Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Phillle

Olika krafter vid vattenskidåkning, brottstyrka

Rekommendera Poster

Hej, jag har lite funderingar angående olika krafter på vattnet som bildas då man åker wakeboard/vattenskidor och ring (typ banana boat). Om man kollar på olika linor till wakeboard och tubes så anges det i brottstyrka ( vanlig lina till en person brukar ha en brottstyrka på 1000 kg, vilket låter mkt). Jag skulle gärna vilja lära mig lite mer om detta, hur man räknar på det och även hur stora krafterna blir vid tex ring åkning i 20 knop med en 80 kg tung person i ringen.

Det lär ju beror på friktionskraften på vatten som är beroende av massan. Men även ringes flytkraft (volym syre) och naturligvis farten.

Är väldigt tacksam om någon kunnig kan förklara lite mer om detta för mig!

//Phille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en lina som tål 1000 Kg (eller egentligen 1000 kilopond) så har man en mkt god marginal till de krafter som behövs för att dra en åkring, troligen så räcker ca 40 - 50 Kp för att dra ringen i 20 knop. För vattenskidåkaren gäller att kraften i linan aldrig blir större än vad han / hon orkar (jag vet, ganska så självklart....) och störst vid start, nog få som orkar med mer än 100Kp ens för en kort stund.

Det verkliga motståndet för ringen beror ju även på dess form, yta på materialet och hur den belastas dvs anfallsvinkeln, var linan sitter och som du sa vikten (deplacementet!) och farten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en väsentlig skillnad på vattenskidor/wakeboard och ring. I fallet vattenskidor/wakeboard är det, precis som Thomas skriver, armstrykan hos åkaren som sätter gränsen för belastningen. Men när man drar en ring så finns det ingen sån begränsning. Den statiska kraften i linan under bogsering av ring är klart större än med vattenskidor, och när ringen dyker rakt in i en våg efter ett skutt så rycker det till ordentligt i linan och båten. Då gäller det att ha grejor som håller, eller i värsta fall, se till att det är något billigt som brister först.

/Rocketman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo visst är det så att linorna är inte alls sätts ut för den kapacitet dem har. Det som egentligen är pefrestande är svängarna och pressningar i sidled från en wakeboard åkare/vattenskidåkare.

Jag var lite mer inne på hur man kunde räkna på det.

Tack för svar /Phille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...