Gå till innehåll
fredag 21 mars 2025
Amanda31

Installation ny generator och skiljerelä

Rekommendera Poster

Har sett att det finns flea trådar om detta men eftersom jag är el-analfabet behöver jag ändå hjälp. Jag har en halvtonnare med Yanmar YSB 12 och generatorn har pajat. Har köpt en ny generator som enligt försäljaren - som verkade både kunnig och trovärdigt - helt säkert ska passa i Yanmarfästena. Den gamla generatorna hade beteckningarna B, L och E. Den nya generatorn har beteckningarna B-, B och L.

1. Stämmer det att B- är detsamma som E? Är B detsamma som B ?

2. Ska B dras direkt till pluspolen på startbatteriet?

3. Står L för Light? Är det detsamma som D?

4. Vilken kabel ansluts till B-, B resp L?

Dessutom har jag skaffat ett skiljerelä (Skyllermarks). Det råd jag fått är att ansluta den till L, dvs splitta L-kabeln och ansluta den delade kabeln till skiljereläet.

5. Stämmer det eller bör jag göra på annat sätt? Något särskilt att tänka på när jag splittar kabeln?

6. På reläet finns sedan fyra anslutningsmöjligheter två med muttrar med beteckinngarna 87 resp 30. Två för vanliga kabelskor med beteckningarna 85 resp 86. Vilka anslutningar ska jag använda?

Bifogar bild på den gamla generatorn.

/s

Senast ändrad av Amanda31 | 04 april 2010 | 16:55

Senast ändrad av Amanda31 | 04 april 2010 | 17:16

Senast ändrad av Amanda31 | 04 april 2010 | 19:46

Senast ändrad av Amanda31 | 04 april 2010 | 19:46

post-10012916-1394236295,0779_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tabellen på länkens sid 3 terminals listar några olika tillverkares beteckningar ... trodde jag, länken funkade inte men en skärmdump kanske blir läsbar, försöker med bild i nytt inlägg ...?

Mitt svar på dina frågor med ledning därifrån blir därför (kontrollera gärna själv):

1. B och B är samma sak, skall kopplas till batteriplus. B- (batteriminus) och E (earth,jord) är i praktiken oftast samma sak, men alla generatorer har t.ex. inte intern ihopkoppling med generatorhöljet.

2. I princip ja, i varje fall om regulatorn är inbyggd i generatorn och huvudströmbrytare saknas på pluskabeln. (Saknas inbyggd regulator heter nog terminalen G istället.)

3. L och D (Dplus) verkar entydigt stå för laddningslampa, men enbart D kan ev betyda nåt annat. Men i ditt fall rimligen just laddningslampa, enligt bilden.

4. Svart grov kabel till B-, röd till B och vit till laddningslampan.

Övriga skiljereläfrågor passar jag med varm hand vidare till er som har ett sådant ...

Senast ändrad av Thomas-1 | 04 april 2010 | 18:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Suck, blev för otydligt. Gå till träbåtsakutens motorteknik-forum och leta efter tråden generatoranslutning av x-treme 66 (16 jan 2010) istället. Där funkar länken minsann.

http://www.trabatsakuten.nu/

Senast ändrad av Thomas-1 | 04 april 2010 | 18:43

post-10006646-1394236295,175_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För inkoppling av skiljerelät kan jag hänvisa till Skyllermarks hemsida om just det:

http://www.skyllermarks.se/sv/tips-och-rad/sa-kopplar-du-skiljerelaet

Kolla också deras infohäften. Mycket info och relativt lika över åren men kom också ihåg att Skyllermarks säljer kablar och annat så de tjänar pengar på att folk köper nya grejer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. Bra skiss och jag begriper den övergripande installationen. Men jag är fortfarande osäker på hur de olika anslutningarna på själva skiljereläet ska kopplas. Se fråga 6:

6. På reläet finns sedan fyra anslutningsmöjligheter två med muttrar med beteckinngarna 87 resp 30. Två för vanliga kabelskor med beteckningarna 85 resp 86. Vilka anslutningar ska jag använda?

Ser också att jag har två anslutningar i L-anslutningen på generatorn. Antar att den andra kan användas för att koppla skiljereläet. Då behöver jag väl inte splitta kabeln när jag ansluter skiljereläet.

/s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nya generatorn på plats och funkar utmärkt!Skrattande Återstår dock att montera skiljereläet också. Tror jag pövar med att skicka ett mail till Skyllermarks.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är ganska klart om man läser i infohäftet och tittar på bilderna men jag kanske har snöat in så jag försöker förklara.

Med risk för att jag är övertydlig...

På ena sidan skiljerelät sitter en anslutning (som du beskriver som två med muttrar) som du sätter på ena plus på en batteribank, antingen förbrukar- eller startbatterierna. På andra sidan sitter den andra med mutter som du sätter på den andra batteribankens pluspol. Dessa kablar ska dimensioneras väl. Se tabell på sid 13 i infohäftet.

De två återstående (med vanliga kabelskor) kopplar du den ena till Startbatteriets minus-pol och den andra till D på generatorn. Dessa kablar kan vara relativt klena då det bara går en styrström genom dem. Jag har oftast monterat 2,5mm men jag tar oftast det jag har hemma.

I Skyllermarks infohäfte finns instruktioner för hur man identifierar D .

Alternativt kan man koppla till tändningslåset istället för till D

Återkom om du behöver mer förklaring.

edit:

Splitta kabeln genom att montera både kabeln till laddlampan och den till skiljerelät på samma skruv på genratorn.

Senast ändrad av ChristerN | 09 april 2010 | 18:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Installatinen klar. Helt fel kan det inte vara eftersom motorn startar lydigt. Skiljereläet är polatitetsoberoende, så egentligen är det ganska svårt att inte göra rätt. Men hur vet jag att generatorn laddar som den ska?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med en voltmeter.

Spänningen ska öka betydligt från batteriets normala 12,7V. Är batteriet laddat blir det c:a 14,0 - 14,5V. Är det halvladdat kryper det uppåt 13,5V rätt snabbt och fortsätter uppåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...