Gäst Böna Postad 16 Augusti , 2004 Redan vid 2900varv har jag runt 90 grader i motortemp, är det onormalt? Vågar inte varva högre...ska väl kunna varva 3600? Motorn sitter i en äldre Orrskär 27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst tomten Postad 17 Augusti , 2004 Hur mkt stiger den till om du varvar 3200? Jag brukar ligga på det varvtalet och temperaturen ligger runt 90 grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbepp 1 Postad 6 September , 2004 Arbetstempen på dieslar brukar ligga på 90 grader, men sticker den över så bör man gå igenom motorn, kan finnas filter som har bäckat igen. Tempen ska inte öka för att du ökar motorvarvet, motorn är konstruerad så att den kyler bättre ju högre varvtal du har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxsoft 0 Postad 7 September , 2004 Først sjekker du impeller, den kan være sliten eller beskadiget. For å få mere trøkk i sjøvannspumpen (=bedre kjøling) kan du også se om denne pumpen har utskiftbar kam (lite stykke som sitter i impeller-huset og som insnevrer sirklen som impelleren roterer i). Kammen er den som setter fart i impeller-bladene, og tykkere kam gir mere trøkk. Kammen kan også være nedslitt. Hvis dette ikke virker, så ville jeg foreta en rens av ferskvannsystemet. Det finnes spesielle renemidler for dette, check norske systemrens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tomas Postad 7 September , 2004 Innan du river isär hela kylsystemet; ta och fundera över hur en termostat fungerar! Jämför med en bil, är det någon skillnad på motortempen om du kör i 50 resp 110? Varva upp och håll koll på motortempen så du ser om du verkligen har något fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser