Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
strandad

Android

Rekommendera Poster

Jag har en androidnalle med ett repskydd fastsatt på skärmen. Stod ute i solen igår och det var totalt hopplöst att se på skärmen. Inte ens när jag skuggade skärmen med handen kunde jag se tillräckligt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Tänkte bara säga att jag hittade lösningen själv på mitt problem med Navionics android-sjökort och hastighetsvisning. Så fort man började röra sig i en hastighet så kom det upp en liten ruta med hastighetsangivelsen i ena hörnet av skärmen. Lite små siffror tycker jag, såg bättre ut på 88 Sea där man har en hel skärm med stora siffror. Men men, fyller nog sin funktion i alla fall.

//Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HTC Legend tror jag den heter. Skyddet satte jag på i vintras och det har funkat kanon tills solen började lysa ordentligt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en Flytouch 3 (16gb 1600:- med expressfrakt från chinagrabber.com) att ersätta Fugawi och Ipaq (pocketpc). Första erfarenheten är att det inte går att köpa appar på market med denna platta, ladda hem gratis appar går däremot bra...

Tankade hem Orux ( http://www.oruxmaps.com/) och rippade mina. KAP filer till .png  med hjälp av kap file utility som jag hämtade här http://opencpn.de/downloads/seekarten-software Det tog ca. en timme Arholma -Oscarshamn samt ett antal Hydrografica kort 55st. totalt.

Sedan tankade jag hem OruxMap desktop till min PC http://www.oruxmaps.com/descargas_en.html och konverterade kort för kort genom att hämta .KAP filen så tog den automatiskt med .PNG filen och skapade en kalibrerad fil som funkar i Orux map. Det tog ca 3 timmar men det finns en batch funktion också så man behöver ju inte rippa kort för kort som jag gjorde.

Installerade Orux Map på plattan med SD kortet i. Plockade ur SD kortet och stoppade in det i PC´ n och lyfte över de färdiga Oruxkorten till Orux kartbibliotek på SD kortet. Stoppade tillbaka kortet i plattan och kollade kalibreringen på smatliga 55 kort och den stämmer till 100%. 

Orux Appen är supersnygg och gratis och mina KAP filer är ju gjorda som BSB av sjöfartsverket respektive Hydrographica så de kan ju knappast vara bättre.

Som seglare vill man ju knappast använda Eniros karta eller 88SEA...

Det är ju som att navigera med telefonkatalogen.

En kanon set up helt enkelt.

Hoppas alla får en fin sommar på sjön!

/M

Senast ändrad av Maximagnus | 13 maj 2011 | 20:28

Senast ändrad av Maximagnus | 13 maj 2011 | 20:29

Senast ändrad av Maximagnus | 13 maj 2011 | 20:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som vet hur man konvereterar en WCI-fil (från seaclear) så att man kan använda den till oruxmax?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Appen SSRS har en bra app den kan ta din position och ge dig vädret där du är.

/Jakob

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fixar inte det här med att konveretera ett sjökort till Oruxmax...

har ett litet likalt sjökort över sjön Runn, som jag gärna hade haft med mig på sjön i sommar.

Det är inte bara att läsa in har jag förstått. På CD´ n som jag köpt finns det i format som WCI, FX3&FX4 samt en massa bildformat jpg, Tif, bmp mm. Förstår att de måste kalibreras med Oruxmaps-desktop som jag har laddat hem men jag fattar inte riktigt hur.

Jag kan förstås läsa ut ett antal lat/long - punkter från kortet men hur definierar jag dessa i själva bilden? P1 P2 P3 etc med X o Y-värden?

Tacksam för lite hjälp här!

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja!

Har skaffat oruxmaps till min android, MEN tyvärr så går det inte längre att använda eniros kartor direkt från oruxmaps. *mummel mummel* Vore tacksam om man kunde få dem av någon av er som har dem sparade sen innan? Gäller västkusten...

Tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ENDOMONDO är en app som är användbar för seglare då man med GPS:en inkopplad får ett spår där man har gått och även med seglad sträcka. Denna app använde vi nu under bohusracet för att logga alla båtar under racet.

ULTRACHRON är en app för seglare där man räknar ner till starten med 10, 5, 4, 3, 2, 1, och därefter tid efter start.

SAILDROID är ytterligare en användbar app för båtanvändare.

Senast ändrad av pseudonym | 05 juli 2011 | 21:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, otydligt inlägg av mig. Det är givetsvis Mobile Atlas Creator som inte längre kommer åt Eniros kartor, för export till oruxmaps. Vill gäna ha med dem ut i offlineformat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara tipsa om att det numera även går att skapa offline kartor från Eniros sjökort direkt i mobilen inne i programmet OruxMaps. (om du har det installerat i din Android telefon)

Smidigast och snabbast går det om man ser till att mobilen har wifi uppkoppling när man skapar/laddar ner det kartområde man väljer.

