Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
CalleWes

Monteringshöjd på motorn ang kavitationsplattan

Rekommendera Poster

Hej

Åter igen kommer det en fråga om detta. Jag köpte båt och motor som det var, tycker den e slö (kan bero på åldern o antalet hk). Har läst om kavitationsplattan lite här på forumet och hittat att om den är på fel höjd så påverkar det hastigheten. Påverkar det även accelerationen? Den är seg upp i planing, och jag ska köpa en annan propeller, men vill även veta om höjden påverkar även detta. Bifogar en dålig bild på det hela. Det skiljer ca 6-7cm i höjd på plattan och botten på båten.

En annan grej oxå. Vart hittar man en simpel Varvmätare så jag kan ta reda på varven på den? Måste väl funka med en som funkar till bilar!?

Mvh

post-10013804-1394236291,2835_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påverkar inte accelerationen så mkt men toppfarten en hel del! Verkar som att din motor bör hissas de där 6-7 cm för att få kavitationsplattan i nivå med botten, så mkt hissning kommer definitivt att märkas på toppfarten.

Propeller area och stigning på verkar både acc och toppfart, lägre stigning snabbare acc. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag hissar alltid ett par cm ovan båtbotten.

Det brukar funka bra med standardpropellern.
Man spar ju bensin och får mer fart på köpet (miljötänk).

Skaffar man en bättre prop (stål) så kan man hissa än mera men då kan man få lite problem att komma upp i plan.

En bieffekt med hissning är att propellern kan släppa (kavitera) i kurvorna.
Vid ett par cm så spelar det oftast ingen roll.

Om du byter prop så kolla med firman om de har en vibrationsvarvräknare att låna ut.
Man håller den bara mot en fast del på motorn.
Den visar förvånasvärt rätt (mkt noggran).
Propellertrim och peters prop shop är 2 st i Stockholm som är mkt bra på propellrar

Lycka till

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det blir till o testa med annan propeller, plus hissning med andra ord.

tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...