Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
strandad

Android

Rekommendera Poster

Tänkte bara dela med mig. Sitter med en HTC Desire och nyköpt båt. Har sjävlklart inplastade sjökort också men blev grymt imponerad av enkelheten att få in sjökort GPS plottter på Desiren, som komplement.

1. Installerade oruxmaps appen på telefonen.

2. Installerade Mobile Atlas Creator på PC:en.

3. Skapade kartor i Mobile Atlas Creator. Där fanns Eniros sjökartor för Norden redan! Bara att välja vilket område man ville skapa karta för och vilka zoom nivåer man behöver. inga behov av att kalibrera kartor längre.

4. Flyttade över de skapade kartorna till telefonen mha USB kabel.

KLART för att gå till sjöss - med egna offline kartor av god kvalitet!

Allt som allt tog det nog 20 minuter för mig innan jag hade Blekinge kusten i min Desire. Allt gratis och helt ärligt. Kul att se Android och open source initiativ som gör så här avancerade saker tillgängliga för allmänheten - gratis.

post-10015451-1394236445,8301_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

SUPER! TACK! Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka zoomnivåer sparade du ner? Började spara ner Stockholms skärgård, men den blev på tok för stor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag valde bara zoomnivåerna 12-15. 12:an är ett mkt stort område dvs översikt och 15 är mer detaljerad än mina 1:50000 papperssjökort. Då blev Blekinge strax under 100MB och inga problem att lagra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..är det möjligt att bli vid den kartan? Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett stort tack, ännu ett exempel på vad som gör internet storartat!

Jag noterade dock att man måste använda 1.8 alpha versionen av Mobile Atlas Creator, dvs. inte den rekommenderade stabila versionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag använt både iPhone med Navionics och Samsung Galaxy S med Orux Maps under seglingssemestern. Svårt att säga vilken som är bäst - men till Samsung Galaxy S kan man använda egna sjökort (kan konvertera bsb/kap filer och föra över) vilket jag ser som en fördel. I läget PowerSave på GPS räcker batteriet hela dagen (Samsung) medan iPhone måste laddas upp ganska ofta (från båtens förbrukningsbatterier). Precisionen på GPSen är ibland lite si och så - både iPhone och Samsung har ibland visat fel på upp till 25 m (tracks går upp på land), men för det mesta är precisionen mycket bättre än så (testat i Dragets kanal bl a).

Navionics finns att köpa till Android men är en tidigare version (4.1) än den som används för iPhone (4.2). Sjökorten är dock desamma - skillnaderna ligger mest i hur man zoomar, hur GPSen slås på, om sjökortet ska vridas i körriktningen etc..

Orux Maps är gratis och går bra att använda men kräver lite mer av användaren (kalibrering och konvertering av skannade sjökort etc).

Google Maps finns färdiginstallerat på SGS. Jag har testa Navigon för bilnavigering och det fungerade utmärkt.

Edit: uppdaterade med lite info om Navionics för Android (finns på Market för Paid Apps...)

Senast ändrad av Carl_XII | 04 augusti 2010 | 11:45

Senast ändrad av Carl_XII | 09 augusti 2010 | 13:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har jag missförstått något eller kan man köpa Navionics för €10 och navigera med telefonen för resten av livet? Det verkar helt galet billigt, vad är haken? Guld

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag försöker använda Mobile Atlas Creator enligt beskrivning men jag måste vara en allt för ovan användare för jag fattar inte hur det funkar och den bara står och snurrar - nu i 2 h. Hur f-n kunde det gå på 20 min? Är det normalt att det tar tid?

/k

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det ska inte ta lång tid, testa att starta om telefonen. Funkar det inte ändå bör du nog leta efter en annan verision. Lång tid på en Android-telefon är 20 sekunder. 20 minuter, då är något fel!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter du Atlas creator skapa kart över ett väldigt stort område med alla zoom nivåer? Då kan det ta ordentligt med tid. Prova med bara ett litet område så det går snabbt och du får kläm på det innan du väljer exakta kartområdet som du vill ha.

