edvin333 0 Postad 31 Mars , 2010 Hej, Håller på att klura ut Singleline lösningen på min båt. Nästan alla skisser jag sett ser ut som bilden. Alltså linan är fäst i bomen > genom akterliksrevet > genom blocket i bomnocken > genom blocket i bommen mastsida> genom blocket i förliksrevet > ned på däck. Frågan är varför linan är fästs i bommen och inte direkt i akterliks revet, känns bara som att man skapar mer friktion ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
edvin333 0 Postad 31 Mars , 2010 alltså så här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 31 Mars , 2010 Två anledningar. 1: Fäster man den direkt i akterliket så får man för mycket drag bakåt när man revar och travarna nyper. Det blir svårt att dra ner seglet. Ju längre ner det kommer, desto svårare blir det. Har man den fäst runt bommen så fördelas kraften mellan att gå rakt ner och att gå bakåt. 2: Knopar du fas den direkt i aterliket så kommer du att ha en knop och en tamp som ligger och skaver mot akterliket. Det slipper du on du knopar runt bommen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 31 Mars , 2010 2: Precis, har det kopplat så på min, dock när det blåser mycket lossar jag ordinare uthal och fäster det i hålet, på så vis får du bättre formbarhet av storen. En som går rakt bakåt och en neråt bakåt. /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nikkra 0 Postad 31 Mars , 2010 Att dra halsen i förliksrevet med samma revlina fungerar bra på mindre båtar. Jag hade så i min förra Shark 24. På min nya 30-fotare försökte jag, med mindre lyckat resultat. Där har jag nu i första revet, ett dubbelblock från Benns, så att revlinan går in i bommen, genom dubbelblocket, tillbaks till masten där den bryts upp till blocket i förliksrevet. I bomnocken är en lina fäst, som går genom blocket, tillbaks till bomnocken, upp i akterliksrevet och tillbaks i en ögla runt bommen. Det ger också mer kraft till bomnocken, där revlinan både ska dra ner och bakåt (uthal). För andra revet tyckte jag det blev svårare med singlehand, eftersom det blir så mycket lina som ska med seglet varje gång det ska upp. Så där har jag gjort en special, som jag kallar double handed. En lina direkt till revet, via mastfoten till sittbrunnen. Den hakar jag i med en skothake när jag misstänker att det kan bli mycket vind. Annars får den hänga i genomföringen i bomfästet. Revlinan går direkt från sittbrunnen, upp i masfoten, genom bommen, upp i andra revet vid bomnock och tillbaka i ögla runt bommen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 1 April , 2010 Givetvis har jag en krok vid masten, den främre punkten vid revning. För att det inte fungerar bra på större båtar som min, tror gränsen går runt 30fot,att ha en lina. Om man inte revar innan man hissar, då kan det kanske funka. /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nikkra 0 Postad 1 April , 2010 Problemet är egentligen kroken vid masten. När det börjar bralla i ordentligt, vill man helst slippa balansera fram till masten och kroka i aktuellt rev i revkroken. Då vill man stå i trygghet i sittbrunnen och dra ner mastliket till rätt läge utan att riskera livet. Single eller double hand är då detsamma, det är skönt att slippa gå upp på fördäck när vinden tar i. mvh Senast ändrad av nikkra | 02 april 2010 | 18:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 April , 2010 En gammal gubbe skall inte gå fram på däcket, åtminstone inte på en liten båt när han seglar ensam och det piper i. På min havsfidra med ett storsegel på 10 kvadrat provade jag med en lina. Jag tyckte att det gick alldeles för trögt. Tog en lina för att reva vid masten och en lina för bomnocken. Det blev visserligen ett antal lock extra och två avlastare pluss lite småkrafs, men det fungerade perfekt. Sätt an dirken. slakcka i storfallet. Ta hem på revet vid masten. ta hem revet vid bomnocken. spänn upp fallet- slacka på dirken. När jag lärt mig tekniken eftrer ett par gånger tog det nog inte mer än ett par minuter och jag hade full kontroll. Kanske inte så vackert, men det är inte skepparn heller. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 April , 2010 Här en annan metod för ensamseglade båtar som ligger bi bra, och har krok vid masten men saknar sittbrunns-neddraget fall. Fladder och styrkekrävande moment undviks helt ... Brukar alltså ligga bi med Amigo 23:an, med bräckta segel och läbunden rorkult då jag revar. Båten blir då märkvärdigt stadig och rör sig med drygt en knop i riktning 120 grader bort ifrån vindögat. (Fören pekar kanske 80 grader men avdriften är stor.) Är jag ensam använder jag ett tillfälligt storskot, en lång kraftig tamp med en öppen krok. Kroken sätts i akterlikets revhål, alltså i just det revhål som man vill ha ner till bommen. Lämplig skotpunkt är faktiskt lovarts akterliga förtöjnings-knap, seglet sträcks då akteröver på bommen och det underlättar. (Har jag medhjälpare behövs f.ö. inte extra-skotet, medhjälparen släpper av ordinare skotet just i momentet när revhålet dras ner till bommen, och skotar raskt hem igen så gipp undviks, och båten fortsätter att ligga bi.) Så vid lovarts förtöjnings-knap sätter jag fast ett block fastsatt på en drygt decimeterlång tamp. Drar alltså det nya tillfälliga skotet ifrån seglets krok genom blocket vid knapen och vidare till den nu lediga lävinchen. (Gillar inte att knopa fast skot, kan ju vara svårt att lossa under belastning, därav arrangemanget.) Tajtar upp, och det ordinarie storskotet kan sen släppas och bommen, plus den segelarea som skall revas, dinglar då helt fritt över sittbrunnen. Inget större kraft behövs därmed för att dra upp bommen till revhålet och binda. Själv har jag inte dragit ner fallen i sittbrunnen, skall ju ändå fram och släppa ut masttravare mm. Men bara en enda promenad föröver behövs, och det utan brådska plus att man kan luta sig mot det tajt inskotade seglet. Och båten känns som sagt mycket stadig med sin höga vindpress och låga fart. Seglet kan hasas ner men knappast dras upp igen, så släpp inte ner för mycket bara. Båten ändrar riktning en smula eftersom skotningen ändras något vid segelnedhasningen, men ligger fint bi ändå. Brukar försöka öva proceduren nån gång per år, tar väl 3-4 minuter inalles så lite sjörum krävs även med 1 knop. (1 knop under 4 min blir f.ö. 125 meter.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 2 April , 2010 Tipset om att ligga bi och en använda ett tillfälligt storskot för att reva låter intressant, måste provas i sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser