Grovah 0 Postad 3 April , 2010 Hej, Jag behöver byta ut min cirkulationsvattenpump på min aq250 (samma som 151c), och artikelnumret på den hos penta är: 271975. Orginalpumpen är svindyr men jag har hittat en hos drevdelar till bra pris (drygt 700kr med frakt). Jag provade sen att googla på artikelnumret och fann då en hel del vattenpumpar till bilar, jag trodde att det var olika pumpar på bilar och marinmotorer? Saken är att det finns en uppsjö med vattenpumpar med samma artikelnummer men som kostar hälften mot den hos drevdelar som ändå var betydligt billigare än penta orginal. Vet någon om tex dessa två pumpar nedan faktiskt är identiska (med tanke på passning)? Skulle i så fall betyda att man kan få en pump för 350kr ink frakt! http://drevdelar.se/product.do?productId=18510 och http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Volvo-Water-Pump-240-740-760-780-940-85-95_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem27ae69b155QQitemZ170429886805QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories#ht_968wt_939 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pronic 0 Postad 10 April , 2010 Hej , har samma motor som du , jag köpte ny cirkulationspump på biltema för några år sen.. Inte dyr men funkar bra än ialla fall... Motorn du har delar ju x antal delar med motsvarande bilmotorblock (b230x) som sitter i 240,740,940 modellerna... Köper delar på bilia till runt 60% av priset som hos volvo penta.. samma prylar , nu senast kamrem ,spännare, ventiltätningar osv. edit: kollade upp vilken pump det va jag köpte . art nr:61-0317 , 399kr Du får flytta över en täckbricka ifrån din gamla pump till den nya , inga konstigheter, annars passar den rakt av. /andreas Senast ändrad av pronic | 10 april 2010 | 22:48 Senast ändrad av pronic | 10 april 2010 | 22:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grovah 0 Postad 18 April , 2010 Tack för svaret, misstänkte ätt dom var lika. Hade redan hunnit köpa en från drevdelar men det blev iaf billigare än en Penta. Undrar om det är äldre motorer som har en något annorlunda pump jämfört med dess motsvarighet i bil-världen? Har för mig jag sett här i någon tråd hur man bygger om en bilpump för att få den att passa på båtmotorn. Ps. Har provstartat båten idag för första gången efter vintern, kyler som den ska med ya pumpen och inget hade frusit sönder under vintern. Har funderat lite i vinter när det var -37 om jag verkligen blandade glykolen som man skulle osv vid konserveringen.. /Grovah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser