Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Vismen

Lackrester efter slipning?

Rekommendera Poster

Hej

Det är dags att slipa doghouse trärent på utsidan och lacka. Jag har tidigare slipat och lackat med lite blandat resultat. På ett furubord fick jag inte bort all lack efter slipning så det färdiglackade resultatet blev flammigt.

Jag har två frågor.

Finns det något knep för att upptäcka lackrester innan lackning? Idag försöker jag titta ur olika vinklar och ljus om jag kan hitta några rester.

Vad skall jag lacka med, på göstaken använde jag International, original fernissa (ljus högblank) är detta ett bra val?

Tack på förhand

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du blöter ytan med vatten så ser du att det är olika uppsugningsförmåga på olika ställen - då blir det bakläxa.

Har haft måååååånga bakläxor senaste året Foten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vatten på trären yta innan lackning, känns sådär. Inga problem med att lacken släpper senare?

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lacknafta kanske, dunstar ju efteråt.

Epifanes är min favorit.

post-3061-1394236294,5098_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man blöter med vatten måste den naturligt vis torka innan man lackar. Eller slipar mer också för den delen. Jag brukar göra detta moment när jag ändå känner att det är dags att ta en paus.

Ibland när lackresterna varit spridda och många har jag tagit ett digitalfoto som jag kan kolla på när jag kommit tillbaka då det kan vara svårt att minnas precis var de var någonstans.

Har man bråttom så är lacknafta en utmärkt ide.

När det gäller lackfrågan som jag missade så tycker jag att International Goldspar är mer lättarbetad än Orginal. Den har också en bättre UV-beständighet.

Vi har lackat hela båten med det och sedan Interational Sidenmatt som sista lager och är väldigt nöjda.

post-2001-1394236294,5735_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen! Anledningen till att jag är rädd för fukt är att båten står i ett pressenningsskjul med ganska mycket snö runt om. Jag är därför rädd för kondens överhuvudtaget när jag skall lacka. Vi får hoppas att värmen kommer nu, då brukar tempen stiga snabbt under pressen ..

Mina komplimanger till båtbygget, ser riktigt fin ut!

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vatten ur blomspruta fungerade väldigt bra ... och ja det blev bakläxa, bara att fortsätta slipa. Bättre nu än efter lackning.

Köpte även International Goldspar på OK/Q8 för 171 kr, åkte senare för att köpa slip papper på Coop, jag blev ganska förvånad när de ville ha 229 kr för en likadan burk!!

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lacknafta dunstar inte efteråt till 100% - det lämnar en fet hinna efter sig. Lacknafta är ju i princip fotogen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...