Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Gäst Hans

Plexiglas, polykarbonat eller glas till sidorutor?

Rekommendera Poster

Gäst Hans

Jag undrar om man ska ha plexiglas eller polykarbonat i sidorutorna på en liten segelbåt? Är härdat glas eller laminerat glas ett alternativ? Någon kunnig som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stora eller små? Plana eller böjda? List eller skruvat? Små plana rutor på större båtar för större hav har ofta glas. Glaset tål repor bättre men msåte vara plant. Men det måste bearbetas av en glasmästare. Plexi (akryl) Polykarbonat (PC) kan man såga och slipa med snabbgående verktyg. Jag har en gång satt skruvade rutor med silikon. Silikonet som var fukthärdande expanderade så att pc:n sprack runt alla skruvar. Så skruvat rekommendarar jag inte. Pc är reptåligt nog för de mesta miljöer. Det finns S-formad gummilist som låter rutan vara större än öppningen så att rutan inte kan tryckas in. Kan vara bra :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bj

Var får man tag på gummilisterna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte mina rutor i våras, den rekommendation jag fick var att ville man ha hållbara rutor som i princip aldrig går sönder, köp polycarbonat (rutorna används i tex skogsskördarmaskiner etc) Nackdelen med dessa rutor är att de lätt kan bli repiga, men de kan köpas med en extra reptåligt ytskikt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst muppen

Jäpp... polycarbonat används format för t.ex. skottsäkra gatubelysningar. Polycarbonat är mer elastiskt än akryl (plexi). När man skjöt broilers på Viggen-huvarna så höll rutan men piloten (testdockan) fick kyckling ända upp i kranen ändå. På en båt är vi inte uppe i överljudsfarter så ofta så valet spelar mindre roll av det skälet. Både polykarbonat och akryl är mycket kemikaliekänsliga. T.o.m. T-sprit kan vara problem beroende av typen plast och hur spänd (böjd) den är. Svagt diskmedel går bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...