Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
arnfix

fishfinder för västenkusten, kungshamn

Rekommendera Poster

Tjo hej!

Är det nån som har något tips på en bra och prisvärd fishfinder för västkusten.

vill nog inte gå över 2 tusen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visste inte att det behövdes speciella ekolod på västkusten.. Cool

Då det finns en hel uppsjö med olika ekolod som i många fall är väldigt lika, så får man nog fråga sig vad det är man vill ha för funktioner.

Vill du ha färgskärm, fisksymboler eller bågar, vattentemp, djupalarm ifall det blir grundare, hur djupt behöver ekolodet kunna söka, gps så du kan se fart...

Själv behöver jag inte färg utan drog därigenom ner kostnaden med en s/v. I gengäld fick jag tag på ett ekolod med GPS så man ser vilken fart man kör i och kan lägga in markörer där man hittat bra fiskeplatser osv. Den kostade lite mer än vad du vill ge, men med dessa funtioner hade jag aldrig ångrat mig att lägga till de extra kronorna.
Detta är en utgången modell och är därför rätt billig nu för tiden.. jag köpte sista exet i min lokala butik för 3500kr.. för ett par år sedan. Så om man prutar lite går det nog att få till ett bra pris.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=89294

Ett råd kan ju vara att hålla sig till lite mer kända märken.. om du vill ha kvalitét och ett lod som hänger med, även om du drar på lite.

Senast ändrad av Daniel_B | 03 april 2010 | 23:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till att man frågar är för att man inte vet, då är det väl ganska ofint att klanka ner på andra: Besserwissrar är det värsta jag vet.

Åter till frågan, jag är ingen expert men det är ju så att man brukar fiska på större djup när man är i havet än när man fiskar i en insjö, visst finns det sjöar som är djupa men....... Det som kan vara att tänka på när man skall fiska på kusten är att lodet kanske behöver vara utrustat med funktion så som dubbla frekvenser (justeras för djupt eller grundt). Även uteffekten är avgörande. Ju högre effekt desto djupare ser lodet. Har själv ett Lowrance X50 DS och är mycket nöjd. Jag har sett det på nätet för runt 1800kr vilket jjag tycker är prisvärt.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte ett lowrance x125 för 2 år sedan.....är väldigt nöjd. Dom har en modell som heter X96 nu som verkar bra......går nog att få för 2000kr om man vet var man ska leta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...