Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
strandad

Android

Rekommendera Poster

Handlade mig en HTC Legend och nu står man där med ny teknik igen. Drömmen är att till sommaren kunna köra sjökort på den lilla skärmen. Inte som enda kort utan mest för att planera rutter, visa platser osv. Nu undrar jag om fler sitter med android och om det är någon som har uppgifter om något kommande program? 

Och för den delen, alla tips om program som kan vara bra eller kul på sjön emottages tacksamt!

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är en tråd jag kommer följa med stort intresse då jag oxå har Android.

Kan tipsa om eniro appen, sjökort å karta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har själv en htc hero och är också intresserad av sjökort till den men har ännu inte hittat nått alls, fast jag har förstås inte jagar mycket heller, så jag kommer också följa denna tråd nästan slaviskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att det verkar finnas stort intresse för Droid-appar! Tycker också eniro-appen är helt okej, fast skulle naturligtvis vilja klämma in några av mina egna bsb/kap-filer på minneskortet så man slipper ha igång internet. För er som inte hittat den så finns den här: här.

Ytterligare ett tips för er som inte ännu lagt in en streckkodsscanner så gör det. Att slippa knappa in webbadresser och istället rikta in telefonen mot 2d-koderna är kanon! Den jag använder finner ni här: här.

Angående Oruxmaps så tyckte jag det verkade kanon. Men för att vara medelteknisk så blev det för svårt för mig. Jag klarar inte av förstasteget att konvertera från kap till png...

Senast ändrad av strandad | 05 april 2010 | 14:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För er som orkar att knacka lite kod innan vårrustningen finns detta http://libbsb.sourceforge.net/

libbsb is a portable C library for reading and writing BSB format image files. Typically used for nautical charts, BSB charts use the .KAP or .CAP extension and store cartographic information in addition to a run-length encoded raster image. libbsb is capable of recovering truncated or otherwise corrupted .KAP files. The library is released under the terms of the LGPL.

Löser ni detta så har ni nog många tacksamma!

//Kaveh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behövs ju ingen som helst kodning för att fixa det där.

Men jag förstår att det kan vara lite meckigt för den som inte är van vid att sätta en path och skriva kommandon i c prompten.

Får ta mig samman och plita ner ett script som gör det åt er i veckan som kommer.

Det enda jag tycker är jobbigt är å kaliblera kartorna sen, någon som har tips på enkelt bra sätt? (edit. löst det)

Tack för tipset!

Vore kanske bra om vi delade på filer sen? Ska ta hela norska kusten en regning dag..

ps. hann med å konventera Skagerak innan sängen skrek på mig, vet inte om det är ok att länka till dom här? De ligger på piratbukten iallafall. Sök på skagerak... d.s

edit 2. Håller på med hela norska kusten, lär ta ett tag.. lägger upp för nedtankning efter hand. 

Senast ändrad av mamba_I | 10 april 2010 | 04:11

Senast ändrad av mamba_I | 10 april 2010 | 18:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ingen anledning som helst att trolla om i-saker i en android tråd, om du nu inte har syftet att tråden ska haverera.

Har en HTC med android för att jag vill ha en sådan och orkar inte räkna opp alla de saker jag kan göra med som man inte kan med en i-sak.

Å bara för att jag kan så ska jag konventera och kalibrera varenda sjökort jag har och dela med mig till alla androider .)

Trevligt att du är nöjd med din i-sak!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glad Märkligt att ny teknik alltid ska möta motstånd från sådana med äldre? 

Jag gillar att du har ett Robin Hood-tänk vad det gäller sjökort. 

Om du skulle göra en liten guide hur vi mindre begåvade fixar in våra kap-filer i våra Androidtelefoner så är vi extremt tacksamma! Jag lovar att om du lär mig hur jag gör så konverterar jag sjökort för brinnande livet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Är det ngn som kan tipsa om bästa väder appen för android? Gärna så att man kan hålla koll på sjövädret. Jag kör weather bug, man den är sådär......

MVH//Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återkommer med en kort guide om ett par dagar, har liiite för mycket jobb några dagar till. Förhoppningsvis lördag el söndag. Inget svårt, men en guide kan ju alltid hjälpa.

