Lento 0 Postad 2 April , 2010 Hej! Jag har en HT-båt med en 115 hk Yamaha från 1987 vars styrning är alldeles för lätt. Detta innebär att motorn hela tiden drar åt ena hållet, oavsett om man har fart framåt eller inte. Styrning upplevs således väldigt lätt, alldeles för lätt Är det någon där ute som vet om det går justera trögheten till motorns styning på något sätt? Om det inte går att justera motorn kanske det går justera teleflexstyrningen? Har dock inte funnit någon justerskruv eller liknande till denna heller. Har dock inte letat så mycket ännu pga den tuffa och långa vintern och båten kom till min ägo sent i höstas. MVH Lennarth Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 2 April , 2010 Drar motorn åt ena hållet får du justera trimrodret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lento 0 Postad 6 April , 2010 Hej igen! Vad är trimrodret och var sitter det? Kan det vara den lilla delen längst bak på kavitationsplattan som även fungerar som offeranod? Jag tror tyvärr inte det löser problemet. Problemet är ju att motorn drar sig åt ena hållet även när motorn står på tomgång. Den liksom vibrerar sig åt ena hållet, kommer inte ihåg vilket. MVH Lennarth Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 186 Postad 6 April , 2010 På mindre utombordare finns det justeringsskruv på riggen där man ka ställa hur trög styrningen skall vara, det är mest tänkt att dras åt vid en trailertransport, Det borde finnas något motsvarande även på en 115 hästars. Annars så skall styrningen vara så lät som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser