Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Flipp760

Sanhamn på TV

Rekommendera Poster

Jag blev rikigt besviken på denna series inledning. Att som producent, filmare åka med ett gäng fyllon som passerar andra båtar med minimala avstånd borde anmälas som delaktighet i ett antal lagöverträdelser. Blev rent utsagt förbannad när jag såg skiten.

Jag tror att filmbolaget misslyckats att finna den genre människor som man generellt sett symboliserar med Sandhamn vilket är mycket märkligt. Det är bara att kliva in på KSSS eller Galärbryggan så ligger det ett antal Itamas, Sunseekers m fl med svintäta, trendiga ägare som säkert skulle ställt upp i programmet och som bekräftat bilden av 08-stekare. Istället tar man packade småglin som lånar pappas båt och som inte ens kan stava till Sandhamn (skrev ju in Sand hamn i plottern...

Nä bedrövligt och misslyckat!

Saknar Kustbevakarna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otaliga är de gånger man förmanat barnen att, ta det lugnt när du e ute, osv. Gör inte så, det har jag gjort, med taskigt resultat. Men det är inte allt som går in. Grupptrycket är en annan del, speciellt bland grabbar där manen växer när det vankas brudar om än flera distans bort. Men inte skulle jag vilja se min son i samma skick som liraren som fick nobben av dörrvakten. Men o andra sidan kan man inte hänga dem i hälarna hela tiden. Dom liksom vi lär sig av misstagen. Sen är det bara att hoppas att igen annan råkar illa ut pga av att man själv är för packad. Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart dom gör fel och misstag, det jag menar är att när man ser felen/misstagen tycker jag man ska agera på det och rätta till. Oavsett om barnet är 3 eller17år gammalt.

Och i programet ser vi vad som är fel och då uttrycker jag det här.

Menar du på allvar att man inte ska säga till sina barn att ta det lugnt när dom går ut? Så att bara grupptryck m.m. får ensamt påverka besluten barnen/ungdomarna tar?? Menar inte att man ska sätta sig ner med barnen och prata om blommor och bin varje lördag.. Men kanske låta bli att låna ut sin båt till sin son över midsommar, särskilt om han ska till sandhamn. Sonen i programet verkade ju inte särkilt rädd för att hans pappa skulle se honom i programet när han körde på fyllan, då kan man ju undra.. JAG hade varit livrädd för allt filmande om jag skulle göra nått dumt med min pappas båt tänk om han för reda på det

Alla får själva välja vad man anser vara bäst sett att uppfostra sina barn, JAG kommer fortsätta att påminna mina att ta det lugnt, utan att överdriva det så klart. Anser att det är ett sett att visa närvaro och så dom vet att jag vetFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske tycker TV3 att de skapar balans med att vis hur man ser det hela fån andra sidan jmf Kustbevakarna.

Tycker naturligtvis inte att man ska supa på under färd och undrar lite i mitt stilla sinne om just filmningen gjorde så att det gick överstyr för grabbarna.

Tack vare att de blev så fulla fick dom en insikt som de inte skulle fått annars - det är bättre på en klippa vid havet med en värmande brasa (men inte direkt på hällen, grabbar!) än inne i en stökig lokal.

Alltid något.

Jag inser nu också varför toaletterna alltid är så äckliga i Sandhamn. De har ett gäng slöa wannabes som egentligen är där för att få festa som städare. Som ledare för dom har dom en konflikträdd farbror som inte kan konsten att säga ifrån.

Men det finns en annan som kan den konsten med råge - Björne - en legend i vresighet som jag bara hört talas om tidigare och som gör att jag kommer att fortsätta att se serien. Älskar folk som inte är så förbannat polerade Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sämst tyckte jag om gubben som var båtmek. En sån grinig snubbe hade jag helst inte velat ge en enda krona till, även om han gjort jobbet bra.

Som någon annan sade så var väl just Ers majonnäs ungefär det roligaste som hände i det första avsnittet. Kustbevakarna var ett helt klart bättre program, men kul ändå att se något som har med sjölivet att göra på ett eller annat sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gillar man båtliv är det klart att kustbevakarna är/var bättre. Tycker dock det var ett ganska ok avsnitt. Dock var avsnittet med grabbarna som åkte Silver Condor till Sandhamn klart uppgjort på förhand, inget snack om det. Lite kul med vissa skitnödiga moralpanikskommentarer oxå.. Bara för att lobbyn och via lättledda politiker fått igenom en galen sjöfyllerilag betyder inte det att alla vill/kommer att följa den. Som jag skrivit många gånger så tycker iaf jag att 2-3 öl till maten på sjökrogen/vid kobben är helt ok fortfarande oavsett ny lag..Båt och biltrafik går inte att jämföra..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahahahaha!!

Det är det som är fördelen med svensk lagstiftning. Man får välja vilka lagar man vill följa och vilka man inte vill...

Ja, det vore ju kanon om Kapten ombord Silja eller Waxholmsbåten tog 3öl innan han åkte ut. Eller ska man särskilja på yrkesfolk och privata? Privata är ju i allmänhet bättre på att framföra båtar på fyllan, det vet ju ALLA!Obestämd

Jag dricker oxå vid kobben, men sen kör jag inte båt. Att båttrafik och biltrafik inte är en samma är ju självklart. Men att alkoholen skapar olyckor och dödsfall i båda är fakta.

det är ingen fara, jag kan nog fan köra min båt med ett par öl i kroppen..

Jag har varit på ett antal dödsolycker i mitt arbete, och personen som valde att dricka ett par öl vid sjökrogen.. ja det är hans val. Men dom i den andra båten då?

Tycker det är sorglig med folk som inte kan se längre än till glaskanten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klokt inlägg, till skillnad från många andra här på MG som inte kan köra båt utan alkohol i kroppen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och mer fyllekörningar lär det bli nu när nästan alla ska ha/har GPS...

För GPS står väl för Grogg På Sjön? Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte folk som dig som tar risken att trycka i sig alkohol trots att man vet att man ska köra båt efter det. Utgår ifrån att du avser starköl. Personligen skulle jag aldrig våga suga i mig 2-3 starkbock och sedan köra av rädsla att göra illa min familj eller ngn annan om jag gör en felbedömning och ngt går käpprätt... Så in i h-e onödigt och chansartat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer! Tycker de så kallade moralpredikningarna är fullständigt motiverade.

Att dricka sådana mängder som föraren gjorde i inslaget, gör man när man kommit fram och lagt till, om man ska sova över. Visst är det okej om passagerarna värmer upp, men inte föraren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar om du läste inlägget ordentligt som du citerade. Jag skriver just att otaliga är de gånger man förmanat barnen att ta det lugnt.Förvånad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp men du skriver oxå gör inte de.. Då uppfattas det som om du uppmanar en att inte göra som du gjort och att du slutat..

Men om jag misstolkat det du skriv, sorry! Står dock fast vid min uppfattning i sammanhanget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart snackar jag med ungarna om vad jag gjort som är fel, för att de inte ska göra samma misstag.

Slutat med vad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att han menar detta...

Otaliga är de gånger man förmanat barnen att, ta det lugnt när du e ute, osv. Gör inte så, det har jag gjort, med taskigt resultat.

Det vill säga... jag gör det inte längre..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Meningen med mitt inlägg var självfallet inte att försvara ren fylla. Fyllekörningar ska självkalrt bestraffas. Dock står jag för att 0,2 promille på sjön är rent löjligt och ett verk av skitnödiga politiker. En sådan promillegräns hör möjligen hemma på vägarna. Jag tycker den gamla sjöfyllerilagen med tillägg att KBV får göra utandningsprov skulle fungera utmärkt.

Åminstone upp till 0,5 promille som även är den gräns många andra länder har både på vägarna och sjön finns det egentligen inga bevis för försämrat omdöme/körförmåga. Det är först däröver och uppemot 1,0 som problemen uppstår för de flesta. Robert Collin skrev en bra debattartikel i Aftonbladet om detta för inte så länge sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tittade på del 2 av Båtmagasinet igår vilket jag gillar mycket bättre. Riktigt bra kunde det bli om man inte klippte söder varje inslag. Katamaranen hade utrymmen som en sommarstuga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj vad jag har supit när jag var i snorisarnas ålder.
Jävlar vad vi levde om ibland.
Några midsomrar på Möja som jag bara minns delar av.
En midsommar på ett skär på Åland där jag och kompisen blev så fulla på färjan över dit att vi höll på att missa att kliva av.

MEN!
Aldrig i en båt, varken min egen eller farsans.
Alltid åkt färja, skärgårdsbåt, taxibåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...