Vet att det utvecklas en bra android app i dagarna, när den släpps vete fan. Ska fråga, folk jag jobbat med tidigare.

Robin Hood, tja i mina ögon har jag redan betalt för vartenda svenskt sjökort över skattesedeln så klart de ska delas.

Senast ändrad av mamba_I | 28 april 2010 | 21:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Har du fått ordning på något sjökort till Androiden ännu eller ? Jag är mycket intresserad av det ! Köpte mig en HTC Legend för ca 6 veckor sedan och är supernöjd med den.

Våga vägra Ifone !!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar det ett steg längre.

Våga vägra Apple.  ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilen app använder du i luren för att använda korten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att det är Oruxmaps.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som har testat OruxMaps i praktiken under segling? Funkar det lika bra som exvis Memory-Map för Windows Mobile? Jag provade att konvertera ett av mina gamla BSB-sjökort från 2002. Gick efter en del fnulande och kalibreringen verkar bli rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det ingen som har sjökort över Stockholm ??

Trevlig Midsommar på er !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du lägger mappen med kartan i mappen oruxmaps/mapfiles på telefonen/minneskortet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gick det med sjökorten och en guide? 

Sitter på en hel hög med kap-filer som jag behöver göra om för att kunna använda i Oruxmaps.

Om bara seaclear funkade på min Android...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Henrik,

Här får du en liten enkel guide. Detta är sannerligen inte det bästa eller mest effektiva sättet att konvertera på, men det funkar och är enkelt att förklara.

Börja med att ladda hem filen libbsb-0.0.7-win32.zip

zippa sedan upp den på hårddisken. förslagsvis direkt under C: så du får en mapp där som heter libbsb-0.0.7

Ta sedan sjökortet du vill konvertera och kopiera in det i den mappen.

Nu tar du fram en konsoll (om du inte vet hur man gör så tryck Start --> Kör och skriv cmd följt av enter).

Navigera dig till den aktuella mappen. I detta fallet: C: [enter] följt av cd libbsb-0.0.7[enter]

Programmets syntax är nu: bsb2png [infil] [utfil]

Så om mitt sjökort heter Sandhamn.kap så skriver jag: bsb2png sandhamn.kap sandhamn.png (och trycker på enter)

Nu ska det ligga en fil i mappen som heter sandhamn.png.

Lycka till!

Senast ändrad av mooter | 30 juni 2010 | 18:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underbart Matte! Det är hjälpsamma personer som du som får de här forumen att gå runt och personer som mig att spendera alldeles för mycket tid vid datorn. 

Jag har börjat konvertera filer, främst över norra vänern då det är min hemmahamn. Och Oruxmaps verkar helt okej och allt verkar gå framåt. Lite felmeddelanden får jag ibland men det tror jag mest beror på datorn... Nu ska jag bara lista ut hur jag gör om WCI-fil så den blir läsbar i Oruxmaps. 

Är det förresten någon som testat och kan ge omdöme på Navionics? Kom nyss till Android men har ju funnits till Iphone länge. Länk finner ni här.

Senast ändrad av strandad | 04 juli 2010 | 21:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har navigerat med Navionics på iPhone sedan i maj och kan rekommendera det programmet. Den iPhone jag använt (3GS) har lite klent batteri och klarar sig bara 3-4 timmar innan den behöver laddas, men GPSen har oftast visat tillräckligt rätt (med några undantag då spåret har registrerats över land - men jag har hållit båten i vattnet... ;-)

Jag har nu beställt en Samsung Galaxy S och ska testa Navionics för Android på den när den kommer. Möjligen också OruxMaps. Jag har också en Netbook med Fugawi och GPS-puck för navigation och kan jämföra med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag träffade en tjej ute i skärgården som använde en ipad med navionics kort på och det verkade riktigt bra faktiskt. Sen var hon ju ute efter något sätt att skydda sin ipad på, påse, fodral osv för de är ju väldigt ömtåliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du fått din Galaxy S ännu? Funkar Navionics på den?

Har du testat några andra GPS-program på Galaxyn förresten för bilnavigering?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...