PolePole 0 Postad 31 Mars , 2010 Efter att ha fått mycket information från MG vill jag gärna dela med mig lite. FÖr en del är detta självklart, men det var det inte för mig. Här kommer en liten historia: I höstas våndades jag inför köp av VHF. Skulle den vara fast eller handhållen, vilka funktioner osv. Jag gjorde sökningar på MG, googlade och ställde en fråga. JAg fick mycket bra svar och synpunkter. Pga en annan tråd fastnade jag för Nexus 1500 handhållna och köpte den. Jag valde mellan en Cobra och nexusen och gick på argumentet om Li-jon-batteriets lägre vikt och högre kapacitet. Mitt behov är en handhållen idag som backup till mobilen och för att få kunna få kontakt med närliggande båter inomskärs. På några års sikt kommer jag sannolikt börja röra mig mer utomskärs. Då sätter jag in en fast och använder den ahndhållna som backup. Pga det scenariot ångrar jag valet av VHF idag. Jag har senare fått lära mig lite om olika batteritypers egenskaper. Här är några särpräglande egenskaper: Torrbatterier/Alkaliska batterier och andra icke uppladdningsbara: Fördelar: Låg självurladdning, stor kapacitet. Nackdelar: Går inte att återladda NiMH Fördelar: Ingen minneseffekt Nackdelar: Hög självurladdning Li-jon Fördelar: Hög kapacitet, ingen minneseffekt, låg självurladdning Nackdelar: Dyra, åldras fort (ca 20%kapacitetsförlust/år oavsett användning) Den snabba åldringen är OK i en mobiltelefon eller en laptop som ändå kasseras efter 2 - 3 år. Men när min VHF ska vara en pålitlig backup kommer batterikapaciteten vara usel DÅ är det bara att köpa nytt batteri om jag vill kunna lita på backupen (dyrt) och gröa om det vart tredje år för något jag knappt kommer använda. Det känns så där. Trösten är att jag nog har råd att köpa ett nytt batteri. Eller en ny VHF. Vad skulle jag gjort då? Jag skulle köpt Cobran som har NiMH-batteri OCH möjlighet att använda lösa ej uppladdningsbara batterier. 12 V-uttag har jag i båten, så det är lätt att ladda. Den väger mer men det spelar ingen roll, jag ska inte bära med mig den till vardags. När VHFen blir backup-radio behöver jag bara se till att jag har ny alkaliska batterier i den varje vår, sedan kommer den vara en billig pålitlig reservradio när el och båt sjunker. Hoppas någon har glädje av denna information. Om jag har fel isakm så blir alla glada om felet rättas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gsm-peter 0 Postad 4 April , 2010 Hej Har LI-IOn (antar att det är det du menar) verkligen så stor kapasitetsförlust som 20% per år? Det säljs ju i batterimaskiner av bara tusan numera och proffsen borde väl ha klagat vitt och brett om så vore fallet?!? Undrande Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser