Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
christopheri

Tät bensintank i sea ray 215

Rekommendera Poster

Jag har en Searay 215 EC.

Jag bytte bränslenivåmätaren till min bensintank förra året och tätade även med sikla.

Märkte i slutet på säsongen att det luktade bensin i båten. Kollade upp det nu i våras och tätningen jag hade gjort hade släpt.

När jag trycker på tanken pyser det ut lite ångor, men jag märkte även att tanken är helt tät. Det finns inte ngn avlusftning till den. Det finns en slang för avluftning fast den går till samma tabklock som påfyllnads slangen.

När jag kollar på tanklocket så ser jag att tank locket sluter ju tätt för båda hålen, det ena luft hålet är nog bara till för att lufta under tankning.

Skall det vara så ? Eller är det så att det har hänt ngt med mitt tanklock ?

Behöver jag sätta dig en egen luftning?

Hur har ni det i era sea rays eller andra båtar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra Sea Ray hade en separat avluftning. I ditt fall tycker jag att du skall sätta dit en sådan också, det är inte så krångligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg denna tråd och måste fråga en sak.

Köpte mig en 270 Sundancer för ca en månad sedan.

När båten kom till mig på lastbil så kände jag en besinlukt i båten. Jag letade med ljus och lykta efter ett läkage, men hittade inget.

Letade efter avluftningen som jag fann under midcabinen. Slangen går upp till påfyllningslocket.

Det saknas alltså konstant tankventilation på dessa eller ska det kunna ventilera genom locket på något sätt?

Är annars inne på att sätta dit en ren tank ventil i skrovsidan som tidigare nämts.

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bränslelock som är orginal har inbyggd ventilation enligt Perkos hemsida.

/Xcelro

post-29106-1394237787,3777_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gumman Flood hade fotogen i ett Höganäskrus vilket jag tyckte var lagom uråldrigt och synnerligen passande för sin tid.

 

Att det är så fortfarande är för mig främmande och handlar väl om en ekonomisk genväg. Jeepdunken kan pysa till rejält när den öppnas en varm dag men den klarar trycket.

 

Kanske amerikanarna vill behålla ångorna kvar i tanken och lagt ett par dollar extra på lite tjockare plåt.

 

Skillnaden märks också på startvilligheten då bensinen inte tappat en del av de ångor som flyger lättast ur avluftningen.

 

Skulle det vara så omöjligt att få till en pysventil som öppnar sig strax innan tanken exploderar eller får för stora proportioner.

 

En stilla undran över var dagens högteknologi tagit vägen. Flyttat till låglöneländer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt mitt raljerande över öppna bensintankar.

 

Jag kan bara inte låta bli att uppröras av konstruktörerna som går kräftgång.

 

När jag var liten visste jag att man innan start skulle öppna kranen och luftskruven. Bränslet tappade inte stinget och klarade sig nog ett antal år. Att tanken skulle brista av trycket var inte på agendan. Gör man så svaga tankar numera. Inte i Amerika verkar det iallafall.

 

Nåja, låt inte mig störa diskussionen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart tar UNDERTRYCKET vägen då man förbrukar bränsle, undrar nyfiken om det ej finns ventlation som på gamla utombordare m luftskruv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara nån övertrycksventil i systemet. Ett par fjäderbelastade gummidiskar som släpper över/under-trycket när det börjar bli för mycket för tanken.

Kan ej låta bli att berätta om min brors biltank som sögs ihop tills den rymde bara 5-6 liter. Det blev nåt fel på ventilen som skulle släppa in luft och efter resa från Stockholm och tankning närmre Bollnäs blev det en dispyt med mackpersonalen då bror min påpekade att det var fel på bensinpumpen. Han fick bara i 3-4 liter fast mätarn på pumpen borde stanna på dryga 50. Det blev lite diskussion där vid kassan och brorsan åkte därifrån, troligen med klädsamt rosa nylle och stål i blick. 

Tanken hade sugits ihop och satt ihopskrynklad längst uppe och syntes knappt. Detta upptäcktes på verkstad efter hemfärd till Stockholm och ideliga tankningar.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, christopheri!

Har en 215 me och undrar, jag har en vit bred tejp som sitter som en ram åvanpå tanken, har du det me?

Vet du vad den gör för nytta? Min sitter ganska löst, funderar på att rycka bort den,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tja, christopheri!

Har en 215 me och undrar, jag har en vit bred tejp som sitter som en ram åvanpå tanken, har du det me?

Vet du vad den gör för nytta? Min sitter ganska löst, funderar på att rycka bort den,

Hej, jag minns inte riktigt hur det såg ut, sålde den för 3 år sedan. Men jag tror att den tejpen var mest för syns skull, att skarven skulle bli snygg eller om det gick ngn kabel under till tankgivaren. Det hade inget med tätningen av tanken att göra. 

 

 

tror nog till och med att jag bytte ut den tejpen då den släppte när jag tvättade där under. Jag borrade hål i varje skåra i den baljan som ligger ovanför så jag kunde hälla is där i så "drickorna" höll sig kalla och då rann vattnet ner och över tanken. ren blev den och drickan kall.

 

Och ang att tanken som jag tyckte va tät så pillade jag bort en svart plupp som sitter i tanklocket så tycker jag det blev bättre

Redigerad av christopheri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack som fan, då ryker den!

Bra tips där med att kyla bärtzen me!

Redigerad av Jonasmal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...