Har dock inte provat med den senaste versionen av creator men den borde ju inte ta längre tid än den äldre versionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har provat med Mobile Atlas Creator och NaviComputer för Windows Mobile 6.1 (tror jag att jag har) och det lirar kalasbra. Lite stök med att få in .NET Compact 3.5 i telefonen, och få kartorna att landa på rätt ställe, men sedan lirade det kalas. Snyggt och rent interface. Sorry för off-topic, men jag tänkte att inlägget kanske dyker upp om ngn söker...

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som att Oruxmaps kan importera sjökort för OziExplorer:

OruxMapsDesktop   a calibrated map for OziExplorer. There are a lot of applications that allow you to create Ozi maps (see Links section)

Att omvandla KAP eller kalibrerade skannade sjökortsfiler som kalibrerats för OziExplorer gör man med ett gratis omvandlingsprogram till OziExplorer:

http://www.oziexplorer3.com/img2ozf/img2ozf.html

Om detta fungerar är det en framkomlig och bra väg för den som redan använder OziExplorer. I mitt fall har jag redan en HTC Diamond med OziEplorer CE, och ser nu att även Android blir användbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste ju då väcka liv i denna tråden när jag uptäckte ett par mycket intressanta saker

Orux maps läser nu eniros sjökort direkt och kan cach-lagra dom från nätet alltså ska man inte behöva vara uppkopplad (har dock inte testat ännu)

sedan hittade jag denna enl länk nedan: en flytouch2 10tums android surfplatta med inbyggd gps för 1700.- plus frakt.

http://www.tabletkungen.se/android-tablet-10-tum/24-flytouch2-android-21-tablet-pc-102-tum-surfplatta-gps-hdmi.html

Så till våren blir det ingen laptop i båten längre, denna har enligt utsago 4-5 timmar batterikapasitet, bara cachlagra korten hemma med wifi och sedan plocka med.

/per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag uppdaterade min Navionics för ett tag sedan till 5.1

Har den som reserv ifall plottern skulle strula men det är inget jag litar på.

Annan kul app är Ship Finder i köpversionen som påminner om marinetraffic.com men med samma svagheter som den.  

http://www.dagensbatliv.se/ais-och-vhf/varning-for-gratis-ais-via-internet-vid-navigering 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar som Pathaway kommer till Android, finns redan till iPhone och iPad. Men frågan är om jag kommer kunna använda mina bsb kort utan problem efter att man investerat ett antal tusenlappar på de korten.

Men Pathaway verkar mycket intressant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har köpt en Flytouch2 Tablet PC surfplatta med 10 tum och är sjukt nöjd med den. Jag tog hem Mobile Atlas Creator och gjorde lite kartor och testade på surfplattan med Oruxmaps, funkade kanonbra. Så nu har jag fixat hela västkusten i 6 olika zoom nivåer. Batteritiden på den med GPSén inkopplad var4 timmar , utan GPS var den på 5 timmar.

Ny leksak att ha i båten  =o)

Senast ändrad av Jan-Eric | 05 mars 2011 | 15:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har gjort detsamma ska bli skoj att testa den i vår

skönt att den itne drar så mycket ström heller då är det inte så farligt att ladda den i båten heller om det skulle behövas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon av er som har testat Navionics på Flytouch? Var köpte ni den och vad betalade ni? Kan man ladda den via USB? Jag funderar på att köpa en sådan till båten..

Senast ändrad av dannew | 06 mars 2011 | 13:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tyvärr inte provat navigon och den går att ladda via usb om du köper billaddaren

Jag köpte min via www.tabletkungen.se inga problem med beställning eller lev måste jag säga gick kanon.

editerade fakta som var fel

Senast ändrad av zewe | 06 mars 2011 | 19:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har Navigon också navigationsprogram för sjön eller menade du Navionics? Finns det 12v-laddare eller har du 220v i båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns 12V laddare till den, kostar 79:- på Tablet kungen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flytouch låter riktigt intressant..

