Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
No_jah

Enkelt ekolod

Rekommendera Poster

Finns det något enkelt och billigt ekolod som endast visar djup att få tag på i butik i Sverige? Jag är inte intresserad av någon fishfinder.

På ebay finns det massvis, tex. denna:

http://cgi.ebay.com/Uniden-Digital-Depth-Finder-Sounder-Model-QT206HP_W0QQitemZ290419994907QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_2?hash=item439e61711b

Men varför finns det inget liknande att köpa i svenska butiker? finns det ingen efterfrågan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den var väl inte så billig? Köp en eagle cuda för ca 1200: eller en Humminbird piranha för ungefär samma pris.   De är både billiga, bra och har många finesser som alarm för grund mm.

Utvecklingen har gått framåt så man får mycket för pengarna runt 1000-1500.  Dyrare har mestadels onödiga finesser för dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAg vet inte om man får göra så här, men jag chansar med risk för att drabbas av onda ögat.

Jag slet ut en gammal häck från 70-talet ur min båt som jag tänkte köra till tippen med. Jag vet inte inte om den funkar, men du kan få den om du hämtar den själv (Södra Stockholm).

BTW, jag tänker ersätta med en fådd Cuda.

Skicka ett mail om du är intresserad, obs! Den är stoooor. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag har sett dessa och visst är dom billaga.

Men jag vill ju bara ha en siffra på hur djupt det är under båten och apparaten ska fällas in i instrumentpanelen.

Och dessa billiga fishfinders har ju i stort sett alltid akterspegelsgivare vilket inte passar så bra på en snipa, smidigas blir det med inombordsgivare. 

Tack för erbjudandet PolePole,men nej tack . Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cudan visar både djup och temperatur på skärmen som text och så får man historik i form av skärm med. Med du kan väl montera givaren inne i båten och mäta genom plasten? Nackdelen är att du missar stora djup och hög känslighet, men det gör kanske inte dig något?

Även temperaturen blir mindre noggrann med inre montering.

Varför envisas med bara djupet när du kan få mer med Cuda.

Men kanske du kan hitta sån mätare du vill ha om du söker bland skitdyra segelgrejor. Har för mig att Silva har haft en dylik mätare med bara djup.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så det finns iallafall denna typ av djupmätare, synd med givaren bara.

Jag ser att den finns utan givare för 998:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där var NASAa Cruiser-serie, inte den billigare Target-serien. ANtingen köper man in från englan eller annat land, eller så hittar man en parallellimportör. Det blir nog ungefär samma pris.

Jag förstår hursomhelst problemet. Är man bara intresserad av att ha aktuellt djup tillgängligt framför näsan och ger blanka %&@!? i sillvisionen, så är det mycket trevligare med en display med en siffra. Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska sätta in den fådda cudan, eller om jag ska köpa ett displayinstrument. Det kostar ju änå pengar.

Obs: I cudans manual står det faktiskt att akterspegelgivaren ska gå att använda som skrovgivare. Jag har inte provat själv, men jag ser ingen anledning att betvivla det. Priset är naturligvis minskad känslighet på stora djup, men det är inte då jag är som mest intresserad avdjupet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vad dyrt, man får ju en riktig sillbio för samma summa !!

Jag var bara tvungen att kommentera detta, för jag vart helt ställd - vad i helskotta är Sillbio för ekolod. Eagle och Lowrance känner jag ju till men Sillbio!? Jag fick mig ett riktigt gott skratt när poletten trillade ner!

Hälsningar,
Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...