Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
svarthallon

Gångvärme och värmare?

Rekommendera Poster

Har varken eller i min motorbåt, men ska definitivt sätta in värmare (Ebersprecher D2). Det finns alltså ingen gångvärme i båten. Hur gör man då? Räcker det med värmaren eller bör man också fixa gångvärme samtidigt? Kan man göra både defroster och gångvärme genom samma utblås (dvs sätta ett Y-rör där ett matas från gångvärmen/defrostern och ett matas från värmaren? Jag tänker ev komplettera med varmvattenberedare i framtiden som värms med kylvattnet från motorn och då måste jag ändå ta värme från motorns kylvatten - kanske lika bra att satsa på gångvärme på en gång då?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går  fint att slå två flugor och sätta in gångvärme och v-vattenberedare samtidigt. Du kan ialla fall se om du kan pressa in båda i samma utrymme eller i närhetren så har du redan slangarna från motorn. Jag satte en värmeväxlare från en bil i närheten av beredaren och det blåser fint med hetluft när motorn går. Har du långt till vindrutan kan det möjligen vara bättre att dra separat slang dit så du får värmeväxlare på två ställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...