Men jag har några frågor jag gärna skulle vilja ha svar på innan det blir ett köp.

Med Orux max, hur enkelt är det att komma igång med att få in (t.ex. eniros) sjökort?(fråga 1) Det där med att lägga in kartor i olika zoomnivåer och kalibrering verkar vara lite pilligt. Ska jag som halvhändig 26 åring, dock utan android erfarenhet, klar av detta utan att slita av allt mitt hår?

Med Navionics (som jag tycker verkar enklare att få igång då man betalar för en färdig produkt) behöver man internetuppkoppling till den?(fråga 2) Nån 100-lapp för att veta att det kommer funka är inga problem.

Vad är för och nackdelarna mellan Orux och t.ex. Navionics?(fråga 3)

Produkter som man behöver internetuppkoppling till (ev. Navionics eller eniro), vad händer om uppkopplingen bryts?(fråga 4) Kan det vara så pass bra att programmet redan har lyckats ladda ner allt som behövs för en bra seglats framöver.

// Henrik

Senast ändrad av henkeharald | 11 mars 2011 | 09:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Kör en Flytuch 2 själv med orux så jag kan svara på ett  par grejer.

Fråga 1:

Jag har använt mobile atlas creator som är lättanvänt och skapar en katalog som man sedan kopierar in i orux kart bibliotek (flyttar i utforskaren typ) defenitivt inga problem. I det kan du välja zoom nivåer och hur stora kartor du vill göra, dom tar från valfritt data tex. eniro

/per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Navionics behöver bara Internetuppkoppling när du installerar och drar ner kartorna, sedan funkar den offline.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt en Flytouch 2 och hade tänkt använda  88 sea navigator som har sjöfartsverkets kartor  och är lite billigare än annars nu under mässan 399 kr. Appen finns på market och går att intstallera men när jag försöker köra den från min Flytouch 2 så  kraschar programmet...

Har mailat till supporten och dom rekomenderar mig att uppgradera till Android 2.2

Problemet är att det inte finns sådan uppgradering till denna surfplatta.... inte så kul.

Vill kommentera om billaddare hos Tablet kungen: förvisso 79 kr men dom vill ha 215 kr i frakt.

tänkte då att jag installerar Navionics som kostar bara 95 kr för hela Europa, men när jag kommer till nedladdningen så får jag upp medellandet att denna device stödjs inte. PåAndroid market kommer den inte upp alls. Har annars den på Iphone och där funkar den bra.

jag kommer att testa ovanstående med Orux maps och Mobile Atlas Creator.

Finns det någon lathund på hur man gör? Går det t,ex att få kartor som ändelsen kap eller bsb

/ Uffe

Senast ändrad av ulfdad | 13 mars 2011 | 11:27

Senast ändrad av ulfdad | 13 mars 2011 | 11:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har köpt Navionics kort (Scandinavia East) för Android till min HTC Desire HD. Ser ut att funka bra även om jag inte varit ute på sjön med den än. Men den reggar min landplats med GPSen och vid närmaste vattendrag ser sjökortet ut att fungera som man hoppas på. Har också beställt en hållare (passiv) att montera i båten.

Nu till frågan: jag hittar ingen display för hastighet i Navionics-appen. Jag vet att 88 Sea-appen har ett visningsläge med hastighet, sträcka osv (allt baserat på gps-data) som man når med ett knapptryck från kartvisningen. Verkar märkligt om en sån basal funktion skulle saknas i Navionics, eller är det så det är? Var hittar jag den annars i Navionics-appen?

Tacksam för hjälp.

//Erik

Senast ändrad av erikl_760 | 15 mars 2011 | 13:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...