Max kart storlek är 1 Gb vill man skapa större kartor med mer zoom omfång och/eller större områden så är det programet MOBAC på sin dator som gäller.

Annars funkar det ypperligt att skapa områden med kartor även direkt i Orux i mobiltelefonen.

Senast ändrad av AndyM | 31 juli 2011 | 16:34

post-10017819-1394236785,3564_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PathAway har nu en bra app för android och den fungerar för alla androider över 1.6.

Kolla på www.pathaway.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej,

Prova med PathAway (295sek) den är rikitgt bra och stabil

Sverker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både Pathaway och Locus är enkla och  bra med sjökort med android på bra skärmar tex smartphonen Samsung Galaxy s2 och  nya plattan Galaxy Tab 8.9

Läs mer här

http://agert.homelinux.org/WorldPress/hamta-kartor-fran-internet-till-androidtelefon-eller-platta/

Senast ändrad av bengt39 | 01 december 2011 | 09:30

Senast ändrad av bengt39 | 01 december 2011 | 09:31

Senast ändrad av bengt39 | 01 december 2011 | 09:32

Senast ändrad av bengt39 | 01 december 2011 | 09:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Ericsson Xperia.

SSRS har en app där du kan se hur vädret til sjöss ska bli.
Där kan du se Vindstyrka, vindriktning, vädertyp, lufttemp, vågor, ström, lufttryck och vattentemp.

Atlantica har också en app som du kan finna bra ankringsställen.

Även Volvo Ocean Race har en app där man kan följa båtarna under tävlingen.

Om du är nyfiken på sevärdheter och fakta kan du tanka ner TV4 Fakta-appen.
Intressant app.

Alla dessa appar är GRATIS.

Ha det skôj.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Senaste versionen av Mobile Atlas Creator (1.9.6) kan också fås att fungera med Eniro via sk. BeanShell Maps.

Installera Mobile Atlas Creator och skapa filen Eniro_nautical.bsh i katalogen ../mapsources/..

Den ska se ut så här inuti:

/**
Eniro Nautic
**/

name = Eniro Nautic (Bean Shell);

tileType = png; // required; valid values: jpg png or gif

// Default size of each tile is 256x256 pixel
tileSize = 256; // optional
minZoom = 0;    // optional
maxZoom = 20;   // optional
tileUpdate = TileUpdate.IfModifiedSince; // optional
backgroundColor = #000000; // optional - supported since MOBAC 1.9.1
ignoreError = True; // optional since MOBAC 1.9.4

/**
This method is called for each tile: input parameters for this script: zoom, x and y
**/
String getTileUrl( int zoom, int x, int y ) {

int iy = (1 << zoom) - 1 - y;
   return http://map.eniro.com/geowebcache/service/tms1.0.0/nautical/'>http://map.eniro.com/geowebcache/service/tms1.0.0/nautical/ zoom / x / iy .png;   
}

/**
This method is called also for each tile (implementation optional)
It allows to set HTTP headers like Referer or cookies the server
wants to see.
**/
void addHeaders( java.net.HttpURLConnection conn) {
  // conn.addRequestProperty(Cookie,test=12345);
  // conn.addRequestProperty(Referer,http://www.openstreetmap.org);
}

Vill man ha vanliga kartor eller sattelitbilder från eniro så byter man ut tre saker:

1. Filnamn

2. raden: name = Eniro XXXX (Bean Shell);

3. URL

return http://map.eniro.com/geowebcache/service/tms1.0.0/map/ zoom / x / iy .png;

eller

return http://map.eniro.com/geowebcache/service/tms1.0.0/aerial/ zoom / x / iy .png;

Sen är det bara att börja bygga kartor och exportera till t.ex oruxmaps på din Android.

//M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en Samsung Galaxy Note och använder Navionics Europe. Funkar kanon bro även i starkt solljus. Jätte bra precision.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en EeePad transformer som jag testade i helgen ihop med OruxMaps och Eniros sjökort. Fungerade mycket bra måste jag säga.

Nån som vet hur pass exakta Eniros sjökort är förresten? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en HTC One S och laddade ner Locus free och Eniro-sjökort. Har också funderingar över Eniros precision, dom säger ju att man inte ska använda det för navigering men inte varför. Deras kort måste väl i grunden vara ett annat riktigt kort, och inte sitter dom väl och avsiktligt försämrar korten? Flyttar grynnor osv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara för att säkerställa att slippa rättsliga åtgärder när någon satt båten på nått grund. Sen är det klart att gps-kvalitén på telefoner/plattor varierar ju ganska mycket så det handlar väl om att inte gå i god för något som kan variera stort. Men jag har använt Eniro länge och tycker det fungerar bra som komplement. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...