Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
woland

Köpa importerad båt

Rekommendera Poster

Vad händer om jag köper en begagnad båt och den är importerad och tidigare ägaren negligerat att betala momsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte momsen skulle vara betald på båten så skulle den stå kvar i tex Gbg hamn. Man får ej ut båten förrän tull och moms är betald.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt, om den e tagen från annat eu-land så är redan avgifterna betalda i ursprungslandet, från usa så betalas avgifterna innan man får hämta båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ett varningens tecken kan vara CE märkningskraven.
Vet inte vem som är / kan bli ansvarig för det om du säler igen i ''fjärde hand''.

I värsta fall kan det kanske bli du ?!?

Det kan vara ok om priset är mkt bra och nästa ägare inte bryr sig om det.

Lycka till

Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, så enkelt är det nog tyvärr inte. Det är ju inga problem att köpa en båt i finland/baltikum/tyskland och helt enkelt köra hem den.

Så, om någon har gjort detta utan att betala svensk moms som sig bör, finns det då risk att jag får problem om jag köper båten begagnad i sverige? I så fall, hur försäkrar man sig mot att detta händer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då tar vi det igen... inom EU..  sist jag kollade så var finland lettland tex o tyskland med i EU... så mao- momsen är redan betald i ursprungslandet, MEN, om du vill vara helt säker så utfärdar vissa länder ett VAT-certificate som ett bevis på att den är momsad.

Jag köpte en båt i litauen i vintras o då specades momsen på kvittot.

däremot om du ska exportera en båt och köparen kräver ett VAT-cert så kan du glöma att tullverket skriver ut det, såvida inte DU kan styrka att momsen e betald i sin tur, vilket är praktiskt taget omöjligt efter 2-3 ägarbyten..

frågan e bara, om du köper en båt här, och e orolig, o vill inget hellre än o betala in moms till staten, hur ska du styrka att den INTE redan e betald..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt så. Jag själv tänker inte importera någon båt.

Jag är däremot spekulant på en båt som har privatimporterats från ett annat eu land. I min iver att hitta problem innan de slår mig i huvet så kom jag på att ägaren kanske har struntat i att betala moms i sverige som han skulle ha gjort. Vad händer då om myndigheterna upptäcker detta efter att jag har köpt båten? Vem blir då skyldig att betala moms straffavgifter? Jag eller den tidigare ägaren som privatimporterade och struntade i momsen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man ska inte betala moms i sverige då, den e redan betald i eu-landet i fråga!

men han borde ju kunna plocka fram sitt kvitto varifrån han köpt den, om det är från ett företag så är momsen specad, om privatperson så e den redan dödad. precis som här hemma. mao inget att bry sig om.

förstår inte oron, det e ju precis samma sak som om du köper vilken svensk båt som hellst. finns inga momsuppgifter där.

men om han e näringsidkare, så kan man köpa från annan näringsidkare momsfritt så får man momsa in den i sverige sen, detta är dock helt idiotiskt då momsen i sverige e dyrast i världen typ... men jag tror inte äns att det går o handla så längre i praktiken...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanhända att jag ser spöken mitt på dagen, men ändå...

Skatteverket har ju blanketter man ska fylla i och skicka in för att betala moms om man tar in en båt från annat land. Du borde man ju kunna strunta i detta om man inte är så samvetsgrann och senare sälja båten vidare. Följer momsansvaret då med båten och drabbar nästa ägare? Vad säger skatteverket om de upptäcker att jag har en båt som aldrig momsats i sverige?

Ett försök till konkret scenario:

Båthandlare Skumrask köper båt i finland och slipper moms där eftersom båten ska på export. När båten väl är körd till sverige så struntar Skumrask i att betala moms för den i Sverige, istället säljer han den till Nisse Tuta. Nisse Tuta vet inte om att något fel är begånget och efter några år säljer han båten till mig. Skatteverket får sedan nys om min båt och vill då givetvis ha in momsen straffavgifter, men av vem? Klara jag mig utan problem?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Momsen kommer man inte undan. Ett exempel.

Jag ordnar en del frakt åt norrmän som köper båt i Usa. Dessa båtar kommer till Gbg hamn. För att få båten ur hamnen måste den momsas. I detta fall ska båten till Norge(utanför EU) och då ska båten inte momsas i Sverige. Dock är det inte bara att hämta ut den pga av detta. För att få ut båten krävs en garanti på att momsen betalas när båten anländer i Norge. Denna garanti kallas T1 blankett. Det räcker inte med bara fylla i blanketten för hade det vart så enkelt så hade folk som du säger gett fn i och betala momsen senare. T1.an skrivs ut av en speditionsfirma. Denna firma tar då ansvar för att momsen kommer betalas när båten anländer Norge. Speditionsfirman kräver förskottsbetalning på uppskattat momsvärde innan du får din T1 och kan hämta ut båten i hamnen.

Så fungerar det inte bara mot Norge utan proceduren är den samma vid köp av båt utanför EU för import till Sverige

Mao kan du vara lugn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt ska firman som köper båten i Finland betala finsk moms men om firman inte gör det ska svensk moms betalas. Om firman inte betalar moms i sverige har firman begått ett skattebrott och om skatteverket kommer på det hamnar firman i tråkigheter. Du som andrahandsägare till båten kan då, om det vill sig illa, bli skyldig att betala momsen..det finns alltså en liten risk men den är nog ganska minimal. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaeee... frågan var ju faktiskt om förre ägaren visste om moms var betald eller om man kan spekulera i att en föregående ägare inte betalt moms? Utomlands är det väl lika enkelt som i Sverige att kunna undvika moms... eller? Inte vet jag. Det är väl det som är frågan??? Man vet inte...

Två exempel.

Du köper en båt i Sverige och har den i Sverige. Ingen frågar efter moms. Du sitter lugnt.

Du köper en båt och seglar den till Frankrike. Där kommer tullen ombord och frågar om momsen är betald.  Du kan inte visa det... sitter inte lugnt. Ombeds komma med till stationen för samtal...

Jag har varit med om bägge fallen... hehe... i det andra fallet så seglade vi hem en båt som en kompis köpt i England. Vi förde svenska flagg efter köpet. Seglade över till franska sidan för att sedan segla  norrut. Bordades. Franska tullen var helt nöjda med kvittot från en engelsk mäklare eftersom vi även hade kopia på förra ägarens åtkomsthandling vilket var ett kvitto från en fransk båtfirma. Bägge kvitton talade tydligt om att moms var betald i respektive land, det franska kvittot specificerade momsen eftersom det var en ny båt som levererats.

Tullen var nöjda. De tittade knappt på våra pass. Men de gjorde kopia av det franska dokumentet...

Hade vi köpt en båt av en svensk privatperson, utan moms specad på ett trovärdigt sätt, tror jag vi hade fått problem. Jag drar för egen del slutsats att aldrig segla i mellaneuropa utan ett bra momskvitto tillgängligt. Men att segla i Skandinanavien är inget problem. Har aldrig hört talas om att tullen frågar efter momskvitton här?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper du båten privat finns det ingen ev. momsproblematik för din del, skulle det finnas moms kvar att betala ligger detta på importören och inte dig.

Köper du båten av firma så se till å få ett kvitto med momsen specad. Har du detta kan du aldrig få några problem, skulle då firman låta bli att betala in momsen, ja då har firman problem och inte du.

 

Edit: Känns onådigt men, förutsetningarna enligt ovan gäller när du själv inte är delaktig i någon form av momsfiffel, samt at du köper båten i privat regi. 

 



Senast ändrad av BerraS | 05 april 2010 | 10:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan försäkra att jag själv inte är det minsta intresserad av att delta i något momsfiffel. Vad jag har sett i mitt liv så är skattemyndigheten ungefär de sista man ska bråka med. Att göra det för att slippa moms på en båt låter som en riktigt dum ide.

Köper du båten privat finns det ingen ev. momsproblematik för din del, skulle det finnas moms kvar att betala ligger detta på importören och inte dig.

Ok tack, det var ju ett direkt svar på min fråga. Då måste jag fråga, utan att vara oförskämd: vet du att det är så eller gissar du? Dvs att eventuell momsproblematik inte kan följa med båten när man på ett helt vanligt sätt köper den begagnad av en annan privatperson?

(Det här med att man inte får ut båten ur tullen förrän momsen är betald är ju inte alltid så relevant. Det går ju som sagt utmärkt att t ex köpa båten i finland och sen själv köra den över ålandshav till sverige utan att någon får reda på att du har importerat en båt.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finland är med i EU.

Skulle någon ha köpt båten utan moms i Finland för att momsa den i annat land så gäller samma procedur som jag beskrev med Norge oavsett om den körs på sjön eller skeppas till Sverige.

Mao köper någon båten i Finland men väljer att momsa den i Sverige så kan inte företaget som säljer den släppa båten utan att utställa en T1.a från speditionsfirma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har pratat med en del leverantörer av båtar i Tyskland, de kan tänka sig att

sälja båten utan moms, då de menar att det gör du upp med Svenska myndigheter när du

kommer till Sverige med båten. Om jag sen kontaktar svenska myndigheter är

upp till mitt samvete.

Visst din fråga är berättigad, vet inte hur det fungerar om du köper båten i andra hand och

den första köparen inte betalt moms

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har nog den säljaren du pratat med aldrig sålt någon båt som momsats i annat land. Verkligheten ser annorlunda ut och den är precis som jag föklarat i tidigare inlägg. Länderna måste momsredovisa emellan varandra.

Tex när jag betalar en landtransport i England så betalar jag inte moms till det företaget. Däremot ska det matcha så när jag tar betalt till min kund i Sverige så skall moms betalas för just den transporten. Fråga vilken revisor som helst. Principen är densamma för båtar. Varor som varor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Säljaren hade gjort detta ett antal gånger, både till Sverige och Norge.

Jag kunde även få referenser.

Personligen skulle jag aldrig göra detta.

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper man en båt utan moms i tex Tyskland o seglar hem den till Sverige så kommer momskravet som ett brev på posten. Säljaren i Tyskland redovisar att han sålt en båt utan moms för export. Tyskland meddelar Sverige vilken person som köpt just denna båt och Sverige kräver i sin tur moms av samma person. Betalar han inte så går det till kronofogden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var precis detta frågeställaren undrar om.

Om han köper en båt av en person som inte betalt moms.

Följer momskravet båten eller följer den den personen som har köpt båten i första hand?

Samma sak undrar jag.

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med att frågan kan jo göras hur kompliserads som helst. Låt oss säga att båten, eller varan har smugglats in i landet och importören finns ju inte registrerad(import från ikke EU land). Då har givetvis personen som har tagit in varan i landet och sold den vidare gjort sig skyldig till brott. MEN det löser jo inte problemet för den stackarn som har köpt varan i god tro. Här er det jo lite svårare att veta exakt vad som kommer hända ifall polis/skattemyndigheten får reda på det. Finns det detaljerade köpeavtal, moms specad kvitton etc. så är chansen stor att man får behålla varan och inte behöver betala någon extra skatt/avgift, eller lämna tillbaka varan, som är vanligt om varan tex är stulen i läge ett.

Summan av det hela är som jag nämnde tidligare att är säljaren, eller köparen ute för att momsfiffla går det säkert att göra det, om man inte blir påkommen vil säga.

Det finns, som kapitan skrev idag ett mycket vel fungerande moms samarbete inom EU/EES länder, så inom EU är det, skall inte säga omöjligt, men mycket svårt att tro det problemet som trådskaparen beskriver verkligen är ett problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som privatperson kan man ju inte köpa utan moms så den risken finns inte. Som företag javisst men som företag måste säljaren redovisa att han sålt båten ex moms och till vem och vilket land.

Enda scenariot jag kan tänka mig är att om någon skojare som skatteverket inte kan få in några pengar av köper en båt i tex Tyskland ex moms. Kör hem och säljer den. Har i så fall mycket svårt att tänka mig att ansvaret följer med båten då köp mellan privatpersoner inte momsredovisas. Båten köps helt enkelt inkl moms även om han inte betalt någon moms på den. Säljaren kommer krävas på momsen.

Sen är nog detta ytterst sällsynt för om mot förmodan personen skulle ha pengar till att köpa båt för massa pengar utomlands så riskerar han att bli av med den så han får den till Sverige pga troliga indrivningskrav sen innan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte riktigt rätt i dina inlägg. Du måste skilja på normala varor och transportmedel som lever sitt egna liv. När det gäller transportmedel är det köparen, även om det är en privatperson, som är skattskyldig och skall anmäla till momsenheten i Ludvika att han/hon tagit in ett nytt transportmedel som skall momsas i Sverige.

Säljaren har inga skyldigheter att betala moms i säljlandet på ett nytt transport medel som skall exporteras. Säljaren skall bara anmäla att han sålt tex en båt på export och till vem, till myndigheterna i det land där hans företag finns.

Du kan hur lätt som helst få köpa en båt i tex Tyskland utan moms om den skall exporteras till tex Sverige. Sen har du skyldigheten att anmäla den eventuella importen till annat EU land. Och du som privatperson har skyldigheten att göra detta inte säljande företag, i vissa länder fungerar det till viss del med information mellan länderna.

Men det viktiga är ju att det inte är säkert att båten skall användas i Sverige, även om du är svensk. Och när det gäller transportmedel så gäller att momsen på nya transportmedel skall betalas i det land där transportmedlet i huvudsak skall användas och har inget med var du är medborgare att göra. Så om en svensk tex köper en ny båt i tyskland för export och båten skall läggas på tex franska riveran så skall momsen betalas i Frankrike.

Momsen inom EU betalas alltså till det land land där den nya båten skall användas när den är ny. Om den sen flyttas inom EU när den blivit begagnad (3mån, 100 timmar) så kan den flyttas inom EU utan problem och den behöver inte momsas om vid intag i nytt EU land.

Detta medför naturligtvis att det figurerar en del skumma båtar inom EU. Ett exempel är om tex en svensk köper en båt i tex Tyskland och skall exportera den till annat land utom EU så skall ingen moms tas ut av säljaren. Köparen kan tex ange att han skall ta båten till Turkiet men ångra sig på vägen dit och helt sonika vänder om och istället seglar in till ett annat EU land och då helt enkelt glömmer att anmäla sitt köp. det kan ju också vara så att man faktiskt tänkte att man skulle ha sin båt i ett EU land men väljer ett annat under sin transport då är det fortfarande så att man skall momsa i det land där den skall användas. Detta medför ju att även om myndigheterna i säljlandet anmäler till Sverige så är det inte säkert att den skall momsas där.

Dessa omomsade båtar jagar man just nu inom EU genom nogranna kontroller i hamnar, precis som någon nämde i ett inlägg. Jag har själv fått besök otaliga gånger av fransk tull som vill se moms papper på båten. Om man inte kan visa upp dessa så får man möjlighet att skaffa fram dessa men båten tvingas ligga kvar och om dessa inte visas upp inom föreskriven tid så utfärdas ett moms föreläggande på det beräknade värdet på båten. Italien är värre än så för dom utfärdar en kvarstad på båten och ett moms föreläggande mer eller mindre på stående fot.

Så svaret på ursprungsfrågan är att om båten är tillverkad efter 1985 så gäller det att få ursprungshandlingarna från köpet när båten var ny som visar att den har momsats inom EU från början. Oavsett vad som gäller vid köp mellan privatpersoner eller inte så riskerar man att stöta på problem om man kommer in i hamn i annat land. Att det är mindre risk i Sverige beror bara på att vi inte har krav om registrering av båtar vilket gör att ingen myndighet i Sverige vet vilka båtar som finns eller inte finns här.

Per



Senast ändrad av oceanis | 06 april 2010 | 19:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovanstående inlägg stämmer med mina egna efterforskningar...

Med mitt tidigare inlägg ville jag bara poängtera att OM du köper av en privatperson så har du normalt ingen aning om momsen är betald i ett tidigare skede eller ej? Vad säger man då till franska tullen?

Jag tittade själv på en båt i Belgien. Såldes av en mäklare. Frågade om momsen. Då helt plötsligt så dök en ( skum ) advokat upp som gubben i lådan och sade sig kunna utfärda ett signerat dokument som garanterade att momsen var betald - båten var drygt 12 år gammal. Vad visste han om det...?

Tror inte att tullen skulle varit så imponerad. En annan mäklare, lite mer seriöst intryck, sa att det fanns många varianter. Men att det bästa var att köpa av första ägaren av en båt för då kunde jag kräva kopia av dennes köpekontrakt. Annars tipsade han mig om att seriösa chaterfirmor betalade VAT vid försäljning, det innebar att jag köper en charterbåt som då alltså nyligen fått VAT inbetald, med kvitton etc. Han hade själv de flesta båtar med momsintyg - och en hel del som inte hade det...

Som jag skrev tidigare, skulle inte drömma om att segla i Frankrike utan ett bra momsdokument.

Ett sätt förbi detta är att köpa en båt från 80-talet ( exakt årtal lite oklart för mig ännu ) då de lagar som reglerar detta med moms har ett bäst efter datum. Dessa båtar är alltså för gamla för moms...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Förstår inte varför det är så många som påstår felaktigheter på detta forum.

I detta inlägg är det massor av svar som är direkt felaktiga påstående.

Ni som svarar får gärna göra detta men börja då meningen med jag tror..

Det är massor av inlägg som jag läst som är ren lögn eller okunskap, låt hellre bli att svara inlägg om ni inte vet vad som gäller eller säg rakt ut att du inte vet men tror.

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack oceanis! Låter som att jag kommer kräva tidigare kvitto med betald moms för att köpa en importerad båt.



Senast ändrad av woland | 06 april 2010 | 11:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att förstå att momsreglerna är solklara i sig, inget tvivel där. Problemet är jo givetvis OM man hamnar i klorna hos någon buse som vil fiffla, då kan man bli lurad, oberoende av om du köper båten utomlands eller i SE.  Sedan kan man alltid spekulera i vad händer OM läget är så här, eller sä här osv.  Viktigast är som alltid när det är mycket pengar involverad att ha koll på läget, vad gäller i mitt specifika fall. Tänk också på att även länder inom EU har olika lagar som gäller vid ev. tvister eller brott

 

 



Senast ändrad av BerraS | 06 april 2010 | 12:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...