Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
newnoseharbour

förpulpit på oväntat besök....

Rekommendera Poster

.....en våning ner!

Kung Bore har för första gången på många år visat oss 08ór vad årstiden vinter innebär.

jag själv täckte min Crescent Bamse som vanligt i höstas, utan att fundera över att kommande vintern skulle bli som den blev.

Båten står vid sommarstället och jag var där för någon månad sedan och skottade snö - tittade då till båten som såg utt att må gott.

I veckan ringde svärfarsan, sa att båttäckningen rasat...

Tänkte inte så mycket mer på det då. Var idag iväg för att se hur jag skall ta mig an båten, en Orion 33´ a som jag lite abrupt fått ta över efter min far (ett litet renoveringsobjekt). Väl klar där tänkte jag att det var dags att rätta till presseningen på Bamsen med, tog därför en sväng dit.

Fick då klart för mig att jag inte bara har ett renoveringsobjekt på halsen, utan nu även ett reparationsobjekt!

Överliggaren till vintertäckningen, som jag dumt nog knutit fast i förpulpiten hade knäckts på två ställen. Förpulpiten har gått rakt igenom fördäcket på ett ställe och fläkt upp gelcoat mm vid det andra. Hamnkapellet som jag smart nog hade uppspänt under pressen har fått alla rörkäckta nedtryckta. Tre av rörens sex infästningar har även de fläkt upp/ spräckt relingen där de är infästa. Ena rostfria röret till vindrutan har skadat, spräckt platsen som den vilade på. Slutligen kan jag väl frankt konstatera att jag får klara mig utan självaste hamnkapellet framöver.......

Frågan till er, som givetvis deltager i min sorg Flört är hur man på bästa sätt reparerar upp skadorna? (Jag har sökt i tidigare trådar men blir inte riktigt på det klara med om man skall skära bort uppfläkt gelcoat/glasfiber eller bara vika tillbaka den....)

Sissodär.....Skjut mig nu vänner!

mvh//

newnoseharbour

ps. Har förresten kommit på att min Orion troligtvis skall döpas till Ship Happens ds.

post-10013668-1394236294,2639_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sissodär.....Skjut mig nu vänner!

Slår fasta på det där.. Flört 

Någon sorg deltar jag inte i, för håller man inte koll på sin båt under en sådan här snörik vinter som vi haft, så får man skylla sig själv. Oskyldig

Men jag kan ju ändå bidra med lite tips..

Om du kan komma åt underifrån så slipa rent kanterna 3-5 cm, över/under, så att de blir fria från splittrat glasfiber.. sen lägger du någon skiva underifrån innan du plastar. Har för mig att jag läst någonstans att man kan använda gladpack på skivan, för att det ska släppa efteråt. Sedan plastar du underifrån. Efter att ha slipat/ruggat upp ytan..

Senast ändrad av Daniel_B | 03 april 2010 | 23:12

Senast ändrad av Daniel_B | 03 april 2010 | 23:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg nu på bilden att du hade längre sprickor också...

Dessa borde gå att plasta igen om du slipar till kanterna lite, som jag beskrev.
Det borde bli bättre hållfasthet om du får tillbaka de flikar som blivit, än om du sågar bort dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom det var oväntat besök så tror jag Gevalia måste vara det bästa att laga....

Har du vart i kontakt med ditt försäkringsbolag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej & nej,

Tog bilderna med tanke på just det.

Tyvärr tolkar jag det som står i mina försäkringsvillkor (Länsförsäkringar) att jag kommer få lösa det jag ställt till med kosing ur egen ficka, helt och hållet.

Jag har helförsäkring, året runt - den täcker uppläggning/upptagningskador) men inte som orsakas av snö & is....

Vet i och för sig inte om jag kan övertyga skaderegleraren att det INTE var snö & is som skadade min båt. Rotorsaken var ju förstås egen dumhet - det står det inget om i villkoren. (Nej, drulleförsäkring har jag tyvärr inte).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet i och för sig inte om jag kan övertyga skaderegleraren att det INTE var snö & is som skadade min båt

Inte nu i alla fall efter att du med text och bild visat allt på Sveriges största marina forum Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

*lol*

Var faktiskt INTE så jag tänkte heller. Jag kommer ta skeden i vacker hand i samtalet med dem. -Visst var en viss mängd snö & is inblandad i olyckan, men att det som skedde skedde ju pga egen dumhet.........*ähuuummm*....

Räknar faktiskt inte med någon hjälp från dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog bara att bita i det sura äpplet och slipa bort allt skadat laminat, dvs inte vika tillbaka något och hoppas att det inte märks. Därefter är det bara att köpa en stor hink polyester och en rulle glasfibermatta och börja jobba. Som en tröst kan jag säga att det är ganska lätt och faktiskt lite roligt att plasta.Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir ännu roligare om man bortser från allt för god ventilation och andningsmask Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...