Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Agdalena

Hur få bort Sikaflex?

Rekommendera Poster

Jag har en IF och mellan däck och skrov skall det vara en rand med tätningsmassa... Denna blir lätt ful har jag insett och nu inför min andra säsong med båten inser jag att den måste bytas ut. Inte bara i år utan förmodligen rätt ofta, kanske till och med vara en del av det årliga fixat för att det skall se snyggt ut.

Men, hur i hela friden får jag bort den? Den sitter på sina ställen hårt och jag försöker att skrapa med kniv och skruvmejsel men är rädd för att skrapa båten (vilket jag även tyvärr har lyckats med på vissa ställen).

Vad ska jag lägga som ny rand? Hörde något om silikongummi men hört mycket illa om det också. Det är alltså inte under vattenlinjen men det måste bli tätt (och lätt att få bort när jag ska till att byta rand).

Någon som har några tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du skall använda och täta med - SIKAFLEX

Du får väl kratcha ur så mycket att du kan lägga dit en ny snyggare sträng. Om det sitter fast och inte läcker är det ju ok. Sen är det ju en estetisk fråga.

Jag brukar göra det valet att ser det inte värre ut än skeppaarn så får det duga. Dvs det mesta duger på min båt. Om du har samma kriterier kan det ju bli en himmelsvid skillnad. Skrikandes

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kratsa inte för mycket bara. Strängen är inte där för att se snygg ut utan för att båten ska vara tät.

Drar du i gammal sika kan mer fara ut än vad om är hälsosamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sikaflex 291 är det som rekommenderas, silicon är inte rätt grej för båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen!

Ibland har jag en tendens att vara lite snabb... Jag skrapade bort Sikaflexen och tänkte att det kan ju inte vara så noga. På med lite annan Sikaflex, hej och hallå, fort var det tvunget att gå för jag var bjuden på påskmat. Imorse när jag såg resultat blev jag bedrövad. Jag har nu spenderat dagen med att göra om och göra rätt, d v s skrapat bort Sikaflexen igen och skall lägga nytt imorgon.

Haha, så med tanke på din filosofi så får jag lov att säga att jag har rätt höga tankar om mig själv Tungan Om inte annat så har jag höga tankar om min båt om är vacker som en sommardag och därmed är värd en hel del omtanke. Till och med att göra om skitgöra som att lägga en Sikaflexrand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...