Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
zippit

Mera fart

Rekommendera Poster

Jag har en Joker som jag skulle vilja sätta lite mer fart på. Hade tidigare en Yamaha 85 hk av äldre modell. Denna var det tyvärr div fel på så den bytte jag ut mot en 90 hk Johnson. Med Yamahan nådde jag 42 knop. Med Johnson motorn når jag bara 38 - 39 knop. Jag hittar ingen betekning på propellern men misstänker att det är orginal propellern som sitter på. Jag vill ha så mycket fart som möjligt. Någon som kan något om propellrar. Båten är för övrigt ungeför som en 16 fots kanot.

När man läser runt lite borde det gå att tvinga upp den i 50 knop. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att veta  vilken propp som du bör/ska ha så måste du veta vad din motor varvar och vad det rekomenderade maxvarvet är. Om den motor övervarvar idag så ska du gå upp i stigning, om den inte orkar varva ur så ska du gå ner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Kolla monteringshöjden..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Joker fanns vad jag minns som:
Joker 16 och Joker 16 Ess (Ess var nyare och har ngt rundad skida, 16 har en platt skida i aktern).

Med Joker 16 Ess (med racing däck) och en ny, ordninggjord Evinrude 70 hk och rejält med hiss och en blueprintat cleaver fick man upp den i ca 45 knop.

En äldre Evinrude 90 är vad jag mins den minsta V4 i serien med stor och lågt växlat hus.
Tveksamt om du kan åka så många knop till utan svindyr propeller samt att få lastproblem, dvs att du bara kan få den i plan med typ max 2 lätta personer i båten.

Mercurys Laser 2 propelrar tål mycket hiss, lämpad för relativt små båtar i hög fart.
Den kan nog fås med de flesta naven.
Men du blir lite fattig då.

Som sagts tidigarer en (beg) propeller från propellertrim är nog ett bra val.

Lycka till

Peter

PS (kuriosa nu när GPS finnes)
Ett sätt att mäta farten är använda en manometer (dvs en trycklog).
Den brukar vara tillräckligt noggrann.
Farten i sötvatten (knop) är ungefär Roten ur trycket * 27,22 (nu igen, om jag minns rätt)
DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...