ankare. Så även mälarseglaren skulle egentligen tjäna på ett annat ankare än plätten genom att spara vikt. Att plätten ibland är så svår att få upp jämfört med andra ankaren betyder inte att det faktiskt sitter bättre. Utan på att de flesta andra ankaren bryter man loss till skillnad från plätten. Det inressanta är faktiskt inte ankarets grepp i vertikal riktning. Så ett plogankare, som lossnar relativt lätt när det lyfts kan mycket väl ha bättre hållfasthet i dragriktningen än en plätt som tycks sitta så man kräks... Till trådskaparen säger jag - du skall naturligtvis välja ett modernt plog- eller grävande ankare. Delta, Rocna, Manson, Spade och några till är alla bra. Undvik absolut kopior av Bruce och CQR. Men glöm heller inte att ankaret bara är en en del av ankarutrustningen. Valet av dimensioner och längd av kätting/lina är lika viktigt och allra viktigast är en god ankringsteknik. Man måste lära känna sin ankringsutrustning - först då ligger man tryggt på svaj när ovädret kommer! Och ovädret kommer till våra vatten också. Förr eller senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 19 April , 2010 Det bästa med alla båtforum är Gunnar S inlägg om ankring. En suverän blandning av fakta och ren och skär kärlek till ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser