ChristerN 2 552 Postad 1 April , 2010 God vår på er alla MGare! Jag har sedan tidigare två solpaneler på vardera 35W liggande på taket på doghouse. Detta funkar mycket bra men när jag har legat i naturhamn en längre tid, ofta på sensommar/höst när värmaren får gå en hel del, skulle jag behöva koppla in en extra panel som jag kan rikta mot solen för att utnyttja den maximalt. Hur ska man koppla den då man har två källor med spänning? Ett alternativ är att ha en extra regulator speciellt för denna panel och ett uttag i dolt sköljtätt utförande. Kopplingen från panelen skulle då se ut: Panel - uttag - regulator - batterier. Men är ingångarna till regulatorn helt strömlösa så att man kan sätta uttagets hane på den sidan och honan på panelen? Alternativt att strunta i regluator och ha en strömbrytare mellan uttag och batterier (för att få hanen strömlös när regulatorn inte är inkopplad) eftersom jag bara kör detta som extra-laddning under övervakning och då jag aldrig kommer riskera överladdning. Hur skulle ni göra? Hoppas ni förstår vad jag menar. Glad påsk! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 1 April , 2010 Jag skulle nog koppla som ditt andra alternativ(med en brytare) men koppla in även den 3-e solcellen på bef. regulators ingång-förutsatt att regulatorn klarar av effekten från all tre paneler. Kan ju också skippa brytaren om du sätter hanen i uttaget skyddat. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 1 April , 2010 en riktigregulator släpper inte ström bakvägen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser